Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen
Visie We kunnen toe naar een maatschappij waarin mensen werk doen dat bij hen past, dat hen voldoening geeft en waarin zij zich maximaal kunnen ontplooien.
Missie Onze missie is leerlingen helpen zichzelf zo goed te leren kennen dat zij goede keuzes maken voor hun toekomst.
Wij geloven dat: • Ieder mens van binnenuit gemotiveerd is • Een patroon heeft van gemotiveerd gedrag • Wanneer je het patroon ontdekt bij leerlingen, je het beste in hen naar boven haalt.
Wij geloven dat: • Positieve herinneringen het zelfvertrouwen versterken. • Door analyse van deze herinneringen leerlingen kunnen ontdekken wat hun talenten zijn en waar hun belangstelling ligt.
Wij geloven dat: • Leerlingen die hun talenten en belangstelling kennen beter in staat zijn om een goede keuze te maken.
Wij geloven dat: • Scholen willen dat hun leerlingen goede keuzes maken voor hun vervolgopleiding
Waar is er nodig voor een juiste studiekeuze? • Zelfkennis • Kennis van beroepen en opleidingen Je gebruikt je talenten
Standaardvragen om talent te ontdekken • Wat wil ik • Wat kan ik • Wie ben ik
Vervangende vragen (1) In plaats van : “ Wat wil ik” : • Wat gaf mij voldoening? • Waar hield ik me graag mee bezig?
Vervangende vragen (2) In plaats van : “ Wat kan ik” : • Welke talenten heb ik veel en vaak gebruikt?
Vervangende vragen (3) In plaats van : “ wie ben ik” : • Onder welke omstandigheden functioneerde ik goed? • Welke plaats nam ik daarbij in t.o.v. medewerkers/ leidinggevenden?
Invloeden motivatie en aanleg Eigen motivatie ingekapseld door invloed van buiten: • Gezin/ familie • School/ vrienden • Samenleving/ media
SAMENLEVING HUIS SCHOOL FAMILIE LERAREN VRIENDEN MEDIA DERDEN MOTIVATIE EN AANLEG Eigen motivatie ingekapseld door invloeden van buitenaf
Techniek/MotivatieKompas in de praktijk Kijken naar wat wel goed was: • Wat goed werd gedaan • De positieve aspecten • Wat iemand wel kan • Wat plezier gaf
Stappen in het programma • Actie verhalen uit het eigen verleden brainstormen en beschrijven • Verdiepen in interview • Analyseren met computer • Praktische toepassing resultaat
Techniek/Motivatiekompas
Voorbeeld WhatMakesMeMove
Begeleiding Door gecertificeerde medewerkers van: • HHS • TU Delft • Stichting Emergo
Investering Tijd: • 2 x een dagdeel om het Kompas in te vullen • Afrondend gesprek van 30 minuten per 2 leerlingen
Investering Kosten • Een investering • Op termijn: goede reputatie van de school • Eén extra leerling levert op: € /jaar € in 6 jaar
Filmpje pilot 2012