Meerjaren Beleidsplan Jeanne d’Arc

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TVW actieplan waar wij met elkaar aan willen werken.
Advertisements

Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
“Smash sportief op weg naar 2020”
Beleidsplan sc Victoria ’04
Samen kunnen we meer … Partindag 2013 Workshop beleidsplan schrijven Lucy Engelen, Partin.
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Sport en Beweegbeleid 2.0 Platform Weert in Beweging
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
KFAC Waarschoot Plan 2018 JP Juli KFAC Waarschoot Onze doelstelling is: “ KFAC Waarschoot is het voorbeeld van een provinciale voetbalploeg, waar.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
HoekscheWaardDuurzaam
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
SPONSORAVOND v.v. RK WIK 24 november 2004
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
VOORLOPIG BELEIDSPLAN LTV NEER Jaarvergadering Jan
COMPETENTIEONTWIKKELING
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Een project van de Korengroep
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
1 Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering Vrijdag 3 oktober 2008 c.k.v. Avanti.
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Animal events Locatiedirecteur Introductie dia – nog niets uitleggen.
MTB ver. Havelte eo Doelstellingen MTB ver. Havelte eo. Hoofddoelstelling: Het mountainbiken voor iedereen in Zuidwest Drenthe aantrekkelijk.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
50.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Programma Groepsontwikkeling Naam groep Datum presentatie.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
ROTARY CLUB ……. Jaarplan 2016 – 2017 Bestuur bestaande uit: Voorzitter: naam Inkomend voorzitter: naam Secretaris: naam Penningmeester: naam Uitgaand voorzitter:
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
BOS-impuls gemeente Gulpen-Wittem. Wat is BOS? Wie: Samenwerking Buurt, Onderwijs en Sport Wat: Verkleinen van achterstanden bij jongeren Hoe: Organiseren.
prestatie en gezelligheid
Een product of dienst verkopen
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Excelsior naar de 100 – en verder
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Zet je club op de kaart!.
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Meerjaren Beleidsplan Jeanne d’Arc Strategische visie op de komende 5 jaar!

Voor paardensport op elk niveau! Jeanne d’Arc levert educatie en recreatie voor paardensporters in een veilige en gezellige omgeving. Recreanten en wedstrijdsporters kunnen hun sport hierdoor zo optimaal mogelijk beoefenen.

Visie Jeanne d’Arc Aan de hand van meerdere sessies van het bestuur is de nieuwe missie, visie en doelstellingen van Jeanne d’Arc geformuleerd. Jeanne d’Arc staat voor gezelligheid en voor iedereen op elk niveau. Jeanne d’Arc toets al hun besluiten op financiële haalbaarheid. Jeanne d’Arc heeft de accommodatie voor een veilige beoefening van de paardensport. Jeanne d’Arc staat voor dierenwelzijn en milieu vriendelijk ondernemen. Jeanne d’Arc is een organisatie die samenwerkt met alle betrokken partijen (stakeholders) in de breedste zin van het woord.

Stakeholders KNHS Gemeente Zoeterwoude Sportverenigingen Zoeterwoude Leden Instructeurs/trices Vrijwilligers Toeschouwers Omwonenden Ruiters (niet leden) Sponsoren Donateurs Bestuur Jeanne d’Arc KNHS Gemeente Zoeterwoude Sportverenigingen Zoeterwoude Middenstand Groenehart Toeleveranciers Maneges in het Groenehart Stalhouders in het Groenehart

Paardrijverening Jeanne d' Arc SWOT analyse Paardrijverening Jeanne d' Arc Sterkten 1: Sterk bestuur en organisatie 2: Goede Bak en website 3: Financieel & Organisatorisch zelfstandig 4: Dorps met hoge betrokkenheid Zwakten 1: Financieel (verlies) 2: Clubhuis moet worden vervangen 3: Groeipotentie Locatie 4: KNHS is niet aanwezig (geen rol) 5: Reclame/ledenwerving doelgroep afwezig 6: Geen losrij bak Kansen 1: Mensen kopen doelgericht een paard voor de sport 2: Landelijke ligging met uitrij mogelijkheden (locatie) 3: Gemeente positief (aandacht) 4: KNHS algemeen - Wedstijden + Extra begeleiding voor mensen die willen - accomodatie verbeteren/ Delen - Contact verdiepen KNHS - Analyse wensen/Lidmaatschappen - Losrijbak - verbetering/Uitbreiding locatie - 60/20 bak --> Z wedstrijden KNHS --> Euro's - Ledenwerving Bedreigingen 1: Weinig subsidie mogelijkheden voor verenigingen 2: Concurrentie andere sporten (zichtbaarheid) 3: Mensen minder geld (eurocrisis) - Sponsoring - doelgericht reclame - maatschappelijk karakter verhogen - faciliteiten beschikbaar stellen - Commerciele evenementen - consequenter afzeggen/melden als je niet kunt - Onderzoek KNHS - lidmaatschap - Marktonderzoek paardrijverenigingen --> wat maakt een paardrijvereniging succesvol

Assessment huidige situatie! Strategisch platform: Missie Visie Strategie Bestuur Prestatiemanagement Marketing, communicatie & PR Inkomstenwerving ICT Cultuur Personeelsbeleid Tool gebruikt van Blauwe Noordzee: Het bureau voor non-profits met financiële ambities

Assessment Score

En nu verder? De volgende slides gaan over de doelstellingen, strategieën om de doelstellingen te halen en een financiële forecast. Echter zullen de doelstellingen sterk afhangen van het marktonderzoek en de enquête onder onze leden!

Doelstellingen – een sprong voorwaarts! Meer actieve leden. Van 80 leden in 2012 naar 135 leden in 2017. Financieel gezond met een reserve voor investeringen. Van een resultaat van - €2400 in 2012 naar € 600 in 2017. Hogere benuttingsgraad accommodatie. Inkomsten van €1.500 in 2012 naar € 3.500 in 2017. Grotere bekendheid in de samenleving. Groei inkomsten Advertenties en Sponsoren van € 1.150 naar € 2.800 in 2017. KNHS wedstrijden kunnen organiseren. 0 wedstrijden 2012 naar 12 wedstrijden 2017.

De Strategie! Marktonderzoek en samenwerking met KNHS, “Wat maakt een paardrijvereniging succesvol”. Onderzoek wat de leden willen en welke segmentatie (lidmaatschapsvormen) gewenst is door middel van een enquête. Deze enquête plus het marktonderzoek dienen als basis voor de nieuw op te zetten lidmaatschapsvormen. Opzetten van een sponsor beleid en daar een bestuurslid voor aantrekken. De accommodatie inzetten voor andere activiteiten en daardoor meer inkomsten genereren. Marketing professionaliseren waardoor doelgerichte reclame op de klantsegmenten zoals gedefinieerd in strategie punt 1&2, mogelijk is. Aan de hand van het nieuwe beleid, de accommodatie dusdanig aanpassen zodat deze klaar is voor de toekomst. Dit omvat ook de faciliteiten om te kunnen parkeren. Uitvoeren van de segmentatie in aanbod door het opzetten van doelgroep teams zoals bijvoorbeeld een Jeanne d’Arc belofte team en deze begeleiden en beoordelen.

De planning Strategie projecten starten in Augustus 2012. Planning loopt tot 1ste kwartaal 2017.

Uitvoering van de strategie SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Resultaatgericht Tijdgebonden De strategieën die zijn gedefinieerd moeten de doelstellingen in 5 jaar doen behalen. Doelstellingen zijn SMART. Ieder project wordt voorafgegaan met een Project Initiatie Document welke wordt goedgekeurd door het bestuur van Jeanne d’Arc. Ieder kwartaal zullen de projectleiders hun project voortgang presenteren. Ieder kwartaal wordt de strategie opnieuw beoordeeld. De KPI’s voor een project worden maandelijks voor de bestuursvergadering gepubliceerd.

Uitvoering van de strategieën! De verschillende strategieën verder belicht!

Marktonderzoek Marktonderzoek en samenwerking met KNHS, “Wat maakt een paardrijvereniging succesvol”. Wanneer is een paardrijvereniging succesvol? Wat kunnen wij voor de KNHS betekenen? En wat kan de KNHS voor ons betekenen? Bedient Jeanne d’Arc de juiste doelgroep? Bedient Jeanne d’Arc de juiste geografische reikwijdte? Welke mogelijkheden biedt de huidige markt? Uitvoering door: Sportfondsen Leiderdorp, afdeling Sport Servicepunt. Stage opdracht voor 4de jaar student.

Lidmaatschapsvormen Hoe kunnen we nog beter onze leden bedienen met op maat gesneden oplossingen? Hoe kunnen we de inkomsten verhogen? Uitvoering door: Stage opdracht voor 4de jaar student. Enquête onder onze leden. Uitkomst van markt onderzoek.

Sponsor beleid Wat kan Jeanne d’Arc betekenen voor een sponsor? Wat wordt het beleid van Jeanne d’Arc ten aanzien van sponsoren? Wat kunnen sponsoren bijdragen aan de inkomsten? Uitvoering door: Speciaal aan te stellen bestuurslid wat zich met sponsor beleid bezig houdt.

Benutting Accommodatie Wat kunnen we doen met behulp van onze accommodatie? Feesten en partijtjes Sportverenigingen zonder clubgebouw Uitbating door middenstand Zoeterwoude Uitvoering door een project groep.

Accommodatie impact map Stakeholders Input Activiteiten Impact Omwonenden begrip Accoord voor gebruik + kan als klant gebruik maken van accomodatie Aanname geen overlast (parkeren, geluid, vuil etc) Middenstand Z'woude diensten Eventueel dit gebruik ondersteunen Meer omzet, naamsbekendheid, marketing producten Gemeente Z'woude leveren van vergunningen Meer mogelijkheden voor burgers, ontspanning, welzijn Leden geen Geen Betere investering in accomodatie KNHS Proffessionele paardrijvereninging Dierenarts Kan als klant gebruik maken van accomodatie Manege's omgeving Stalhouders Sportverenigingen Z'Woude Samenwerking met mountainbike club, touwtrek vereniging etc. Een eigen locatie met faciliteiten, gezelligheid Klanten geld Gebruik maken accomodatie Leuke locatie, landerlijk, ruimte en gezellig Sponsoren Feesten mogelijk maken, gebruik maken van accomodatie Naamsbekendheid, gratis gebruik faciliteiten Toeleveranciers spullen Leveren van additionale bijzaken om gebruik mogelijk te maken Bestuur structuur voorwaarden scheppen zodat dit mogelijk is Financieen voor extra plannen Vrijwilligers tijd Coordinator accomodatie + ondersteuning leveren bij partijen Goed doen voor de vereniging, leren feesten en partijen organiseren

Marketing Wat is het benodigde marketing beleid? Wat is het resultaat van onze marketing inspanning? Bereiken we alle doelgroepen? Hoe kunnen we marketing gebruiken om te groeien als vereniging? Bestuurslid verantwoordelijk maken voor marketing. Doelgroepen gericht marketing beleid uitvoeren.

Accommodatie aanpassen Wat voor accommodatie hebben we nodig om de doelgroepen te bedienen? Hoe kunnen we KNHS wedstrijden zo veilig mogelijk organiseren? Wat kunnen we doen om de inkomsten en uitgaven te beïnvloeden? Project van vrijwilligers die gedurende een lange tijd de nieuwe plannen van Jeanne d’ Arc gestalte zullen geven. Clubhuis Paardrijbak Uitrijbak Locatie Parkeren

Talenten team Hoe kunnen we ons profileren bij KNHS wedstrijden? Zorgen voor nieuwe aanwas van talent? Nieuw talent ook de mogelijkheid geven om door te groeien in de paardensport! Aanstellen van een Bestuurslid Techniek en Onderwijs. Uitvoering door het aantrekken van een docent op het gewenste niveau! Voor deelname wordt je geselecteerd. Na een jaar wordt de resultaten geanalyseerd.

De financiële planning Voorlopige planning om te controleren of doelstellingen die we nu aannemen ook inderdaad mogelijk zijn. Afhankelijk van marktonderzoek en enquête onder de huidige leden kan dit heel anders uitpakken.

Toekomstige reserveringen en uitgaven

Uitgaven komende 5 jaar

Inkomsten/resultaat komende 5 jaar

Prognose leden ontwikkeling

Vision without execution is hallucination - Einstein Het Bestuur Jeanne d’Arc Juli – 2012 www.jeannedarc-zoeterwoude.nl