Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Advertisements

BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
De nieuwe loopbanen Implementatie bij de FOD Financiën en de Administratie der pensioenen Niveau A Sectorcomité II - Financiën 14 februari 2005.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
De onderhandelingsprocedure (versie 1 januari 2010)
Prof. Dr. Steven Van Garsse Kenniscentrum PPS Vlaamse overheid
Wijziging aan de opdracht en IF
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Procedure: hoe een offerte indienen?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Inhoudstafel 1 Definitie van borgtocht 2
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Pasen & Pinksteren op één dag!
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Visum en overheidsopdrachten
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Transcript van de presentatie:

De wijziging van het contract tijdens de uitvoering CURSUS Urbain Bruggeman Verantwoordelijke van ABA

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

1. De Opdrachtdocumenten Het bestek De goedgekeurde offerte De Overeenkomst (bij complexe opdrachten) De wijzigingen kunnen dus betrekking hebben op: Besteksbepalingen Onderdelen van de goedgekeurde offerte Vermeldingen in de Overeenkomst

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De bijakte 5 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 6 Conclusies

2. De relevante wetgeving De wet van 24 december 1993, inzonderheid artikel 17, §2, 1° f), 2° a) en 2° b) Het koninklijk besluit van 26 september 1996, inzonderheid artikel 7 (en artikel 8 wat de motiveringsplicht betreft)

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Artikel 17, § 2, 2° a) (voor werken en diensten, dus niet voor leveringen) luidt als volgt: Er kan bij onderhandelingsprocedure gehandeld worden zonder naleving van bekendmakingregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere aannemers of dienstenverleners wanneer:

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 (2) a) aanvullende werken of diensten die noch in het toegewezen oorspronkelijke ontwerp noch in de eerste gesloten overeenkomst voorkwamen en die ingevolge onvoorziene omstandigheden noodzakelijk geworden zijn voor de uitvoering van het werk of van de dienst zoals het beschreven werd, voor zover ze worden toegewezen aan de aannemer die het werk of de dienst uitvoert, en voor zover het samengevoegde bedrag van de opdrachten gegund voor de aanvullende werken of diensten niet hoger ligt dan 50 pct. van het bedrag van de hoofdopdracht:

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 (3) wanneer deze werken of diensten, technisch of economisch niet zonder ernstig bezwaar van de hoofdopdracht kunnen gescheiden worden ; - wanneer deze werken of diensten, alhoewel scheidbaar van de uitvoering van de hoofdopdracht, strikt noodzakelijk zijn voor de vervolmaking ervan.

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 (4) Artikel 17, § 2, 2° b) (voor werken en diensten, dus niet voor leveringen) luidt als volgt: Er kan bij onderhandelingsprocedure gehandeld worden zonder naleving van bekendmakingregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere aannemers of dienstenverleners wanneer:

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 (5) b) nieuwe werken of diensten, bestaande uit de herhaling van soortgelijke werken of diensten, aan de aannemer die de eerste opdracht kreeg, dienen toegewezen te worden door dezelfde aanbestedende overheid, op voorwaarde dat deze werken of diensten overeenstemmen met een basisontwerp en dat dit ontwerp het voorwerp uitmaakte van een eerste opdracht, gegund na aanbesteding of offerteaanvraag. De mogelijkheid tot aanwending van deze procedure moet alleszins reeds bij de uitschrijving van de eerste opdracht vermeld worden. Ze is bovendien beperkt tot een periode van drie jaar na het gunnen van de oorspronkelijke opdracht.

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 (6) Voor aannemingen van leveringen wordt meestal beroep gedaan op artikel 17, § 2, 1° f) van de wet van 24 december 1993 om een contract te wijzigen, dat als volgt luidt: § 2. Er kan bij onderhandeingsprocedure gehandeld worden zonder naleving van bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure doch, indien mogelijk, na raadpleging van meerdere aannemers, leveranciers of dienstenverleners wanneer :

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 (7) 1° in het geval van een overheidsopdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten: f) de werken, leveringen of diensten omwille van hun technische of artistieke specificiteit of omwille van de bescherming van exclusieve rechten, slechts aan één bepaalde aannemer, leverancier of dienstenverlener kunnen toevertrouwd worden ;

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten Het koninklijk besluit van 26 september 1996 Artikel 7 luidt als volgt: Ongeacht de wijze waarop de prijzen worden bepaald, is de aanbestedende overheid gerechtigd de oorspronkelijke opdracht eenzijdig te wijzigen, voor zover het voorwerp ervan onveranderd blijft en, zo nodig, mits een rechtmatige compensatie.

2. Relevante artikelen bij de wetgeving overheidsopdrachten Het koninklijk besluit van 26 september 1996 Artikel 8 luidt als volgt: Na gunning van de opdracht kan van haar essentiële bepalingen en voorwaarden niet worden afgeweken dan bij een gemotiveer- de beslissing van de aanbestedende over- heid. Deze bepaling is niet van toepassing op de opdrachten waarvan het bedrag niet hoger is dan 5.500 euro zonder belasting over de toegevoegde waarde.

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 Kiezen voor artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996: Bij een loutere wijziging van de opdracht De wijziging heeft steeds volledig of gedeeltelijk de vervanging van een bestaande besteksclausule tot gevolg. Kunnen slaan op leveringen en diensten De opdracht mag nog niet beëindigd zijn.

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (2) Voorbeeld Er werd een contract afgesloten met een bedrijf voor het kuisen van kantoren. Het betreft een opdracht volgens globale prijs (prijs per verdieping en per dag). Wegens samenloop van omstandigheden is één van de verdiepingen leeg komen te staan. In het bestek stond vermeld dat op elke verdieping de bureaus elke dag met nat moeten worden gereinigd. De aanbestedende overheid beslist dat bureaus slechts één maal per week met

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (3) Voorbeeld (vervolg) nat moeten worden gereinigd, terwijl de vloer van deze verdieping elke dag moet worden gereinigd. Het spreekt vanzelf dat het bestek moet worden aangepast door middel van een bijakte en dat de globale prijs voor de dagen waarop de bureaus niet moeten worden gereinigd, moet worden herzien. Deze aanpassing van het contract kan worden doorgevoerd op basis van artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996.

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (4) Oefening: zoek in je professionele omgeving een voorbeeld van een change request die op basis van artikel 7 kan worden doorgevoerd. Verdeel je in groepjes van drie. Na twintig minuten brengt elk groepje een case naar voor.

Kiezen voor artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993: 3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (4) Kiezen voor artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993: Het moet gaan om aanvullende diensten; Het moet gaan om niet voorziene diensten; De opdracht mag nog niet beëindigd zijn; Het totaal bedrag van alle aanvullende niet voorziene diensten mag niet meer bedragen dan 50 % van het totaal bedrag van de initieel gegunde opdracht;

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (5) Kiezen voor artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 (vervolg): Moeten gegund worden aan de dienstverlener; Diensten moeten: Ofwel technisch of economisch niet zonder ernstig bezwaar van de hoofdopdracht kunnen gescheiden worden; Ofwel alhoewel scheidbaar van de uitvoering van de hoofdopdracht, strikt noodzakelijk zijn voor de vervolmaking ervan.

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (6) Het betreft dus voornamelijk nieuwe diensten die moeten worden uitgevoerd en deze moeten noodzakelijk zijn teneinde het vooropgesteld doel te kunnen bereiken.

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (7) Voorbeeld: Er werd een opdracht gegund met als voorwerp het uitvoeren van business project reengineering bij de Dienst Vreemdelingenzaken. Tijdens de uitvoering van de opdracht merkt de leidende dienst op dat de BPR niet succesvol kan worden afgerond indien het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Vaderlandlozen tevens bij de BPR bij de Dienst Vreemdelingenzaken betrokken wordt. Het is vanzelfsprekend dat de aanvullende diensten door dezelfde dienstverlener moeten worden uitgevoerd.

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (8) Voorbeeld (vervolg): De oorspronkelijke opdracht werd gegund voor een totaal bedrag, excl. BTW, van 1.000.000,00 euro. De aanvullende diensten die bij het Commissariaat-generaal moeten worden uitgevoerd, wordt bepaald op 400.000,00 euro. Het is duidelijk dat deze diensten zonder enig probleem aan de dienstverlener kunnen worden gegund op basis van artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993.

3. De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 en artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 (9) Oefening: zoek in je professionele omgeving een voorbeeld van aanvullende niet voorziene diensten. Verdeel je in groepjes van drie. Na twintig minuten brengt elk groepje een case naar voor.

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

4. De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24 december 1993 Structuur van de overheidsopdracht: De opdracht wordt gegund via de open of beperkte procedure voor een eerste periode van één jaar. De verlenging(en) wordt(worden) gegund via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Op het einde van periode 1 en op het einde van elke verlenging kan er met de opdrachtnemer worden onderhandeld.

4. De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24 december 1993 (2) Wat zijn de grenzen binnen dewelke de onderhandelingen moeten blijven? Het moet een herhaling blijven van de initieel gegunde diensten. Er mag niet afgeweken worden van het basisontwerp (beschreven in het bestek en in de goedgekeurde initiële offerte). Bijgevolg: zijn enkel lichte aanpassingen van het oorspronkelijk basisontwerp toegelaten.

4. De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24 december 1993 (3) Enkele voorbeelden van een lichte aanpassing van het basisontwerp: Actualisering van de lijst van de in de initiële offerte aangeboden diensten. Aanpassing van de prijzen (enkel naar beneden toe behoudens prijsherziening indien voorzien in basisontwerp). Aanpassing van de toegepaste methodologie en ingezet personeel indien deze aanpassingen bijdragen tot een optimalisering van de kwaliteit van de dienstverlening.

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

5. De bijakte Definitie Onderhands contract waarbij bepaalde contractclausules worden gewijzigd De contractuele partijen moeten akkoord gaan Aantal partijen = de contractuele partijen (normaal 2) Tijdelijke handelsvennootschap: de persoon bevoegd tot binden van elke partij van de handelsvennootschap moet de bijakte ondertekenen Aantal exemplaren = aantal contractuele partijen

5. De bijakte – “Gelet op” Gelet op het bestek Gelet op de goedgekeurde offerte van de opdrachtnemer Gelet op de gunning van de opdracht aan … Gelet op (clausules bestek die moeten worden gewijzigd) Gelet op (omstandigheden die wijziging noodzakelijk maken) Gelet op (korte schets oplossing) Gelet op het voorstel van de opdrachtnemer

5. De bijakte – “Gelet op” (2) Gelet op (verwijzen naar feit dat voorstel opdrachtnemer OK is) Gelet op het gunstig advies van de Inspectie van Financiën (indien meerprijs) INDIEN TUSSENKOMST MINISTERRAAD: Gelet op het begrotingsakkoord Gelet op het akkoord van de Ministerraad ZIJN DE CONTRACTUELE PARTIJEN HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:

5. De bijakte – De artikelen De hieronder opgesomde clausules vermeld in het bestek worden vervangen door de volgende teksten: (gedetailleerde tekstbeschrijving) Artikel 2 De initieel goedgekeurde offerte van de opdrachtnemer wordt vervangen door de offerte gevoegd bij deze bijakte die bij de ondertekening van de bijakte door de contractuele partijen als de nieuwe goedgekeurde offerte wordt beschouwd

5. De bijakte – De artikelen (2) De opdrachtnemer ziet af van elke vorm van schadevergoeding in hoofde van deze bijakte

5. De bijakte – Het slot Opgesteld in twee exemplaren, één voor elke contractuele partij 1000 Brussel, (datum in te vullen als beide partijen de bijakte hebben ondertekend) Voor de aanbestedende Voor de Overheid opdrachtnemer (handtekening) (handtekening) Naam + voornaam Naam + voornaam Functie Functie

5. De bijakte – Tips Enkel een bijakte indien de contractuele partijen volledig akkoord zijn Wees maximaal proactief Parcours: Hiërarchische meerdere Opdrachtnemer (voor ondertekening bijakte) IF Begroting Ministerraad Hiërarchische meerdere (ondertekening) Opdrachtnemer (1 exemplaar)

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

6. Wie is bevoegd om de change request goed te keuren 6. Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? Bij toepassing van artikel 7 van het KB van 26 september 1996 Algemeen principe: ordonnateur. Hangt af van de delegaties die de Minister aan zijn administratie heeft gegeven. Belangrijke change requests worden meestal voor goedkeuring aan de Minister voorgelegd.

6. Wie is bevoegd om de change request goed te keuren 6. Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? Bij toepassing van artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 De gunning van de aanvullende diensten = een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Toetsen aan drempels vermeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 14 oktober 1996, maar geïnterpreteerd volgens de bepalingen van artikel 11 van voormeld koninklijk besluit.

6. Wie is bevoegd om de change request goed te keuren 6. Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? Bij toepassing van artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 (2) Indien: oorspronkelijk totaal bedrag van offerte (excl. BTW) + totaal bedrag, excl. BTW, van de reeds gegunde aanvullende niet voorziene diensten op basis van artikel 17, § 2, 2° a) + totaal bedrag, excl. BTW, van de aanvullende niet voorziene diensten die thans voor gunning worden voorgesteld > 270.000,00 euro: MINISTERRAAD!

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

7. Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren 7. Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? Bij toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24 december 1993 De bevoegde persoon is de ordonnateur = hij/zij die het mandaat vervult van de persoon die de oorspronkelijke offerte goedgekeurd heeft

Inhoudstafel 1 De opdrachtdocumenten 2 Relevante artikelen van de wetgeving overheidsopdrachten De wet van 24 december 1993 Het koninklijk besluit van 26 september 1996 3 De keuze tussen artikel 17, § 2, 2° a) en artikel 7 4 De toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24/12/1993 5 De bijakte 6 Wie is bevoegd om de change request goed te keuren? 7 Wie is bevoegd om de verlenging van de opdracht goed te keuren? 8 Conclusies

8. Conclusies Er zijn vier artikelen in de wetgeving overheidsopdrachten waarop men zich kan steunen om een aanpassing van de gegunde opdracht door te voeren. Het onderscheid kennen tussen artikel 7 van het koninklijk besluit van 26 september 1996 en artikel 17, § 2, 2° a) van de wet van 24 december 1993 is van cruciaal belang voor het verwijzen naar het correcte artikel van de wetgeving overheidsopdrachten.

8. Conclusies (2) Ontspoor niet bij de toepassing van artikel 17, § 2, 2° b) van de wet van 24 december 1993. Gebruik vooral artikel 17, § 2, 1° f) van de wet van 24 december 1993 bij uitbreiding van een opdracht van leveringen. Vermijd, indien mogelijk, overdreven aanpassingen van gegunde overheidsopdrachten. Wees proactief, perfectionist en expert bij het ontwerpen van het bestek, bij het onderzoek van de offertes en bij de opvolging van de gegunde opdracht. VEEL SUCCES!