Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Groepsgewijze studiekeuzegesprekken voor late aanmelders van de opleiding Social Work Laetitia Gardeniers - Hogeschool Zuyd - 15 juni 2011.
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Digitale Studiemaatjes
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
De Studiekeuzecheck op de Radboud Universiteit
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Onderwijsconferentie
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Workshop inhoud en beleid
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Een nieuwe verbinding tussen docent/slb’er en student Significanties assessment bij BRV Online intakearrangement.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
HOE WAT WAAR MBO Leo Plugge / Ronald van der Ham vakkundig onderwijs.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Transcript van de presentatie:

Intake-assessment Doel Aanpak Resultaten pilot Kritische succesfactoren Vragen

Standpunt overheid intake en selectie Te veel uitval, te weinig ‘excellent’ Voor topopleidingen: selectie noodzakelijk Selectie en decentrale toelating: verhogen kwaliteit en rendement, plus bereik nieuwe doelgroepen o.g.v. EVC Met elke student een intakegesprek

Doel intake-assessment Aanleiding: hoge uitval onder eerste jaars, onder andere door: Onzekerheid over beroep en studiekeuze Problemen met taal en rekenen Problemen van eerste generatie allochtone studenten Doel: verhogen rendement, door Vroegtijdig moment van binding Vroegtijdig wederzijds uitspreken van verwachtingen Reflectie op studiekeuze Beeld van capaciteiten

Aanpak INHolland Intakegesprek voor de poort (juni/juli/aug) Allen doen eerst een digitaal assessment voor de zomer, bestaande uit: Capaciteitentests, Motivatie- en leerstijlenvragenlijst, Competentiemeting, Achtergrondkenmerken, ondermeer: zekerheid ten aanzien van studiekeuze en beroepskeuze Op basis van de uitslag wordt student uitgenodigd voor een intakegesprek (met ‘overige’ studenten wordt de rapportage aan het begin van de studie besproken)

Pilot: deelnemers Aantal deelnemers pilot: 348 Aantal evaluaties over gesprekken n.a.v. digitaal assessment: 29 School Aantal deelnemers Aantal evaluaties Sport en bewegen 104 41 Economics Den Haag 39 7 Economics Diemen 51 10 Communication Diemen 114 24 Social Work R’dam 40 22 Totaal 348 101

Evaluatie pilot Studentevaluatie digitaal assessment gesprek Intaker evaluatie Evaluatie intake-instrumentarium (medio april 2009) Rendementsonderzoek (medio augustus 2009)

Studentevaluatie (1): Nut (pre-posttest) Pre-testvraag: Zag je er van tevoren het nut van in om het intake assessment te maken? Posttestvraag: Wat vind je van het initiatief van INHolland om vroegtijdig zo'n intake assessment te doen? Weinig/niet 42% (Zeer) onnodig 24% Neutraal 41.8% Neutraal 27% (Zeer) veel 16% (Zeer) nuttig 49%

Studentevaluatie (2) Hoe heb je het maken van het intake assessment in het algemeen ervaren? Hoe vond je de lengte (tijdsduur) van het intake assessment? (Erg) vervelend 36% (Veel) te kort 5% Neutraal 55.5% Precies goed 17% Erg leuk 9% (Veel) te lang 77%

Studentevaluatie (3): zekerheid keuze Hebben de assessmentresultaten je meer zekerheid gegeven over je studiekeuze? Nee, ik ging me veel / iets onzekerder voelen 18% Had geen invloed 69% Ja, ik ging me iets / veel zekerder voelen 14%

Studentevaluatie (4): intakegesprek Behoefte om met een docent over het assessmentrapport te spreken? (n=110) 76% had geen/weinig behoefte aan een gesprek 5% had (veel) behoefte aan een gesprek Aantal studenten dat gesprek heeft gehad (n=109) 2% voor de zomer 22% bij start studie 11% staat gepland voor periode 1 65% geen gesprek Was het nuttig om een gesprek te hebben? (n=30) 17% vond het (volkomen) nutteloos 40% vond het (zeer) nuttig

Intakersevaluatie (1) Bijna altijd terechte keus om student uit te nodigen voor gesprek Conclusie na gesprek: 20% risico op uitval inmiddels afgenomen 80% nog steeds risico’s op uitval op een of meerdere terreinen Evaluatie: o.a. De meeste studenten herkennen zich in de uitslag van de tests Soms discrepantie zelfbeeld (hoog) en resultaten + examencijfers (lager) Onderwerpen in de test passen goed bij SLB Aantal problemen nu al voor de poort aangepakt (onzekerheid studiekeuze, faalangst, taaldeficiëntie) Door het gesprek krijgt de rapportage ‘kleur’

Onderzoek instrumenten en rendement Draagt intake bij aan het reduceren van uitval onder eerste jaars? Rendementsonderzoek: vergelijking rendement Welke studentkarakteristieken zijn gerelateerd aan studie-uitval? Intellectuele capaciteiten, taalproblemen, motivatie, leerstijl, zekerheid betreffende studiekeuze, uren bijbaantje, zorgtaken etc Eerste resultaten: mei-augustus 2009

Kritische succesfactoren Intake moet in het onderwijs passen: Voor intake moeten middelen en mensen vrijgemaakt worden Intake moet passen bij de begeleiding Begeleiding start al voor de poort Intake vraagt veel organisatie: Piekperiode in de zomervakantie Houd rekening met veel administratie Inzet Intakers/SLB-ers in de zomervakantie