Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Impressie van reacties
Introductiebijeenkomst
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Van visie naar actie.
Ludo Daems.
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Presentation Of Learning
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
...heet u graag welkom! Graag uw aandacht voor het First ID Project.
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Niet klikken, de voorstelling is volledig automatisch
Autonomie in de derde graad
Keuze van de VMBO leerling
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Ik heb iets van autisme of zo
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Weet je wie ik ben ?.
Stagecoördinatie op De Rank
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
identificeren motivatie
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Workshop ‘visieversneller’
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
WELKOM Ouders 3 havo / atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
JEUGDWERK 2016/2017 Youth Connect Youth Mission Youth Chill Next Level 16+ Open Huis & Haard (OHH) Youth Online.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Het is vandaag Girlsday!
Duurzame inzetbaarheid van de professional
23 maart 2017 profilering.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
<naam bedrijf> & <naam school>
Transcript van de presentatie:

Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen

Visie We kunnen toe naar een maatschappij waarin mensen werk doen dat bij hen past, dat hen voldoening geeft en waarin zij zich maximaal kunnen ontplooien.

Missie Onze missie is leerlingen helpen zichzelf zo goed te leren kennen dat zij goede keuzes maken voor hun toekomst.

Wij geloven dat: • Ieder mens van binnenuit gemotiveerd is • Een patroon heeft van gemotiveerd gedrag • Wanneer je het patroon ontdekt bij leerlingen, je het beste in hen naar boven haalt.

Wij geloven dat: • Positieve herinneringen het zelfvertrouwen versterken. • Door analyse van deze herinneringen leerlingen kunnen ontdekken wat hun talenten zijn en waar hun belangstelling ligt.

Wij geloven dat: • Leerlingen die hun talenten en belangstelling kennen beter in staat zijn om een goede keuze te maken.

Wij geloven dat: • Scholen willen dat hun leerlingen goede keuzes maken voor hun vervolgopleiding

Waar is er nodig voor een juiste studiekeuze? • Zelfkennis • Kennis van beroepen en opleidingen Je gebruikt je talenten

Standaardvragen om talent te ontdekken • Wat wil ik • Wat kan ik • Wie ben ik

Vervangende vragen (1) In plaats van : “ Wat wil ik” : • Wat gaf mij voldoening? • Waar hield ik me graag mee bezig?

Vervangende vragen (2) In plaats van : “ Wat kan ik” : • Welke talenten heb ik veel en vaak gebruikt?

Vervangende vragen (3) In plaats van : “ wie ben ik” : • Onder welke omstandigheden functioneerde ik goed? • Welke plaats nam ik daarbij in t.o.v. medewerkers/ leidinggevenden?

Invloeden motivatie en aanleg Eigen motivatie ingekapseld door invloed van buiten: • Gezin/ familie • School/ vrienden • Samenleving/ media

SAMENLEVING HUIS SCHOOL FAMILIE LERAREN VRIENDEN MEDIA DERDEN MOTIVATIE EN AANLEG Eigen motivatie ingekapseld door invloeden van buitenaf

Techniek/MotivatieKompas in de praktijk Kijken naar wat wel goed was: • Wat goed werd gedaan • De positieve aspecten • Wat iemand wel kan • Wat plezier gaf

Stappen in het programma • Actie verhalen uit het eigen verleden brainstormen en beschrijven • Verdiepen in interview • Analyseren met computer • Praktische toepassing resultaat

Techniek/Motivatiekompas

Voorbeeld WhatMakesMeMove

Begeleiding Door gecertificeerde medewerkers van: • HHS • TU Delft • Stichting Emergo

Investering Tijd: • 2 x een dagdeel om het Kompas in te vullen • Afrondend gesprek van 30 minuten per 2 leerlingen

Investering Kosten • Een investering • Op termijn: goede reputatie van de school • Eén extra leerling levert op: € /jaar € in 6 jaar

Filmpje pilot 2012