SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Michiel Costers FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu - BAPCOC SPF Santé publique, Sécurité de la chaîne alimentaire et Environnement.
Advertisements

Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Vernieuwingstraject catechese
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Een vergelijkende studie van de financiering van ziekenhuiszorg in vijf landen ASGB 21/11/2013 C ARINE V AN DE V OORDE.
1 Belanghebbenden overleg Beglazing in woningbouw Historiek 11 september
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
H16: Renten H 16 gaat over renten. Wat is het verschil met H 15?
WISKUNDIGE FORMULES.
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
1 Overname totale kustvlakte door SWM MASTERPLAN MASTERPLAN
REKENEN.
Als de som en het verschil gegeven zijn.
Nucleair risico. Wat te doen bij een nucleair ongeval
Energieboekhouding voor scholen
Goedemiddag H3b.
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 EURO VI - norm voor zware voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Klimaat voor fietsen Hans Nijland. 2 Korte titel – auteur, datum begin 20e eeuw: eens in de 5 jaar nu: eens in de 18 jaar.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU Cel Informatica,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Hoofdstuk 1 Extern systeem en klimaatzones Paragraaf 11 t/m 14
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingen Raadgevend comité van 25 juni 2008 Véronique Berthot Federaal Agentschap voor de Veiligheid.
Agence fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire Heffingencampagne 2008 Aline DEWORME Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen.
HOOFDSTUK 4 DE CONSUMENT
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Energiemanagement Komen tot de meeste efficiënte manier om energie te verbruiken STELLING: Gedrag kan pas beïnvloed worden als men zich bewust is van het.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu 1 Integratie van biodiversiteit in EMAS 2nd Stakeholders Dialogue EMAS 4 oktober 2011.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voorraadbeheer en bestellen
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Voorraadbeheer en bestellen
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Voorraadbeheer en bestellen
Stakeholder overleg CCIM Thema transport. Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking.
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Transcript van de presentatie:

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het parlement

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 2 CO 2 -uitstoot van de vervoerssector Vanaf 1990 is het de enige sector waarvan de CO 2 -uitstoot toegenomen is

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 3 Evolutie van de CO 2- uitstoot van voertuigen

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 4 Initiatieven die moeten genomen worden -Technologie is een van de mogelijkheden -Anders moet een alternatieve mobiliteit ontwikkeld worden (openbaar vervoer, modal shift,…)

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 5 CO 2 -strategie van g CO 2 /km tegen 2010 voor nieuwe personenwagen in het algemeen, verschoven naar pijlers: - vrijwilige engagementen - fiscaliteit - voorlichting

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 6 Vrijlwilige engagementen 140 g CO 2 /km door technische middelen in het algemeen De evaluatie van 2005 gaf aan dat de autofabricanten hun engagementen niet zullen bereiken; nochtans zijn verbeteringen doorgevoerd Zoals voorzien stelde de Commissie een nieuwe strategie met dwingende maatregelen voor

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 7 CARS 21 In 2007 heeft de Commissie het rapport CARS21 goedgekeurd om de competitiviteit van Europa te behouden Het rapport geeft o.a. de volgende aanbevelingen: - betere regelgeving (intrekking van verschillende richtlijnen en vervanging door UNECE-regelgevingen, …) - lange termijn te definiëren - R&D aanmoedigen

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 8 Herziening van de CO 2 -strategie Het doel blijft 120g CO 2 /km voor nieuwe personenwagens in het algemeen CARS 21 adviseert een geïntegreerde aanpak Dwingende maatregel voor fabrikanten om 130g CO 2 /km te bereiken door technische middelen tegen 2012 Bijkomende maatregelen om 10 extra g CO 2 /km te halen

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 9 Commissievoorstel 130g CO 2 /km tegen 2012 door technische middelen - verrordening - billijk tussen verschillende fabrikanten - technische neutraliteit

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT gCO 2 /km doelstelling De algemene doelstelling van 130g CO 2 /km is gewogen volgens een gebruiksparameter om diversiteit van de voertuigen te garanderen Een formule geeft de CO 2 -doelstelling van een voertuig volgens zijn gewicht Toepassingsgebied: M1 (personenwagens) met een referentiemassa onder 2610 kg

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 11 Gebruik parameter Massa en footprint waren beschouwd Massa kan een tegengesteld effect hebben: een aanmoediging om de massa te verhogen Footprint geeft ook een indicatie van het gebruik en kan moeilijker veranderd worden Massa was gekozen omwille van de beschikbaarheid van gegevens

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 12 Verhouding CO 2 -massa - Rechtlijnig - Gebaserd op de tendens van de markt in 2006 (-21%) - Lijn was gedraaid rond 130g CO 2 /km om de kosten gelijk te maken (helling) - variëert volgens het verschil tussen een refentiemassa en de massa van de voertuig

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 13 Markt aanpassingen Om de evolutie van de gemiddelde massa van voertuigen in overweging te nemen is de A.M.I. gebruikt Autonomous Mass Increase is de jaarlijkse procentuele verhoging Gebruikt om de referentiemassa te veranderen om de markt te weerspiegelen

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 14 Pooling Verordening voorziet mogelijkheden van samenwerking Frabrikanten mogen samenwerken om het algemeen doel te bereiken. De toegang tot een groep moet vrijblijven maar met een financiële compensatie. Er wordt rekening gehouden met fabrikant die reeds een groep gevormd hebben

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 15 Uitzonderingen De verordening voorziet uitzonderingen voor kleine fabrikanten die minder dan voertuigen per jaar op de communautaire markt brengen. Deze maatregel is beperkt tot fabrikanten die niet in een grotere groep (die meer dan voertuigen in het geheel op de markt brengt) zijn

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 16 Voordelen/Naselen -Keuze van de helling Hoe verder de massa van het draaipunt (referentiemassa) is, hoe groter de inspanningen (kosten) moeten zijn. De helling verhogen reduceert de inspannigen voor voertuigen met een massa boven het draaipunt. De helling verminderen reduceert de inspannigen voor voertuigen met een massa onder het draaipunt.

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 17 Sancties Ze zijn voorzien als ontradend Ze worden van kracht in 2012 (doeldatum) De bedragen zijn progressief Ze zijn berekend per gram (proportionneel met de overschrijding)

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 18 Impact analysis Berekende de invloed van de variaties van parameter, helling,… Voorzag geen langetermijndoelen Gaf een schatting van de bedragen van de sancties

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 19 Voorziene kalendar Debaten zullen zich voortzetten bij de Raad Parlement moet nog een rapporteur benoemen