Antwerpen in een globaliserende wereld: onderwijsbeleid en migranten. Hoe te verstaan, wat te doen? By Rinus Penninx Coordinator of the IMISCOE Research.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Levensbeschouwing en maatschappelijke participatie Is levensbeschouwing nog steeds een motiverende factor voor participatie? Sarah Botterman – KULeuven.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Naar een taalbeleid in het OCMW?
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Voortijdig schoolverlaten Bewezen maatregelen… K. De Witte Caleidoscoop, 26 nr 1.
Dossier Empowerment.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Doel en taak van de hulpverlening
Voortijdig schoolverlaten
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Gelijke kansen op school: het kan!
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Kansarmoede in de kleuterschool
A H1 Samenhang & verscheidenheid P4 Globalisering & migratie
JEUGDzorg - voor wie?.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Antwerpen in een globaliserende wereld: onderwijsbeleid en migranten. Hoe te verstaan, wat te doen? By Rinus Penninx Coordinator of the IMISCOE Research Network

Overzicht in stappen (1): 1. Migratie als onderdeel van grote transformaties 2. Kijken naar integratieprocessen van nieuwkomers 3. Onderwijs als institutie geconfronteerd met veranderingen 4. Migranten-(kinderen) in het onderwijs: algemeen 5. Voorselecteren/doorstromen (tracking) in het onderwijssysteem: specifieke effecten voor migrantenkinderen

Overzicht in stappen (2): 6. Migranten-(kinderen) en toegang tot het onderwijs: theorie en praktijk van “schoolkeuze” 7. Problemen en oplossingen binnen de klas/school 8. Relatie school/leraren en ouders 9. Conclusies en aanbevelingen: Principiële keuzes: ja. Eenvormige oplossingen: nee.

Stap 1: Grote transformaties en hun samenhang: Globalisering: feitelijke verdichting van contacten en activiteiten over grenzen heen in financieel, economisch, cultureel en communicatief opzicht -Individualisering: verzwakking van oude verbanden; nieuwe netwerken -Ontkerkelijking: verzwakking instituties; nieuwe vormen van religiositeit -Welvaartstaat en gevolgen voor relatie individu-staat en collectiviteit-staat -Nieuwe diversiteit o.a. door immigratie De eerste transformatie is wereldwijd; de andere zijn meer specifiek Westeuropees. De eerste vier ontwikkelingen zijn ingezet vóór de grote migratiebewegingen.

Stap 2: Kijken naar integratieprocessen van nieuwkomers (1) • “Integratie is het proces waarin migranten een geaccepteerd (onder- deel) van de samenleving worden” • Het is een tweezijdig proces van interactie tussen de samenleving en immigranten • Het proces van een geaccepteerd onderdeel worden kent drie dimensies – De juridische/politieke dimensie – De sociaal-economische dimensie – De cultureel/religieuze dimensie.

Stap 2: Kijken naar integratieprocessen van nieuwkomers (2) • Dat proces van integratie speelt zich af op drie niveaus tegelijkertijd en in wisselwerking: – Het niveau van het individu – Het collectieve niveau van groepen en hun organisaties – Het institutionele niveau (o.a. in het onderwijsveld) • Integratie is vooral een contekstgebonden, lokaal proces: waarin integreren nieuwkomers? • Daarom zijn de uitkomsten in verschillende conteksten anders!

Stap 3: Onderwijs als institutie geconfronteerd met veranderingen Toegenomen aandacht voor individu(ele leerlingen) heeft twee verschillende uitwerkingen die (deels) tegenstrijdig zijn: Op het niveau van het educatief systeem: a)Egalitair: Gelijke kansen, streven naar gelijke uitkomsten → achterstandsbestrijding / late selectie → generieke toelatingsnormen → herkansen en stapelen b) Elitair: Meritocratie, optimale ontplooiïng → vroeg voorsorteren /talentprogramma’s → toelating op basis van prestaties/talent → differentiatie in opleidingen Op het niveau van onderwijsfilosofie/ professionele ethiek zien we dat weerspiegeld

Stap 4: Migranten(-kinderen) in het onderwijs: algemeen • Zij-instromers: taalkennis en onderwijservaring → schakelen • Onder-instroom vanuit ander taal- en gewoontemilieu → anticiperen • Ouders als co-educatoren: verwachtingen, kennis, participatie • Opgroeiende jongeren tussen school, thuis en peer-group: vroege verschillen tussen jongens en meisjes • Andere startpositie en de lange(re) weg door het onderwijs

Stap 5: De werking van het onderwijssysteem voor migranten(-kinderen) • Voorselecteren/doorstromen (tracking) is cruciaal voor migrantenkinderen • Vergelijking van Europese onderwijssystemen leert dat - hoe jonger de beginleeftijd van (verplicht) onderwijs, en - hoe later de keuze van niveaus van vervolgonderwijs, - hoe hoger het eindniveau van immigrantenleerlingen. • Vergelijk Frankrijk/ Zweden met Duitsland/Oostenrijk. • Bovendien zijn omwegen belangrijk: `stapelen’.

Stap 6: (1) Migranten-(kinderen) en toegang tot het onderwijs: theorie en praktijk van “schoolkeuze” • Vrije keuze van ouders wordt beperkt door keuzes van scholen (aannamebeleid, selectie op ‘wereldbeschouwing’ of ‘pedagogische principes’, extra inspanningen van ouders vragen, etc.) binnen systemen: keuze-assortiment voor ouders `gegeven’. • Keuzebeperkingen van scholen op zijn beurt bepaald door landelijk onderwijsbeleid. • Vanuit perspectief van ouders spelen praktische zaken een grote rol: – de `kennis’ van scholen en schoolsystemen – nabijheid/bereikbaarheid van (aanbod van) schoolvoorzieningen • ‘Schoolsegregatie’ = woonsegregatie plus selectieve schoolkeuzeprocessen -‘witte vlucht’ (keuze van de een beperkt keuze van de ander) -mogelijk zichzelf versterkend proces

Stap 6: (2) Concentratiescholen: op zichzelf hoeven niet slecht te zijn voor de kwaliteit van onderwijs Ze kunnen dat zijn en worden als: -als `allochtoon zijn’ systematisch samengaat met voor onderwijs bemoeilijkend factoren (gebrekkige taalbeheersing; lage opleiding ouders, etc.) -als verandering van de samenstelling van leerlingen zeer snel plaatsvindt (en aanpassing door school/leerkrachten onvoldoende lukt) Oplossingen: - schoolkeuze-sturing: processen van keuze herzien; ouderinitiatieven; (afdwingen door spreiding, bussing e.d. (alleen) werkt niet; - grotere inspanning in het onderwijsproces: training leerkrachten, meer faciliteiten, intensievere contacten, kleinere klassen, etc.

Stap 7: Problemen en oplossingen binnen de klas/school • Grote/nieuwe diversiteit vraagt flexibiliteit/aanpassing van leerkrachten en school; vraagt nieuwe kennis, maar vooral houding (sociale en interculturele competenties) • Vanuit gezichtspunt van leerlingen (en ouders) is van belang: - klimaat van veiligheid (veilig kunnen voelen) op school, in klas; in relatie met leerkracht en met klasgenoten; - erkenning van individu en groep (leerkrachten/mentoren als rolmodel; thuistaal als erkende keuze; levensbeschouwing gelijkwaardig met andere levensbeschouwingen, etc.) - contacten en coalities met hulpbieders van buiten school (mentoren, huiswerkbegeleiders, (vertegenwoordigers van) ouders)

Stap 8: Relatie school – leerkrachten - ouders -In de praktijk vaak grote misverstanden tussen school-leerkrachten enerzijds en ouders anderzijds, vaak veroorzaakt door moeilijke communicatie (taal) en verschil in verwachtingen -Onderzoek leert dat ouders i.h.a. hoge verwachtingen hebben van onderwijs van hun kinderen en deze sterk motiveren -Ze beschikken echter niet over de kennis en vaardigheden om hun kinderen inhoudelijk te helpen → instrumentele druk/ geen inhoud -Mentor-systemen kunnen wonderen verrichten, als de mentor (met zijn eigen ervaring en als rolmodel) in de driehoek school-ouders-leerling taken overneemt.

Stap 9: Conclusies: Scholen dienen keuzes te maken op verschillende niveau’s in samenhang: • Welke balans tussen egalitair en meritocratisch ideaal in het onderwijs? • Welke systeem van (voor-)selecteren en schakelen heeft de voorkeur? • Welke maatschappelijke taak ziet de school, en voor wie (selectieve toegang)? • Hoe reageren scholen op concentratie van allochtone leerlingen die deels extern gegeven is (woonpatronen), maar deels ook gevolg is van keuze- en toelatingsprocessen? • Welke (nieuwe) coalities kan/wil de school aangaan met externe krachten (ouders, ouderinitiatieven, mentor-organisaties)? • Welke maatregelen nemen scholen om leerprocessen in gemengde groepen/scholen kwalitatief goed te houden c.q. te verbeteren? Principiële keuzes zijn nodig. Toepassing ervan contekstgebonden. Eenvormige `oplossingen’ geven meer problemen dan ze oplossen.

Reflectiegesprek Op het niveau van het educatief systeem van het katholiek onderwijs in Antwerpen zijn beide uitwerkingen (egalitaire en meritocratische uitwerking) aanwezig, soms doorgedreven in de ene of andere richting, soms gematigd. a. • Kan er een katholiek onderwijsnet zijn in de stad waarin beide uitwerkingen naar elkaar groeien door van elkaar te leren? b. • Wat zijn mogelijkheden om hierin van elkaar te leren?

Ik dank U voor uw aandacht En wens U veel wijsheid en succes.