Gladheidsverwachtingen voor fietspaden |
Programma •Regionale gladheidsverwachtingen •Gladheidsmeldsysteem •Gladheidsbestrijding op fietspaden •Ontwikkelingen
warme ondergrond Temperatuurgedrag wegdek
Weersverwachtingen •Metingen weerstations •Weerballon •Satellietbeelden •Neerslagbeelden •Weerkundige modellen •Weerkamer • Weersverwachting
Programma •Regionale gladheidsverwachtingen •Gladheidsmeldsysteem •Gladheidsbestrijding op fietspaden •Ontwikkelingen
Rood/geel = warmer dan gemiddeld Groen= gemiddelde wegdektemperatuur Blauw/paars= kouder dan gemiddeld
Programma •Regionale gladheidsverwachtingen •Gladheidsmeldsysteem •Gladheidsbestrijding op fietspaden •Ontwikkelingen
Gladheidsbestrijding fietspaden •Wanneer gladheidsbestrijding op fietspaden? •Ondersteuning gladheidsbestrijding op fietspaden Fietspadverwachtingen
warme ondergrond Temperatuurgedrag wegdek
Ondergrond
Soort wegdek
Omgeving
GMS op fietspaden Sudwest Fryslan Hellevoetsluis Zaanstad Nijmegen GMS met sensoren in het fietspad
Wegdektemperatuurverschillen GMS Fietspad GMS Rijbaan
Fietspadtemperatuur dauwpuntstemperatuur wegdektemperatuur fietspad wegdektemperatuur reguliere weg
Conclusie gladheid fietspaden Fietspad is 1-2 graden kouder dan autowegdek Sneller onder het vriespunt dan de reguliere weg en blijft langer onder het vriespunt Wel onder het vriespunt en een reguliere weg niet Blijven langer nat; grotere kans op bevriezing Eerder onder dauwpunt/vriespunt; condensatiegladheid
Fietspaden gedragen zich vaak anders dan normale wegen door mogelijk andere karakteristieken: •Andere ligging (schaduwwerking van gebouwen/beplanting) •Ander soort wegverharding •Andere kleur Fietspaden kunnen onderling ook verschillen in gedrag Wat is een generiek fietspad? Onderzoek gladheid fietspaden
Een generiek fietspad heeft overdag ongeveer dezelfde temperatuur als normale weg •Aanname: er treedt geen extra schaduwwerking op door gebouwen/beplanting ‘s Nachts ligt de wegdektemperatuur gemiddeld tussen die van de normale weg en een generieke brug •Door dunnere asfaltlaag kan er sneller warmtetransport plaatsvinden van asfalt naar lucht: afkoeling Onderzoek gladheid fietspaden
Eerst brug onder het vriespunt, dan fietspad, ten slotte normale weg Onderzoek gladheid fietspaden
In 2012/13 veel testen we met deze settings om de verwachting te verfijnen met observaties over langere periode
Verificatie fietspadverwachting
Fietspadverwachting Fietspad
Gladheidsverwachtingen voor fietspaden en voetgangersgebieden Vragen? Fietspadverwachting Vragen?