LTAD in wielrennen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
Advertisements

Rijdend op een paard hoeft een handicap, geen beperking te zijn. Het geeft een gevoel van vrijheid, je bouwt een band op met het paard. Het geeft je een.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Workshop Help, er loopt een talent in onze vereniging Angela Verkerk Talentbegeleidster ONZH – regio Dordrecht.
door: Roderick Juffermans
H 44: Investeringsselectie
PRESENTATIE JEUGDKADER s.v. DFS
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Hockey Technisch Beleid MHCBE
23 maart 2011 Presentatie ATC ‘75 Hugo Veenker Haren
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
o welkom o voorstellen bestuur o opening vergadering o vaststelling agenda o financiën o eindafrekening en verantwoording o 2010 K&V Luc van Dam / kascommissie.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Sport en Talentontwikkeling: Lessons Learned!
W ELKE PROFESSIONAL EN WELKE COMPETENTIES HEEFT DE KINDEROPVANG NODIG ? Jan Peeters.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Waarnemen.
Stelling 1 Zorgaanbieders moeten samen regie gaan voeren op de totale zorg in een regio. Waarom eens, waarom oneens. Daarbij zien wij de volgende kansen.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
INSIDE OUT Het project voor de mama’s van Tilburg.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Coach cursus Jongste Jeugd
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
CanDo Coaching.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Les 3: Verkeer TOETS.
Coach cursus Jongste Jeugd
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Visie & Strategie.
Deze presentatie kan als hulpmiddel gebruikt worden om het programma te presenteren aan het bestuur of bv aan sponsoren. Advies: voeg gerust dia’s toe.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Basisschool Op De Horst
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Onderzoeksvaardigheden 3
© Mulier Instituut, Utrecht Belemmeringen om te sporten & bewegen Platform Sportdeelname, 12 november Remko van den Dool November 2015.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Methodiek: Plancyclus
Long Term Athlete Development (LTAD)
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Welkom Talentontwikkeling, een leven lang!. Talentontwikkeling (1 van de 6 thema’s)  Onderwijs  Sport  Kennis Projectgroep o.l.v. -Marcel van den Berg,
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Motorisch leren bij pupillen
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
ENQUETE 2016.
YPOD. Young Professional Ontwikkel Document..
Conceptversterking Conceptversterking kun je inzetten om een bestaand concept te versterken. Om een concept te versterken moet je het concept eerst.
SKILL GAMES JO8, JO9, JO10 & JO11.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Topsport en breedtesport
Figuur 1: Australische Pyramide
Transcript van de presentatie:

LTAD in wielrennen

LTAD In Nederland is door NOC*NSF is het LTAD model (Long Term Athlete Development) van Bayli in opmars. Zoals vaak blijft het wielrennen echter nog achter hierop. Het wielrennen is immers conservatief en veranderd niet graag (het “do what you did, is get what you got” en het “ja maar” principe). Het oorspronkelijk Canadees model wordt inmiddels in veel landen gebruikt en geeft een duidelijk beeld welke stappen Topsporters moeten doorlopen. Het gaat duidelijk uit van een taakgerichte opleiding in plaats van de prestatiegerichte opleiding die nu vooral gebruikelijk is in Nederland.

LTAD FUNdamentels: Het leren van de fundamentele bewegingen staat in deze periode voorop. In deze fase is het dus van groot belang dat een kind kennis maakt met meerdere sporten en vooral het plezier en het spel moet voorop staan.

LTAD Learning to Train: Laat de jonge sporter kennis maken met oefeningen en trainingsvormen. In het wielrennen betekent dit dat kinderen de basisfietstechnieken onder de knie moeten krijgen. Hieronder verstaan we het sturen, het rijden van bochten en het in de groep rijden. Daarnaast mogen technieken zoals het sprinten en het waaierrijden al onder de aandacht gebracht worden. Plezier maken moet echter nog steeds de belangrijkste factor zijn binnen de training.

LTAD Training to Train: Deze periode valt samen met de pubertijd en de daarbij horende groeispurt. Belangrijke aanpassing van de trainingsopbouw is dat de duur uitgebouwd gaat worden. Daarnaast worden vaardigheden zoals genoemd in de ‘Learning tot Train’ fase verder uitgebouwd en geperfectioneerd. Door de groeispurt is het van groot belang om de technische oefeningen te blijven herhalen. Nieuwe technieken zouden in deze periode beter niet aan bod komen.

LTAD Training to Compete: Vanaf hier wordt het trainen gerichter middels periodisering. Er zal een persoonlijk trainingsprogramma moeten worden opgesteld vanuit een meerjarenplan. De sporter gaat zich ook specialiseren en zijn of haar training hierop aanpassen. Gedurende deze periode zal de sporter steeds meer gedwongen worden actief mee te denken in het trainingsprogramma. Na deze periode zal de sporter zelf medeverantwoordelijk moeten zijn voor zijn periodisering en het daarbij behorende trainingsprogramma.

LTAD Training to Win: Deze periode beging mijn inziens pas bij de beroepsrenners. Alle overwinningen in onderliggende categorieën doen immers onder tot zeges bij de professionals. Doorgaans begint een profcarrière tussen pakweg 21 en 23 jaar.

LTAD Bayli stelt in zijn LTAD model dat alle bovenstaande fases doorlopen moeten worden om uiteindelijk de wereldtop te kunnen halen. Verder stelt hij, niet onbelangrijk, dat hiervoor uiteindelijk pakweg 10.000 trainingsuren nodig zijn.

Traditionele opleidingsmodel

Mijn visie Proces belangrijker dan prestaties en de sporter centraal.