Hoofdstuk 5 Verkooptraject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 2 Verkooptraject
Advertisements

Hoe blijf ik gemotiveerd
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Hoofdstuk 1 Verkooptraject
Gespreksvoorbereiding
10 tips voor een gouden start Groeitips
Welkom bij de 4e workshop over:
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Training Omgaan met service
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Acquisitie.
Welkom op de MBS 10 Kick Off dag voor Resellers!.
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
11. Verkoopfunctie beoordelen
Basisboek Bedrijfseconomie
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Help! Verzuim voorkomen
Verandering is de enige constante
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
De dag van het solliciteren Blok 1
Sales H4 Onderhandelen en offreren
Sales H1 Koopgedrag Commercieel medewerker binnendienst/buitendienst.
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Hoofdstuk 7 de financiele prestatie- indicatoren 1 Hoofdstuk 7 De financiële prestatie monitoren Controleer de veronderstellingen Stel mijlpalen vast Achterhaal.
HOE DOE IK EEN SUCCESVOLLE DEBRIEFING NA MIJN MYSTERY VISIT? Global Mystery Customer Research.
Workshop evalueren Dcp
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Etalage Domotica. Afspraak met de klant maken Bereid samen het telefoongesprek voor. Voer het telefoongesprek Juiste toon spreken, duidelijk en verstaanbaar.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Antwoorden hoofdstuk 8. Antwoorden 8.3 a Toename van het aantal faillissementen. b 1700 / 95 x 100 = 1789 c Van de bedrijven die failliet gingen, waren.
Periode 4 Kassawerkzaamheden Kerntaak: kassatransacties afhandelen en/of deze leiden Hoofdstuk: bedienen van het afrekensysteem Par: 3.3 Blz. 478 tm 483.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer en bestellen.
Verschil offerte/factuur
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Rapportage Kwaliteitsmeting huishoudelijke ondersteuning
LOB Presenteer je stagebedrijf
Basisboek Bedrijfseconomie
Antwoorden proeftoets hoofdstuk 8
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Opfriscursus kengetallen
Verkoopt en handelt verkoop af
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Financieel 2.
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Examen SPL kerntaak 2 VM en AMI
Werken in een arbeidsorganisatie
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Goederenstroom en voorraadbeheer
Rekenen periode 4: Verbanden
Goederenstroom en voorraadbeheer
Logistieke werkzaamheden coördineren
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Verkooptraject De follow-up van een bezoek

Follow-up Onder follow-up verstaan we alle werkzaamheden die je als verkoper nog moet doen na een afgelegd bezoek bij de klant.

Interne follow-up van een bezoek Alle werkzaamheden die je voor jezelf of voor het bedrijf of voor de klant nog moet doen in verband met het bezoek.

Interne follow-up voor jezelf Persoonlijke evaluatie van het bezoek: wat ging er goed, wat ging er fout bij het verkoopgesprek? Waarom ging het goed of fout? Hoe kan ik mezelf verbeteren?

Interne follow-up voor het bedrijf Orderverwerking en orderafhandeling Rapportage (verslag) schrijven over het bezoek. Rapportage heeft twee doelen: Het bedrijf (de baas) krijgt informatie over het gebruik van tijd en middelen van de verkopers. Het bedrijf krijgt informatie over de resultaten van de verkopers.

Interne follow-up voor het bedrijf Orderverwerking en afhandeling De geboekte orders doorgeven aan de orderadministratie van het bedrijf. Bijzondere afspraken met de klant duidelijk doorgeven. Eventueel een offerte opsturen en dan ook de offerte volgen.

Kengetallen om het succes van de verkoper uit te rekenen Totale omzet per periode Gemiddelde ordergrootte Aantal bezoeken per dag Call-rate Offerte-rate Succes-rate Aantal verreden kilometers Aantal gewerkte dagen.

Definities Totale omzet per periode: het bedrag dat je deze periode in totaal hebt verkocht. Gemiddelde ordergrootte: hoe hoog het bedrag gemiddelde is per order.

Definities Call-rate: het aantal afspraken dat je kan maken in % van het aantal gevoerde telefoongesprekken. Offerte-rate: het aantal offertes dat je mag uitbrengen in % van het aantal klantbezoeken. Succes-rate: aantal orders in % van het aantal bezoeken.

Externe follow-up Werkzaamheden die vallen onder de nazorg (wat je nog voor de klant doet na het klantbezoek). Deze werkzaamheden versterken de band met de klant. Controleren of de offerte of de order goed wordt uitgevoerd. Controleren of de klant tevreden is. Afhandelen van klachten.

Samenwerking verkoper en binnendienst. De binnendienst moet weten waar een verkoper te vinden is. De binnendienst volgt samen met de verkoper de uitgebrachte offertes. Binnendienst en buitendienst wisselen alle informatie met elkaar uit.

Goede samenwerking binnendienst en buitendienst betekent voor de klant: Betere service. Er komt snel een antwoord op vragen van de klant. Er is altijd iemand te bereiken. De binnendienstmedewerker kent de agenda van de vertegenwoordiger en kan afspraken maken of afzeggen. Binnendienst zorgt er ook voor dat de order snel en correct wordt afgehandeld.

Elevator pitch In korte tijd, op een onverwacht moment, interesse wekken bij een prospect. Doel is om een afspraak te maken of adresgegevens te krijgen.

USP Uitgangspunt voor de elevator pitch is de USP (Unique Selling Point)

AIDA- formule Je wekt belangstelling bij de prospect door: A= Aandacht I= Interesse D= Desire A= Actie