Internationalisering van de Jaarbeurs Richard Fikse 1140728 Fidan Bulut 1093800 Docent: Herman Vande Putte
Internationalisering van de Jaarbeurs Overzicht Inleiding Opdracht Precedenten PVE Randvoorwaarden Uitgangspunten en concepten Werkwijze
Internationalisering van de Jaarbeurs Inleiding
Internationalisering van de Jaarbeurs Inleiding Totale opp. Jaarbeurs; 100.000 m2 bruto Huidig aantal parkeerplaatsen; 5800 Aantal zalen; 13
Masterplan Stationgebied Internationalisering van de Jaarbeurs Opdracht Masterplan Stationgebied Visie 1 Visie A 1 centrale hoofdroute Gebouwen langs deze route geplaatst Compacte binnenstad 2 hoofdroutes Gebouwen langs deze 2 routes geplaatst Ruimere opzet
Masterplan Stationgebied Internationalisering van de Jaarbeurs Opdracht Masterplan Stationgebied Voorzieningen: Bioscoop Hotel Casino Theater Foodcourt Extra parkeerplaatsen Extra: Bibliotheek
Internationalisering van de Jaarbeurs Opdracht Doel Doel Masterplan: Druk centrum Utrecht verlichten. Ons doel: Het verder ontwikkelen van Jaarbeurs en -terrein. Jaarbeurs Utrecht op de internationale markt van beurshallen te plaatsen.
Internationalisering van de Jaarbeurs Precedenten Vergelijking
Internationalisering van de Jaarbeurs Programma van Eisen Het Jaarbeursterrein De volgende voorzieningen komen op het terrein: bioscoop, hotel, casino, theater, foodcourt en bibliotheek. Dit laatste vanwege de vraag van de gebruikers van het Stationsgebied. De voorzieningen moeten voor een verlichting van de stroom bezoekers richting de binnenstad van Utrecht zorgen beursbezoekers op het terrein houden. De functies die op het Jaarbeursterrein zijn gepland moeten er voor zorgen dat er meer mensen naar het gebied worden getrokken, waardoor het terrein gaat leven. Op het plangebied is het gewenst een plein te zetten. Er moet een uitbreiding van 1.500 parkeerplaatsen komen. Het totaal zal dan op 7.300 parkeerplaatsen komen. De scheiding die tussen het Jaarbeursterrein en het stationsgebied moet gemakkelijk oversteekbaar zijn voor voetganger fiets en bus. In verband met de veiligheid moeten tunnels doorzichtbaar zijn, de langzaam verkeer routes overzichtelijk en mogen er geen dode, openbare hoeken ontstaan in het plangebied.
Internationalisering van de Jaarbeurs Programma van Eisen De Jaarbeurs Functies herbergen die op verschillende tijden te gebruiken zijn zodat het gebouw een 24uurs gebouw wordt. Flexibiliteit bieden. De zalen van zes tot tienduizend m2 moeten ook in kleinere zalen van duizend tot drieduizend m2 te verdelen zijn. Extra diensten verlenen. Op dit moment zijn er geen vergaderzalen en auditorium aanwezig op het Jaarbeursterrein zelf. De aanwezige vergaderzalen bevinden zich in het Beatrix gebouw, welke zich aan de stationskant bevindt, De routing van de Jaarbeurs moet er toe dienen dat verschillende tentoonstellingen en activiteiten binnen het gebouw tegelijkertijd kunnen plaatsvinden. Bij de Jaarbeurs moeten de blinde gevels tot een minimum gehouden worden, zodat de sociale veiligheid beter wordt gewaarborgd. Als er nieuwe zalen bijgebouwd worden, dan zullen deze kolomvrij vervaardigd moeten worden, om flexibiliteit te kunnen bieden. Bij de entree van de Jaarbeurs zelf moet voldoende doorstroming plaatsvinden, zodat er op het plein geen lange wachtrijen ontstaan.
Internationalisering van de Jaarbeurs Randvoorwaarden Het Jaarbeursterrein De maximale hoogte is bepaald. Op de linker kaart is te zien welke gebieden dit zijn. De doeleinden zijn bepaald, zoals rechts is te zien.
Internationalisering van de Jaarbeurs Randvoorwaarden Het Jaarbeursterrein De maximale vloeroppervlaktes van functies volgens bestemmingsplan: - hoteldoeleinden: max. 12.000m2 b.v.o. - een megabioscoop, max. 20.000m2 b.v.o. - een casino; max. 14.000 m2 b.v.o. - jaarbeursdoeleinden: maximaal 65.000m² b.v.o. De horeca voorzieningen die er moeten komen zijn al in het bestemmingsplan: Grootstedelijke horeca, maximaal 8.800 m² waaronder 5 vestigingen categorie B, 2 vestigingen horeca categorie A. A; discotheek, bar-dancing, zaalverhuur/party-centra. B; café, bar en brasserie. De bestaande bouwmassa's op het stationsgebied zorgen voor windhinder, op het Jaarbeursterrein mag dit niet voorkomen. De windsnelheid mag in de gemiddelde situatie niet hoger liggen dan 5 m/s, zoals is voorgesteld in het MER rapport.
Internationalisering van de Jaarbeurs Uitgangspunten Het Jaarbeursterrein De bezoekers op het terrein blijven en vermaakt worden. De drempel van het station naar het jaarbeursplein verminderen door de scheiding die door de Croeselaan veroorzaakt wordt wegwerken door bijvoorbeeld deze weg te verlagen. Het moet een toegankelijk geheel worden. Een middel om dit te bereiken is het gebruik van een plein, waaraan de functies zijn gelegen. Op het jaarbeursterrein auto’s de gelegenheid geven om te kunnen parkeren. De meest ideale is een weggewerkte parkeergarage, zo wordt vrije ruimte gecreëerd op de huidige parkeerterreinen. De auto’s mogen geen aanwezige indruk maken op het terrein. De functies die op het Jaarbeursterrein worden geplaatst moeten zodanig worden gepositioneerd, dat iedere locatie met bijbehorende functie een zo maximaal mogelijke potentie heeft.
Internationalisering van de Jaarbeurs Uitgangspunten De Jaarbeurs Het beursgebouw op zich zorgt voor een kale indruk, door de grote blinde gevels. Dit voor een deel op lossen door de geplande publieke functies ervoor te plaatsen. Er moet meer variëteit komen in het aanbod van zalen in het Beursgebouw. Bij beursgerelateerde functies denken we aan vergaderzalen en een auditorium, welke op dit moment nog in het Beatrixgebouw zijn gesitueerd. Deze zijn echter hierdoor te weinig bij de beurs zelf betrokken. Om een beter, gedifferentieerder aanbod van beurszalen te kunnen bieden, zal de structuur van de Jaarbeurs moeten veranderen, hierbij willen we de Prins van Oranjehal en de Bernardhal3 behouden, omdat deze in verhouding met de rest van de zalen veel nieuwer zijn en in een betere staat verkeren Hallen met meerdere verdiepingen, vanwege ruimtetekort door extra functies. Geen combinaties van grote bouwmassa's met smalle doorgangen welke in de regel voor windhinder zorgen.
Internationalisering van de Jaarbeurs Concepten Stedenbouw: plein als centrale punt één winkelstraat enkele aparte gebouwen met meerdere functies per gebouw één functie Gebouw: behoud nieuwe hallen hallen op meerdere verdiepingen
Internationalisering van de Jaarbeurs Werkwijze De eisen van de gebruiker en voor het plein vaststellen zodat we doelgerichter kunnen gaan ontwerpen. Duidelijke analyse van de voorgestelde varianten voor het stationsgebied a en 1 analyseren. Analyse van precedenten naar een hoger niveau liften. Na deze handelingen is het tijd om ontwerpvarianten te gaan maken, Beste variant uitkiezen door met elkaar af te wegen. Eventueel een samengestelde vorm creëren zodat de meest goede oplossing wordt toegepast. Wat bij de varianten speciaal moet worden meegenomen zijn de kosten en opbrengsten, is het project überhaupt haalbaar, of kost het alleen maar geld. En wanneer dat het geval is, wil de overheid dan bijvoorbeeld inspringen, omdat het ontwerp de kwaliteit van het gebied zoveel verbetert? Als laatste zal er een aanbeveling gemaakt moeten worden voor de volgende fase van het ontwerpproject. Tevens zal hierbij een oriëntatie bij inbegrepen zitten, zodat er een goed vervolg gemaakt kan worden van het project.