INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Advertisements

NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Handel en marketing hoofdstuk 9
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
1.3 globalisering verovert de wereld
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Omvang van de ambachtseconomie
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Gedelegeerd bestuurder
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Typische kenmerken van een haven?
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Mestbeleid: praktische uitvoering van het beleid.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Rotterdam en de kracht van het achterland
Met modellen breng je de boodschap goed over
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Duurzaamheid, een kwestie van verdienen
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Vierde bijeenkomst van de begeleidingscommissie Het Elzenveld Antwerpen Maandag 22 juni 2009.
12.1 Landschappelijke kenmerken
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Begrotingsconclaaf: KMO’s en zelfstandigen in het hart van de relance: Sabine Laruelle, Minister van Middenstand, KMO’s, Zelfstandigen en Landbouw 1.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
OVERZICHT PRESENTATIE
Transport en Infrastructuur
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN GENT SeaRail – 23 mei 2008
Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Het nieuwe beren commitment: Boars november 2013 Annechien ten Have Mellema Voorzitter van de Nederlandse stuurgroep ‘Stoppen met castreren’ en.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
De derde golf in binnenvaarttransport
Algemene Ondernemersvaardigheden
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Haalt de cao zijn tweede eeuwfeest? Symposium Vaktrots 14 november 2014 Paul de Beer Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd.
Internationale marketing
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Transcript van de presentatie:

INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR! 23 mei 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder Infrabel SeaRail - 23 mei 2008

INHOUD Een explosieve groei van de markt Welke ambitie voor het spoor binnen die groei? SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008

EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT SeaRail - 23 mei 2008

1. EVOLUTIE VAN DE BEHOEFTEN VAN DE BEDRIJVEN 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 1. EVOLUTIE VAN DE BEHOEFTEN VAN DE BEDRIJVEN Internationalisering van de waardeketen leidt tot drie basisactiviteiten Global sourcing Betreft het inkopen van grondstoffen, materialen en halffabrikaten in steeds verder gelegen werelddelen Global production Bepaalde productie-activiteiten van een aantal industrieën worden gecentraliseerd in één of meerdere vestigingen van waaruit de hele wereldmarkt wordt bediend Global distribution Door de toenemende internationale concurrentie worden de distributienetwerken gerationaliseerd door centralisatie van voorraden Stijgende vraag naar transport SeaRail - 23 mei 2008

2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (I) 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (I) Afstoten van secundaire activiteiten ter realisatie van kostenminimalisatie Vroeger Grond- stoffen Grond- stoffen Kapitaal Kapitaal Arbeid Arbeid Onderneming 1 Onderneming 2 Stijgend belang van transport en logistiek SeaRail - 23 mei 2008

2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (II) 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 2. DE INDUSTRIËLE WERELD IN EVOLUTIE (II) Toeleveranciers Kapitaal De onderdelen van de productieketen functioneren samen als een netwerkonderneming, een flexibel productiesysteem Onderneming 1 Onderneming 2 Grondstoffen Arbeid Nu SeaRail - 23 mei 2008

3. AANZIENLIJKE GROEI VAN DE HAVENS EN CONTAINERISATIE 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 3. AANZIENLIJKE GROEI VAN DE HAVENS EN CONTAINERISATIE Totaal tonnage + containerisatie Bron: Eos 2005, scenario hoge groei en duurzaam beleid Bron: Infrabel 2008, scenario hoge groei en duurzaam beleid Havens en containers ondergaan een spectaculaire stijging SeaRail - 23 mei 2008

4. DE BELGISCHE ZEEHAVENS EEN BIJZONDERE TROEF 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 4. DE BELGISCHE ZEEHAVENS EEN BIJZONDERE TROEF België in het hart van Europa Vele hinterlandbestemmingen via Wegtransport Binnenvaart Spoorvervoer De ontwikkeling van de zeehavens impliciteert een noodzakelijke evolutie van het transport naar het hinterland SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008

5. HET HINTERLAND VIA WEG? De weg geraakt verzadigd. 1. EEN EXPLOSIEVE GROEI VAN DE MARKT 5. HET HINTERLAND VIA WEG? Het Belgische verkeer in cijfers (2002) 26,2 miljard km verreden op de Belgische snelwegen 9 miljoen uren in de files Kost voor de maatschappij : 114 miljoen € Bron :Transport & Mobility Leuven - Working paper 2004-01 – www.tmleuven.be Lokale component dominant, maar ook transitverkeer Lokale component dominant, maar ook transitverkeer: voornamelijk lokaal verkeer zorgt voor verzadiging, maar ook transitverkeer De weg geraakt verzadigd. De andere - meer milieuvriendelijke – modi, spoor en binnenvaart moeten hun kans grijpen SeaRail - 23 mei 2008 SeaRail - 23 mei 2008

2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? SeaRail - 23 mei 2008

1. MODAL SPLIT RAIL VOOR CONTAINERS 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? Haven van Antwerpen Haven van Zeebrugge 1. MODAL SPLIT RAIL VOOR CONTAINERS Haven van Antwerpen Haven van Zeebrugge SeaRail - 23 mei 2008

2. REALISATIES SINDS 2006 (I) BUNDEL KALISHOEK 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (I) BUNDEL KALISHOEK 6 terminal-, 4 bundel- en 2 omloopsporen Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok In dienst sinds 12/2006 SeaRail - 23 mei 2008

2. REALISATIES SINDS 2006 (II) 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (II) BUNDEL KROMMENHOEK 2 bundelsporen, 3 bijkomende bundelsporen en 1 omloopspoor Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok In dienst sinds 02/2007 SeaRail - 23 mei 2008

2. REALISATIES SINDS 2006 (III) 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (III) BUNDEL LIEFKENSHOEK 16 bundel- en 2 omloopsporen Verbetering van de toegankelijkheid van het Deurganckdok In dienst sinds 09/2007 SeaRail - 23 mei 2008

2. REALISATIES SINDS 2006 (IV) 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (IV) GENTBOOG Verbinding tussen de L10 (Antwerpen-Linkeroever – Kennedytunnel) en de L59 (Antwerpen – Gent) Directe verbinding tussen de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge In dienst sinds 04/2008 SeaRail - 23 mei 2008

2. REALISATIES SINDS 2006 (V) NIEUWE LIJN 202A 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (V) NIEUWE LIJN 202A Van Oostende-vorming naar bundel Plassendale Gekoppeld aan seininstallatie (in gebruik genomen 04/2008) Technisch in dienst SeaRail - 23 mei 2008

2. REALISATIES SINDS 2006 (VI) 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (VI) CORRIDOR C Strategische as voor goederenvervoer (Antwerpen/Basel/Lyon) Eerste EESV (Europees Economisch Samen- werkingsverband) gewijd aan Corridor voor vrachtvervoer Implementatie van ETCS (installatie vanaf 2007 van de automatische stopfunctie) SeaRail - 23 mei 2008

2. REALISATIES SINDS 2006 (VII) 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 2. REALISATIES SINDS 2006 (VII) GSM-R Gestandaardiseerd en interoperabel digitaal communicatiesysteem Verbetering van de veiligheid van het treinverkeer en het personeel Eerste indienststelling sinds 12/2006, einde voorzien in 2009 Vóór (2006) Na (2009) SeaRail - 23 mei 2008

Andere realisaties (timing te bepalen) 2. WELKE AMBITIE VOOR HET SPOOR BINNEN DIE GROEI? 3. NEXT STEPS 2008 Bundel Groene Banaan (Gent) 2009 Werken diverse spoorbundels (Zeebrugge) 2010 Kluizendok (Gent) 2011 Bocht ter Doest (Zeebrugge) 2012 Ongelijkgrondse kruisingen vertakkingen Schijn en Krijgsbaan (Antwerpen) 2013 Liefkenshoekspoorverbinding (Antwerpen) 2014 2015 IJzeren Rijn (Antwerpen) Andere realisaties (timing te bepalen) Modernisering vormingsstation (Zeebrugge) / Derde spoor Brugge-Zeebrugge (Zeebrugge) 2016 L204 naar Nederland (Gent) Ontsluiting Zeewezendok (Oostende) Tweede haventoegang (Antwerpen Doortrekking L11 2017 2018 Derde en vierde spoor Brugge-Gent (Zeebrugge) SeaRail - 23 mei 2008

Afspraak op SeaRail 2010 met nieuwe stand van zaken SeaRail - 23 mei 2008