Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Advertisements

Athene in de tijd van Euripides Pierre Corneille Jean Anouilh
Strijden of sporten 3.4.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Strijden of sporten Paragraaf 2.5.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
3.2 Het bestuur van de polis
Het socialisme Paragraaf 7..
De opkomst van het christendom
8 Athene en Sparta: poleis met een eigen karakter.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 2: Van.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 1: Graecia;
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
Kenmerk 5: De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Les 1: Alexander de Grote Haironia.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
De ontwikkeling van Het Christendom..
De Peloponnesische oorlogen
De ontwikkeling van het Christendom
Politieke voorgeschiedenis 5e eeuw
De Hellenistische Periode
Griekse geschiedenis.
De Romeinse geschiedenis
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Europa wordt christelijk
2. VAN POLIS TOT KEIZERRIJK.
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschappelijke revolutie
Paragraaf 1 In Athene wordt de democratie ingevoerd.
1 opdracht 2 a. Ze was koningin van Egypte (51-30 v. Chr.). b. Sinds de verovering van Egypte door Alexander de Grote (332) maakte Egypte deel uit van.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
De Griekse democratie Hoofdstuk 2.
Republiek versus Frankrijk
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Strijden of sporten Paragraaf 3.4.
Situering in tijd en ruimte
Hoofdstuk 3.
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Verwondering over de natuur
Griekse mythen en wetenschap
Niet denken, gewoon doen.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
Het bestuur van de stadstaat
De tijd van Grieken en Romeinen
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Van polis tot keizerrijk
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Het bestuur van de polis
3.4 Strijden of Sporten.
Hoofdstuk IV: Griekenland Les 2: Graecia; Perzen en Spartanen
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
3.4 Strijden of Sporten. Wat gaan we doen? S.O. bespreken HW bespreken Oorlogen Verdediging tegen de Perzen De Perzen vallen opnieuw aan Grieken tegen.
H2.1 De Griekse Democratie
Griekse geschiedenis.
De Atheense Democratie
De Grieks-Romeinse wereld
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld. Agora Paragraaf 1: Het ontstaan van de polis, Athene als voorbeeld. Acropolis Rond steden ontstaan staatjes. Autocratie l (alleenheerser) Oligarchie lllll (belangrijkste mensen) Democratie lllllllllllllllllllll (alle mannen boven de 18 hadden stemrecht)

De adel moet de macht gaan delen met andere bevolkingsgroepen De adel moet de macht gaan delen met andere bevolkingsgroepen. Adel (groep rijke families) macht in de polis. Rijkdom gebaseerd op grondbezit. De volksvergadering: vergadering van alle mannen. Volksvergadering onder invloed van de adel. Griekse steden > overbevolking > nieuwe bevolkingsgroep in opkomst > de handelaren. Kolonisatie: >>>>>>>>>> Veel handelaren werden even of zelfs rijker dan adel > zij wilden ook meer macht > vrijwillig of na verzet ontstonden democratieën (echte democratieën waren het niet > alleen mannen hadden stemrecht). Directe democratie: belangrijke beslissingen > volksvergadering. Raad van 500 Dagelijks bestuur Athene>>>>> <<<<<50 leden van de raad van 500. 10 van de 500 werden leiders leger en vloot.

Sparta werd meer een leger met een staat dan een staat met een leger. Paragraaf 2: Sparta, een andere polis. Niet overal kwam democratie > niet in Sparta (de grote tegenstander van Athene). De Spartanen stichtten geen kolonies, maar veroverden land van hun buren (de Messeniërs). Soms kwamen de Messeniërs in opstand, maar tevergeefs. De Spartanen hadden een zeer sterk leger. Jongeren van 17 t/m 20 jaar werden in een kazerne geplaatst, dus daarom werden het goede soldaten. Een ding dat werd geleerd tijdens de opleiding was de goede vechtersmentaliteit. Sparta werd meer een leger met een staat dan een staat met een leger.

Paragraaf 3: De Grieken verslaan de Perzen In het Midden-Oosten was een machtige staat ontstaan, het Perzische Rijk; Het Perzische Rijk Aanleiding Perzische Oorlogen: de opstand tegen de Perzische koning Darius. In 490 voor Christus vielen de Perzen, vanuit zee, Griekenland aan. Veel Griekse staatjes besloten op het laatste moment samen te werken tegen de Perzen. Maar bij de veldslag bij Marathon kwamen de Spartanen pas opdagen, nadat de Atheners al hadden gewonnen van de Perzen. In 480 voor Christus vielen de Perzen (onder leiding van Xerxes) Griekenland opnieuw aan, deze keer over land en zee. >>>>> Bij Thermopylae vond een beroemd geworden veldslag plaats. Daarna veroverde de Perzen heel Griekenland behalve Peloponnesus. De Griekse vloot versloeg echter de Perzische vloot bij het eiland Salamis. Egypte India Zee: Athene Land: Sparta

Paragraaf 4: De Grieken strijden onderling Uit angst voor de Perzen gingen veel Griekse staatjes samenwerken. Het kwam echter niet tot één maar twee bondgenootschappen: Athene: Leider was Pericles: ‘’Atheners, de Spartanen zijn erop uit ons klein te krijgen. Zij hebben een goed leger, maar geen schepen. Wij hebben een klein leger, maar de grootste vloot van Griekenland. Wij zitten veilig achter onze muren. Laten we te land verdedigen en ter zee aanvallen. Peloponnesische Oorlog Winnaar: Sparta met zijn bondgenoten. Met de grote macht van Athene was het toen gedaan. Maar de Atheense democratie bleef wel bestaan tot het eind van de 4de eeuw. 404 v. Ch. 431 v. Ch.

Paragraaf 5: Het Griekse wereld- en mensbeeld Verandering in het denken over het ontstaan van de wereld. Aristoteles (4de eeuw voor Chr.) Ptolemaeus (2e eeuw na Chr.) Allebei beschouwden de aarde als een onbeweeglijke bol die het centrum vormde van het eveneens bolvormige heelal. Ptolemaeus onderbouwde zijn theorie met wiskundige berekeningen. Maar de meeste mensen bleven de aarde zien als een platte, onbeweeglijke schijf met de hemellichamen daarboven. Verandering in het denken over het ontstaan van de mens. De Grieken vereerden vele goden. Iedere polis had een eigen god(in). De goden waren onsterfelijk. De godin Athene bewonderde bijvoorbeeld Odysseus, omdat hij zo dapper en slim was. Vanaf de 6de eeuw ontstond er bij een kleine groep mensen een verandering in de mensbeeld. Zij gingen de mens zien als een zelfstandig wezen: zijn verstand liet hem toe zelfstandig antwoorden en vragen te laten stellen.

Een nieuwe manier van denken: voortdurend vragen en zoeken naar nieuwe kennis Griekse onderzoekers vonden dat te vaak allerlei verschijnselen ( bijvoorbeeld regen en onweer) werden toegeschreven aan de kracht van de goden. Zij gingen onderzoek doen naar hoe de wereld waarin zij leefden, in elkaar zat. I.p.v. antwoorden zoeken in de godsdienst gingen ze naar antwoorden zoeken in de natuur. Geboorte van de geneeskunde. Geboorte van de geschiedenis. Geboorte van de filosofie. De bibliotheek van Alexandrië als centrum van de wetenschap. De Grieken hebben de wil om zichzelf voortdurend te verbeteren: Onderwijs Sport Politiek

Paragraaf 6: Alexander de Grote, veroveraar en verspreider van de Griekse cultuur In 338 voor Chr. werd Griekenland veroverd door koning Philippus van Macedonië. Hij werd twee jaar later vermoord en zijn zoon Alexander volgde hem op. Philippus was van plan om de Perzen aan te vallen om alle Grieken gunstig te stemmen en onder zijn leiding te verenigen. Alexander voerde het plan uit. In 334 voor Chr. ging hij met zijn leger op weg. 9 jaar later had Alexander het Perzische rijk in handen. Alexander zorgde ervoor dat de Griekse cultuur verspreid werd in het hele Midden-Oosten. Hij probeerde de Perzen en de Grieken te verenigen. Dat lukte niet goed. In 323 voor Chr. stierf Alexander, 33 jaar oud, waarschijnlijk aan malaria. Zijn rijk viel in verschillende delen doordat zijn generaals onderling conflicten kregen. Iedere generaal ging een deel van het rijk van Alexander besturen. Alexander is benoemd tot ‘’Alexander de Grote’’ omdat hij een goede legeraanvoerder was en omdat hij de Griekse cultuur verspreidde.