Uitbouw van algemene preventie in CAW Loop niet te snel !!!
Preventie : geen ééndagsvlieg •Wil aanwezig om preventie en hulpverlen ing te verbinden •MAAR preventie blijft vijfde wiel aan de wagen. •Vanaf 2004 extra aandacht voor preventie : –Deelname aan denktank : begrippenkader dat link legt tussen preventie – hulpverlening
Begrippenkader •Preventie geen afzonderlijke opdracht •Doelbewuste acties als gevolg van signalen uit hulpverleningspraktijk •Brug tussen preventie en hulpverlening •Signaalprocedure
Maar geen succesverhaal •Preventieve reflex is niet doorgedrongen op de werkvloer •Signaalprocedure een ballast en geen meerwaarde •Preventie iets voor enkelingen Nieuwe start
Oprichten van werkgroep •Opdracht : advies formuleren over welke acties CAW moet ontwikkelen om wenselijke preventie te implementeren binnen het CAW •Richtvragen : –Hoe preventie die aanwezig is zichtbaar maken ? –Hoe preventieve reflex voeden ? –Welke competenties en randvoorwaarden heb je nodig om aan signalering te doen ?
Resultaat : 3 besluiten •Werken en denken rond algemene wenselijke preventie is zinvol •Loop niet te snel => implementatie vraagt tijd en weldoordachte keuzes •Preventie is onvoldoende ingebed en gedragen door het CAW en dit op alle niveaus
Werken rond preventie is zinvol •Wenselijke preventie is een meerwaarde voor individuele hulpverlening –Bewust van schakel in continuüm van hulpverlening –Niet op eiland –Doelbewuster en strategischer ageren •Algemene preventie is kwaliteitstoevoeging aan de huidige werking –Meerwaarde voor wat we nu doen
Overleg als preventieve strategie
Knelpunten •Salonpreventie : kader is te abstract en onvoldoende gekend •Preventieve reflex vraagt attitudeverandering, ondersteuning en tijd •Huidige signaalprocedure is ballast en geen ondersteuningsinstrument, –Signaleren vraagt tijd en training •We verwachtten teveel van de hulpverleners
Grootste uitdaging = • Ontwikkelen van een preventieve reflex bij elke medewerker • Het theoretisch denkmodel algemene preventie omzetten in een werkbaar kader
3 grote adviezen •Ontwikkel een preventieve reflex •Durf kiezen voor algemene preventie •Ieder zijn rol !
Preventieve reflex •Vereiste competentie van elke medewerker •Zichtbaar in de organisatie –Aanwervingsbeleid –VTO beleid
Durf kiezen voor algemene preventie •Algemene preventie zichtbaar op alle niveaus’s •Kiezen is verliezen ( hulpverleningstijd ) •Tijd en middelen vrijmaken
Ieder zijn rol •Hulpverlener : – hulpverlener is geen preventiewerker –verontwaardiging uiten en meedelen op team •Preventie verankerd in elk team •Stafmedewerker : ondersteunen / vormen
Moeite loont : een voorbeeld Alleenstaande jongvolwassen worden geconfronteerd met achterstallige onbetaalde schoolrekeningen
Moeite loon : een voorbeeld uit de praktijk
Maar !!!! •Grote tijdsinvestering •Thema warm houden, preventie is vaak eerste slachtoffer van toenemende werkdruk •Hoe know how van preventiewerkers inzetten in andere afdelingen / werkvormen (all round preventiemederkers)? • Mentaliteitsverandering is niet alleen nodig bij hulpverleners maar ook bij preventiewerkers (job krijgt andere invulling) •Hoe omgekeerde beweging maken? Preventiewerkers meer betrokken maken bij de individuele hulpverlening?