Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Dia 1 Module 1: kennismaking.
De les van de graankorrel
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
De nieuwste uitspraken
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Module 6: verbindingen en herstel
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Module 4: een veilige omgeving creëren
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
En God zag alles wat Hij gemaakt had, en zie, het was zeer goed. Gen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Module 7: hoe je een pleitbezorger van je kind wordt
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
De bloedbruidegom Exodus 4.
Groot geloof 1.
 Matt 15:21 En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
God zegent je zodat je zult heersen 1.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
Met handen en voeten geloven 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Preek Jakobus 2:
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
‘ Ik wil alle Amnesty-supporters bedanken! Jullie inzet heeft tot succes geleid, zo blijkt uit mijn vrijlating. Maar mijn zaak is nog niet voorbij. Blijf.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom op onze ouderochtend
Thema 2. Met zilver bekleed Avraham de stoffenhandelaar was een goed mens. Hij stond altijd voor iedereen klaar. Totdat de zaken zo goed gingen dat.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Transcript van de presentatie:

Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag Dia 1 Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag

Onder de oppervlakte kijken Dia 2 Onder de oppervlakte kijken

Dia 3 Essentieel element 3 en 4 Help je kind overweldigende emoties te begrijpen en beheersen. Help je kind probleemgedrag te begrijpen en veranderen.

Stel dat ...? (groepsactiviteit) Dia 4 Stel dat ...? (groepsactiviteit)

Dia 5 Cognitieve driehoek

Dia 6 Trauma en de driehoek Getraumatiseerde kinderen vinden het vaak moeilijk om: de verbinding tussen hun gevoelens, gedachten en gedrag te zien; hun emotionele reacties te begrijpen en uit te drukken; emotionele aanwijzingen bij anderen juist in te schatten; hun reacties op dreiging of herinneringen aan het trauma onder controle te houden.

Dia 7 Trauma en de driehoek Getraumatiseerde kinderen vinden het vaak moeilijk om: de verbinding tussen hun gevoelens, gedachten en gedrag te zien; hun emotionele reacties te begrijpen en uit te drukken; emotionele aanwijzingen bij anderen juist in te schatten; frustratie, boosheid of angst af te reageren; zichzelf te beschermen.

Dia 8 Uitspraak Isa: ‘Wanneer ik mij bedreigd voel, krijg ik de aandrang om iedereen pijn te doen die misschien zal proberen om mij en mijn zus pijn te doen. Ik begon te schelden tegen mijn pleegmoeder. Ik wilde dat zij haar zelfbeheersing zou verliezen. Ik dacht dat ze vroeg of laat iets zou zeggen dat mij zou kwetsen, en ik wilde haar het eerst kwetsen. Later voelde ik me neerslachtig. Ik wist dat ik mij onbeheerst had gedragen. Als ik boos word, realiseer ik me niet eens wat ik doe en kwets ik de mensen om mij heen. Ik ben verdrietig omdat ik mezelf niet goed kan uitdrukken. Ik voel me net een wandelende tijdbom. Ik hoop dat ik een pleegmoeder kan vinden die mijn boosheid kan hanteren en me kan helpen om me te beheersen.’

De driehoek ontrafelen Dia 9 De driehoek ontrafelen

De driehoek ontrafelen Dia 10 De driehoek ontrafelen

Dia 11 Uitspraak Daniel Siegel en Mary Hartzell: ‘Ervaring is biologie ... Ouders zijn de actieve beeldhouwers van de groeiende hersenen van hun kinderen.’

Dia 12 Hoe kun je helpen? Maak onderscheid tussen jezelf en eerdere opvoeders. uitputting van mededogen. Stem af op de emoties van je kind. Stel een voorbeeld van de emotionele expressie en het gedrag dat je verwacht. Bekrachtig positieve emotionele expressie en gedrag, door het ondersteunen van de krachten en interessen van het kind. Corrigeer negatief gedrag en ongepaste of destructieve emotionele expressies, en help je kind om nieuw gedrag en emotionele vaardigheden op te bouwen.

Dia 13 Onderscheiden Je gelooft niet in de overtuigingen uit de emotionele koffer. Reageer niet boos in het heetst van de strijd. Neem gedrag zoals het komt. Vat niet persoonlijk op wat er gebeurt.

Dia 14 Stem af

Dia 15 Stem af Help het kind de gevoelens bij het gedrag te herkennen en onder woorden te brengen. Erken en bevestig de gevoelens van het kind. Erken de ernst van de situatie.

Dia 16 Stem af Laat het kind weten dat het in orde is om te praten over pijnlijke dingen. Onderken de gevoeligheden ten aanzien van culturele verschillen. Wees geruststellend maar eerlijk.

Dia 17 Stem af Geef het kind de gelegenheid om emotionele vaardigheden te oefenen op een speelse en niet-bedreigende manier, met: gevoelsthermometer of gevoelenskaarten; emotiepoppenkast; spelletjes en verhalen.

Dia 18 Spel

Stel een voorbeeld Druk het volledige spectrum van emoties uit. Dia 19 Stel een voorbeeld Druk het volledige spectrum van emoties uit. Blijf duidelijk, kalm en consistent. Wees eerlijk en oprecht. Laat het kind weten dat het normaal is om verschillende (of gemengde) emoties te ervaren op hetzelfde moment.

Dia 20 Uitspraak Isa: ‘Op een dag ging mijn konijn dood. Ik begon te huilen. Dat konijntje was zo klein en hulpeloos. Het had mij nodig en ik liet het sterven. Toen knuffelde mijn pleegmoeder mij: ‘Als dat mijn kat overkwam, zou ik mij hetzelfde voelen als jij’, zei ze. Zij wilde dat mijn konijn werd begraven. Toen realiseerde ik mij dat zij niet nep was. Ik voelde mij op dat moment anders. Het was alsof ze de boosheid voelde die ik in mij had, en tegen mij zei dat het in orde was om me zo te voelen. Dat het toegestaan was om verdrietig te zijn en de muur om me heen omver te halen. Dat het in orde was om iemand in mijn wereld toe te laten en me te laten helpen.’

Wat gebeurde er? (groepsactiviteit) Dia 21 Wat gebeurde er? (groepsactiviteit) Waarom reageerde Isa zo? Wat deed haar pleegmoeder goed? Heb jij ooit zoiets meegemaakt met het kind of de kinderen voor wie jij zorgt?

Dia 22 Pauze

Aanmoedigen Moedig positief gedrag aan: Dia 23 Aanmoedigen Moedig positief gedrag aan: merk je kind op als het iets goed doet; complimenteer en prijs; wees specifiek; doe het direct; wees warm; streef naar ten minste zes complimenten voor iedere correctie.

Dia 24 Aanmoedigen Moedig het kind aan en ondersteun zijn of haar krachten en interessen: bied keuzes op ieder moment dat dit mogelijk is; laat kinderen dingen zelf doen; herken en moedig de unieke interessen en talenten van het kind aan; help de kinderen om een vaardigheid te ontwikkelen.

Voorraad opnemen (groepsactiviteit) Dia 25 Voorraad opnemen (groepsactiviteit)

Dia 26 Een balans bereiken Welke talenten, vaardigheden of interessen kun je aanmoedigen? Waar kun je het kind enige controle geven? Welke leuke activiteiten of interessen delen jullie? Welke complimenten zou je kind op prijs stellen? Welke beloningen zullen het meest betekenisvol zijn?

Dia 27 Corrigeer en bouw Wanneer je negatief of ongepast gedrag corrigeert en daar consequenties aan verbindt: blijf duidelijk, kalm en consistent; richt je op één gedraging tegelijk; vermijd beschuldigen en dreigen; houd de (emotionele) leeftijd van het kind in gedachten; maak niet overal een punt van.

Corrigeer en bouw Richt je op het helpen van jouw kind: Dia 28 Corrigeer en bouw Richt je op het helpen van jouw kind: begrijp de verbinding tussen gedachten, gevoelens en gedrag; begrijp het negatieve effect op zijn of haar gedrag; herken alternatieven voor negatief of probleemgedrag; oefen technieken voor het veranderen van negatieve gedachten en kalmeer uit de hand lopende emoties.

Omgaan met probleemgedrag (groepsactiviteit) Dia 29 Omgaan met probleemgedrag (groepsactiviteit) Wat zijn de negatieve effecten van dit gedrag op het leven van je kind? Hoe kun je het kind helpen deze effecten te begrijpen? Welke alternatieven voor dit gedrag kun je aandragen? Welke consequenties kun je eraan verbinden als het gedrag blijft voortduren?

Dia 30 Afronding