visie van / op de gebruiker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Totaal overzicht dienstverlening BizzInControl.
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Edushock leerfestival
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
De deelnemers over 16 stellingen
Website voor bewonerscommissies
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Samen leren werken in de cloud
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Onderwijsevaluaties nieuwe stijl
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
1 Digital doing INholland databank Bb Intranet mail/chat.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Workshop ‘visieversneller’
Een digitaal leerplatform
saMBO-ICT Conferentie
Kennismanagement & Sociale media
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Social media.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
L&M Software presentatie VGN 27 juni 2011 © L&M Software.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
BizTalk bij Estro Groep Hugo Brouwer
Kluwer The end of Publishing
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Big Data.
Big Data.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Programma Digitale Leeromgeving
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

ONDERWIJS@DLWO: visie van / op de gebruiker SURFacademy seminar ONDERWIJS@DLWO: visie van / op de gebruiker

Aanleiding v/h programma WTR-rapport 2010: DSWO De DLWO is geen systeem, of een applicatie, maar een door een instelling georganiseerd samenstel van digitale diensten. In deze definitie maakt het hele ICT-landschap van een instelling deel uit van de DLWO (BREED, LASTIG, MAAR WEL RELEVANT) De Instellingen voor hoger onderwijs staan momenteel voor de keuze de architectuur van de DLWO af te stemmen op nieuwe mogelijkheden om software en ICT diensten als “services” af te nemen uit wat “the cloud” wordt genoemd. ACTUEEL Die nieuwe manier van het afnemen van “kant en klare” ict diensten in samenhang met de ICT functionaliteiten “in huis” vereist een herbezinning op de gehele ICT omgeving van de instelling, maar ook op het daadwerkelijke gebruik in het in onderwijs (MOMENTUM)

WTR over professionalisering “dat professionalisering/ondersteuning van docenten een frequent voorkomend en terugkerend thema is. Dit is congruent met het beeld dat de beperkingen in kennis en vaardigheden bij docenten nog steeds een obstakel zijn om ICT breder en intensiever in te zetten.”

WTR over docenten & studenten “ Duidelijk is wel dat in de ogen van studenten te veel docenten regelmatig moeite hebben met het technische gebruik van nieuwe voorzieningen, zoals de zogenaamde ‘smartboards’, en/of met de wijze waarop die voorzieningen het best gebruikt kunnen worden, zoals het gebruik van Microsoft PowerPoint. In het eerste voorbeeld gaat het om technische gebruikersvaardigheden, terwijl het in het laatste voorbeeld voornamelijk gaat over presentatie- en onderwijsvaardigheden, i.e. didactiek. Het zijn echter niet alleen de docenten die tekorten vertonen in kennis en vaardigheden. Ook onder studenten is er sprake van een beperkte (eenzijdige) kennis van nieuwe voorzieningen.”

WTR over Didactiek versus inzet secundaire/logistieke processen “De nadruk op de didactische inzet van ICT verschuift naar de randvoorwaardelijke inzet van ICT: het wegnemen van organisatorische en administratieve lasten om het onderwijsproces meer ruimte te geven” “De geconstateerde kanteling in de aandacht voor de inzet van ICT van didactiek naar de ondersteunende processen is een kleine revolutie in het denken over ICT in het hoger onderwijs. De voordelen ervan zijn echter evident: betere en beter geïntegreerde ondersteunende processen, gefaciliteerd door ICT, scheppen rust en ruimte voor dat waar het feitelijk om gaat: onderzoek, onderwijs en studie.”

Gevolg adviesrapport WTR Meer samenwerking en samenhang binen SURF moet nagestreefd worden Taskforce “CLOUD” Onderwijs@DLWO

Opzet Onderwijs& DLWO programma 5 Whitepapers als input van een seminar op onderwijsdagen Leerlijn Onderwijs@DLWO “MyOnderwijsportal” ICT-monitor ontwikkelen, ongeveer zoals “4 in Balans” maar dan voor HBO/WO

Samenhang Whitepapers

Digitale leer- en werkomgeving? En dan ook nog “the cloud” “De Digitale Campus” : Services & diensten Portal/ intranet/ info-providor De “Klassieke” ELO De “Extended DLWO”= PLE

Elementen/functionaliteiten DLWO portal SIS/SA/HRM volgsysteem rooster/ruimtetoewijzing/reserveren document share/ resources/OER communicatie/email/msn/skype/lync. ect groupware marketing-tools website, werving, selectie alumini service portfolio toetsen archivering/ publicaties authentificatie/ sso/ groeps (SURFconex) intranet/extranet mobile/apps wifi tools/ officesuite ect ect specifieke onderwijs applicaties

In schema Bron: Onderzoek gebruikersbehoefte Next DLO VU

Visie op/van de gebruiker

Gebruikers-onderzoek in de aanloop DLWO programma (2010) Vier groepen: docent Studenten medewerkers/ onderzoekers Managers Serie “roundtable-gesprekken” met medewerkers en studenten op verschilende instelling Wat gebruik je aan ICT en wat verwacht je daarbij van de instelling?

Bevindingen Voor veel gebruikers is “de DLWO” nog synoniem voor Blackboard: Wordt gewaardeerd en verfoeid “Erase Blackboard” 93% of People Hate Blackboard#2 Most Disliked Software Company in America Maar dat geldt ook voor de alternatieven ArneWeijling Arne Weijling Waarom is DLWO #HvA toch zo gebruiksonvriendelijk? Oude systeem zag er niet uit, maar werkte prima.. #DLWO #teopgeblazen Studenten zitten niet zo gebakken aan systeem dat instelling biedt Studenten “wonen” maar iets van 4 jaar op de campus Informatie op orde wordt gewaardeerd Leren snel, van elkaar “handiger” oplossingen Consumentenmarkt is grote “driving force” BOYD = effect van Ipad Personal device is vooral “personal-organiser” en communicatie tools Effect van social media op nieuwe users

Profielschets 1: 2012-2015 DE STUDENT De student maakt gebruik van functionaliteiten die de instelling biedt zowel als functionaliteiten die hij buiten de instelling vindt. Gebruiksgemak staat daarbij voorop De student verwacht van de instelling betrouwbare en actuele informatie, via het web en via mobile devices. Het gaat daarbij om roosters, roosterwijzingen, spreekuren en cijfers Studenten leren van elkaar om handige functies. Ze gebruiken ICT vooral voor communicatie en samenwerken. Vrijwel alle studenten zijn actief op Facebook, maar het is onduidelijk of ze dat netwerk voor hun opleiding willen gebruiken Wat de instelling goed doet, wat betreft aanbod en gebruiksgemak wordt door de studenten gebruikt en gewaardeerd. Vindt de student iets onhandig of omslachtig dan wordt het met hetzelfde gemak ingewisseld voor iets beters. De student wil niet veel tijd besteden aan “ het leren werken” met de omgeving van de instelling. Hij is geen trouwe klant, wat betreft ICT “shopt” hij net zo lief binnen als buiten de instelling.

Profielschets 2: 2012-2015 DE DOCENT De docent heeft geen ICT fobie of “ weerstand tegen “ ICT meer. Hij gebruikt zijn smartphone of I-pad intenstief, is bekend met youtube, google en allerlei apps. Er wordt ook steeds meer ICT in het onderwijs gebruikt. De software is eenvoudiger geworden, makkelijker beschikbaar. ICT wordt in het onderwijs vooral ingezet in de communicatie, distributie van materiaal, weblectures . De docent gaat z’n onderwijs daarmee ook anders organiseren. Van de instelling verwacht hij dat ICT betrouwbaar is, (als het netwerk eruit ligt, ligt het hele bedrijf stil) Er is een roep om vrijheid om zijn eigen keuzes te maken, maar het moet allemaal wel goed werken, gemak dient immers de mens. Betrouwbaarheid is essentieel Er is een vraag naar makkelijk digitaal toetsen. Weblectures worden creatiever ingezet. Zowel docent als student maken veel gebruik van vrij beschikbare informatie en content (OER)

Profielschets 3 2012-2015 DE MEDEWERKER De DLWO is een leer - en werkomgeving. Voor de onderzoeker maar ook voor andere medewerkers is het “de werkomgeving”. Onderzoeker werken vaak buiten en “over” de instellingen heen. Hij onderhoudt internationale contacten, publiceert, maakt gebruik van gegevensbestanden ect. Je ziet de trend dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van generieke functionaliteiten. De snelle veranderingen op het gebied van ICT bieden een breed scala aan mogelijkheden voor het vinden, creëren, verspreiden en openbaar toegankelijk maken van onderzoeksresultaten. ICT versnelt niet alleen de klassieke onderzoeksprocessen en onderzoekscommunicatie, maar verandert ook de onderzoekscyclus van aard. Door de toegenomen mogelijkheden van kennisdeling en -verspreiding raken traditionele publicaties, onderzoeksgegevens en instrumenten zoals modellen, algoritmes en visualisaties steeds meer met elkaar verweven Open Access van onderzoeksresultaten is het zonder beperkingen beschikbaar stellen via internet van de resultaten (zowel publicaties als onderzoeksdata), in het bijzonder resultaten van onderzoek die met publieke middelen zijn gefinancierd (http://www.surffoundation.nl/nl/themas/openonderzoek/Pages/Default.aspx)

Profielschets 4 2012-2015 DE MANAGER ICT is een bedrijfskritische factor. Het hoger onderwijs staat maatschappelijk in een kritische belangstelling. Juiste informatie is nodig voor (externe) verantwoording, sturing en tot tevredenheid van studenten en medewerkers. Tegelijkertijd moet op de kosten gelet worden. Om meer kwaliteit te leveren terwijl de vergoeding onder druk staan . Ook studenten staan kritisch tov het onderwijs en eisen waar voor hun geld . (langstudeer boete, afschaffen basisbeurs ect) Het is daarom voor de hand liggend te investeren in ICT om efficientie te verhogen. De manier waarop lijkt in de integratie en standaardisering van ICT systemen te vinden. Maar past dat in het onderwijs? Waar is op de kosten te besparen, wat is essentieel voor het bedrijfsproces ? Is de cloud een oplossing? Waarvoor wel en waarvoor niet? En wat is de return of investment in alle systemen die in de afgelopen jaren zijn aangeschaft en geimplementeerd?

Meer vragen dan antwoorden Input van Karel, Peter en Arne Uitnodiging tot meedenken Klankbord/schrijfgroep- ook bij andere thema’s aan te sluiten Voorlopige schrijfomgeving: https://www.surfgroepen.nl/sites/SPSIG/DLWOWIKI/Wiki%20Pages/Home.aspx