Zeer Intensieve Behandeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Casus M orthopedagogisch bekeken
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Gedragsproblemen
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
ODD en CD, wat is dat?.
TOTALE COMMUNICATIE.
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Vergoedingsregeling dyslexie
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Internaliserende problematiek bij jeugdigen in een residentiële setting
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
Gedragsproblemen en gedragsstoornissen Theoretisch kader: Thema 1A 1.
Oktober 2013 Thuisbegeleiding Zorgconsulentschap.
Begeleidingsplannen GGZ
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Dossier Empowerment.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Voortijdig schoolverlaten
Meisjes met een lichte verstandelijke beperking in een sekse specifieke woongroep En vrije tijd Arjan Muller
De domeinen & Niveau bij ABB.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Werken met kwetsbare jongeren in plusvoorzieningen
Methodiek: Plancyclus
Tussen wal en schip 2 februari Wie is De Lichtenvoorde? De Lichtenvoorde ondersteunt en begeleidt mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke.
De Deltamethode.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Scholingsmiddag: dat is óók jeugdzorg! Provincie Gelderland - 7 oktober 2011.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Taakspel OCGH Advies Hanna Elbers. Wat is Taakspel? Groepsgerichte aanpak Basis positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren Voor diverse klassensituaties.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Nijmegen, 8 april 2011 Henk van Oosteren
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Samen bouwen aan een passend, veilig en duurzaam traject
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Tussen wal en schip 2 februari 2016.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Doelen behalen met activiteiten
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Doelen behalen met activiteiten
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Verschillende probleemgedragingen
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Donkere dagen en depressiviteit
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Zeer Intensieve Behandeling Presentatie ZIBOS Zeer Intensieve Behandeling in een Open Setting (ZIBOS) April 2011

ZIBOS: Een residentiële behandelvorm. Voor jongeren die meer fysieke nabijheid, sturing en controle nodig hebben dan ambulant of in een reguliere behandelgroep geboden kan worden. Voor jongeren die niet (meer) hanteerbaar zijn in de eigen omgeving, omdat dit tot onveilige situaties en gevaar kan leiden voor de jongere zelf en/of anderen.

Door een gedragsgerichte aanpak en het toepassen van methodische interventies kan tegemoet gekomen worden aan de uitgangspunten die nodig zijn voor behandeling: Overzichtelijk maken van de leefwereld. In kleine stappen aanbieden van praktische en sociaal-emotionele vaardigheden. Gefaseerd opbouwen van vrijheden en verantwoordelijkheden. Belonen van positief gedrag en bestraffen of inperken bij negatief gedrag.

Kenmerken doelgroep ZIBOS: Een licht verstandelijke beperking (IQ 50-85). Leeftijd van 10 tot 18 jaar. Externaliserend probleemgedrag staat op de voorgrond. Onbeheersbare situatie (thuis, op school, elders). Ernstig verstoorde gezagsverhoudingen. Daarnaast internaliserende problematiek.

Achterliggend kunnen diverse problemen en stoornissen aanwezig zijn, waaronder: Oppositioneel-opstandige gedragsstoornis (ODD). Gedragsstoornissen n.a.o. ADHD. Hechtingsproblemen, Hechtingsstoornissen. Stoornissen in het autistisch spectrum. Stemmingsstoornissen. Traumatische life-events. Ouder-kind relatieproblemen.

Jongeren zijn afkomstig uit: De thuissituatie. Een andere behandelgroep/behandelsetting. Een gesloten/besloten setting.

Behandeling: dia 1 Intake (perspectief, in tijd uitzetten, vertalen in behandeldoelen, stapsgewijs naar toe werken). In tussentijdse evaluaties kijken we of we doelen moeten bijstellen. Behandeldoelen hebben o.a. betrekking op: omgaan met gezag, impulscontrole, sociale vaardigheden, reguleren van gedrag, uiten van emoties, uitbreiden van oplossingsvaardigheden en vergroten van de weerbaarheid. Behandelduur.

Behandeling: dia 2 Samenwerking met ouders. Samenwerking met gezinsvoogd/voogd. Samenwerking school/stage. Inzet van therapie.    

Competentie Gericht Werken: Een jongere moet ontwikkelingstaken vervullen die veranderen met de leeftijd. Ontwikkelingstaken vereisen vaardigheden. Als een jongere niet over vaardigheden beschikt ontstaat probleemgedrag. Als een jongere probleemgedrag vertoont, ontwikkelt hij onvoldoende vaardigheden. Probleemgedrag = inadequaat gedrag = niet aan de situatie aangepast gedrag.

Dagroutine: Draagt bij aan een overzichtelijk en leefbaar klimaat. Groepsgericht, gestructureerd en overzichtelijk. Aandacht voor overgangsmomenten en voor rustmomenten. Door middel van een dagroutine wordt duidelijk wat er verwacht wordt van een jongere. Bij elke situatie horen vaardigheden/ontwikkelingstaken.  

Fasering: Door fases uit te schrijven wordt voor een jongere duidelijk hoe de behandeling is opgebouwd en wat er van hem verwacht wordt. Fasering maakt vooruitgang zichtbaar (kleine stappen; motiverend). Vooruitgang gaat gepaard met meer verantwoordelijkheden en vrijheden (status).  

6 Fases: Fase 1: Gewenningsfase. Fase 2: Observatiefase. Fase 3: Behandelfase. Fase 4: Behandelfase. Fase 5: Behandelfase. Fase 6: Uitstroomfase.

Binnen de behandeling wordt onder andere gebruik gemaakt van de volgende instrumenten: Lekker in mijn vel schema. Signaleringsplan. De Dagkaart.

Dagkaart: Vaardigheden die belangrijk zijn om te leren. Behandeldoelen → werkdoelen → vaardigheden. Bespreken, instrueren en belonen. Steeds meer individuele vaardigheden op de kaart.

Perspectief na een ZIBOS: Doorplaatsing naar een andere behandelgroep (terreingebonden, ZT, KT). Doorplaatsing naar een woongroep. Terug naar huis,eventueel met ambulante ondersteuning. Doorplaatsing naar een gesloten setting.