Uitbouw van algemene preventie in CAW Loop niet te snel !!!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kandinsky College Malderburchtstraat
Justitie & hulpverlening
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Implementeren doe je samen
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
ICT in een dynamische context
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep werk
Sectorwerkstuk Den Bosch
Hoe voer je een competentiegericht aanwervingsbeleid ? An Van Damme - JES vzw.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Kennis is macht? De rol van informatie
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Integratiedienst Gent – Kaprijkestraat 12, Gent – Tel – Voorstelling INTEGRATIEDIENST LOP Intermediairen maandag.
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Naar een duurzaam HRM beleid
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
WPO interactief Anne van Kempen 18 februari 2016.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Justitie & hulpverlening
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Beeldcommunicatie in de GGZ
In Voor MantelZorg Vilans traject
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Vera Jansen – projectleider sociaal teams 15 januari 2018
De collectieve ambitie
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Richting geven aan Teamontwikkeling
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Uitbouw van algemene preventie in CAW Loop niet te snel !!!

Preventie : geen ééndagsvlieg •Wil aanwezig om preventie en hulpverlen ing te verbinden •MAAR preventie blijft vijfde wiel aan de wagen. •Vanaf 2004 extra aandacht voor preventie : –Deelname aan denktank : begrippenkader dat link legt tussen preventie – hulpverlening

Begrippenkader •Preventie geen afzonderlijke opdracht •Doelbewuste acties als gevolg van signalen uit hulpverleningspraktijk •Brug tussen preventie en hulpverlening •Signaalprocedure

Maar geen succesverhaal •Preventieve reflex is niet doorgedrongen op de werkvloer •Signaalprocedure een ballast en geen meerwaarde •Preventie iets voor enkelingen Nieuwe start

Oprichten van werkgroep •Opdracht : advies formuleren over welke acties CAW moet ontwikkelen om wenselijke preventie te implementeren binnen het CAW •Richtvragen : –Hoe preventie die aanwezig is zichtbaar maken ? –Hoe preventieve reflex voeden ? –Welke competenties en randvoorwaarden heb je nodig om aan signalering te doen ?

Resultaat : 3 besluiten •Werken en denken rond algemene wenselijke preventie is zinvol •Loop niet te snel => implementatie vraagt tijd en weldoordachte keuzes •Preventie is onvoldoende ingebed en gedragen door het CAW en dit op alle niveaus

Werken rond preventie is zinvol •Wenselijke preventie is een meerwaarde voor individuele hulpverlening –Bewust van schakel in continuüm van hulpverlening –Niet op eiland –Doelbewuster en strategischer ageren •Algemene preventie is kwaliteitstoevoeging aan de huidige werking –Meerwaarde voor wat we nu doen

Overleg als preventieve strategie

Knelpunten •Salonpreventie : kader is te abstract en onvoldoende gekend •Preventieve reflex vraagt attitudeverandering, ondersteuning en tijd •Huidige signaalprocedure is ballast en geen ondersteuningsinstrument, –Signaleren vraagt tijd en training •We verwachtten teveel van de hulpverleners

Grootste uitdaging = • Ontwikkelen van een preventieve reflex bij elke medewerker • Het theoretisch denkmodel algemene preventie omzetten in een werkbaar kader

3 grote adviezen •Ontwikkel een preventieve reflex •Durf kiezen voor algemene preventie •Ieder zijn rol !

Preventieve reflex •Vereiste competentie van elke medewerker •Zichtbaar in de organisatie –Aanwervingsbeleid –VTO beleid

Durf kiezen voor algemene preventie •Algemene preventie zichtbaar op alle niveaus’s •Kiezen is verliezen ( hulpverleningstijd ) •Tijd en middelen vrijmaken

Ieder zijn rol •Hulpverlener : – hulpverlener is geen preventiewerker –verontwaardiging uiten en meedelen op team •Preventie verankerd in elk team •Stafmedewerker : ondersteunen / vormen

Moeite loont : een voorbeeld Alleenstaande jongvolwassen worden geconfronteerd met achterstallige onbetaalde schoolrekeningen

Moeite loon : een voorbeeld uit de praktijk

Maar !!!! •Grote tijdsinvestering •Thema warm houden, preventie is vaak eerste slachtoffer van toenemende werkdruk •Hoe know how van preventiewerkers inzetten in andere afdelingen / werkvormen (all round preventiemederkers)? • Mentaliteitsverandering is niet alleen nodig bij hulpverleners maar ook bij preventiewerkers (job krijgt andere invulling) •Hoe omgekeerde beweging maken? Preventiewerkers meer betrokken maken bij de individuele hulpverlening?