Feest op wieltjes / groot werfbezoek informatie voor gidsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Belsele-Noord Naar een nieuwe structuur rond het station, Kleemstraat, Puidreef en Heiakker Belsele-Zuid Belsele-West.
Advertisements

Infoavond Kuurne Heraanleg R8 Kortrijk-Kuurne.
Informatiebijeenkomst voor bewoners
Herinrichting stationsomgeving Ieper bewonersvergadering
I\BMG1U\ 100 STE\110 PROJCOMM\115 \BMG\04. STIB-RVdeProgrès Brussel-Zuidstation De stations van de toekomst
Verbouwing Radboud Centraal Annet Elzenaar - Corio Bas Corstiaensen - BAM Utiliteitsbouw 18 maart 2014.
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
RENOVATIES in Steenakker door WoninGent Welzijnsoverleg Nieuw Gent
Buurtbijeenkomst Diakonessenhuis
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
SENIORENSCENARIO Detlef Andries & Rogier Denecker.
Elad-Brody Projectontwikkeling ► Elad-Brody Projectontwikkeling is één van de meest gerenomeerde, dynamische en professionele vastgoedondernemingen in.
Bouwplanning Eerste tunnelbuis wordt gebouwd tussen Engelsestraat en spoor Aan de noordzijde van dit tunnelgedeelte (tegen Irenetunnel aan) worden de twee.
Gedelegeerd bestuurder
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Eindpresentatie Graansilo te Wehl
Centrumontwikkeling Stein
Structureel Onderhoud N8 Avelgem
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
VAC Brugge - Stuurgroep 09 maart 2010
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Hoe houden we onze woonwijk leefbaar? Werkgroep Sint-Pieters-Buiten.
wonen in the White Gilbert Deley Managing Director
Gemeentevergadering Opknappen Bijgebouw 27 juni 2010
Centraal Station ROTTERDAM Het Centraal Station is bijna afgebouwd, er is negen jaar aan gewerkt.
Bonheiden Putsesteenweg
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
Ombouw Amstelveenlijn
Kinderboerderij Waspik 3 november Aanleiding Kinderboerderij In Dorpsontwikkelingsplan (DOP) omvorming naar kinderboerderij Realisatie van Medisch.
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
oostende, Kwartier Bootsman JONSEN
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
STATION GOES. Het station door de jaren heen Het was 1867 toen de Ganzestad aangesloten werd op het spoorwegnet. In juli dat jaar werd de lijn Bergen.
DE RINGBRUG De uitbreiding van het havengebied, de vestiging van industrieën en de bouw van nieuwe wijken als Goese Polder en Noordhoek bracht met zich.
30 maart 2015 Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
23 maart 2015 Feestzaal Fenikshof Grimbergen Herinrichting Brusselsesteenweg (N202) en Wolvertemsesteenweg (N211)
Welkom bij de Informatieavond Groot onderhoud N mei 2016.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Hasselt Riolerings- en wegeniswerken Albertkanaalstraat en Overdemerstraat Infovergadering inwoners 10 & 17 februari 2016.
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
INFORMATIEAVOND. Jozef De Weerdtstraat 16 juni 2015.
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Openbare informatievergadering Handelaren – Pool Spiegel Zomer/Herfst 2017: Werken T9/T19 Jette - 22/06/2017.
Wegeniswerken Waverse Steenweg
Omgeving op Mensenmaat
Geuzenstraat – De Vrièrestraat - Marnixplaats
Infovergadering inwoners
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Wheermolen-Oost Sloop-nieuwbouw 1.
Ingelmunster – N357: fasering
Informatievergadering – 31 mei 2017
Noord-Zuidlijn en Openbaar Vervoer
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Feest op wieltjes / groot werfbezoek informatie voor gidsen

Inleiding Projectpartners: NMBS-Holding, Infrabel, Eurostation, De Lijn, Vlaams Gewest, Stad Gent Samenwerkingsovereenkomst juli 2004 (uniek; 6 partners gaan een engagement aan om dit project tot een goed einde te brengen) Kostpijs project: geraamd op 400 miljoen euro (exclusief projectontwikkeling!) Station Gent-Sint-Pieters (42.000 opstappende reizigers per dag) is qua reizigersaantallen het belangrijkste station van Vlaanderen en derde in België na Brussel centraal en Brussel zuid.

Koningin Maria-Hendrikaplein: wat blijft? bomencirkel 60 leiplatanen geknipt in de vorm van een plat loverdak omzomen sinds 1922 het verkeersvrije “plein” sinds 10 november 1995 een beschermd stadsgezicht bovengrondse K&R aan de Astridlaan doorgangen onder de sporen voor voetgangers en fietsers (maar niet meer door Voskenstunnel, wel door nieuwe tijdelijke tramtunnel)

Koningin Maria-Hendrikaplein: wat verhuist? tramstation busstation K&R zones taxistandplaatsen touringcars (naar Dampoortstation) fietsenstandplaatsen

Koningin Maria-Hendrikaplein: Wat verdwijnt? tijdelijke tramhaltes tijdelijke en verspreide bushaltes de huidige tramtunnel de Voskenstunnel een chaotisch plein autoverkeer van zuid naar noord over het Koningin Maria-Hendrikaplein

verhaal tramtunnel tramtunnel (°1997) was snel te klein wegens succesverhaal tram en gaat op 4/11/10 uit dienst bij de bouw van het nieuwe tramstation wordt rekening gehouden met de groei van het openbaar vervoer station en stationsomgeving worden samen aangepakt (geïntegreerd station) treinsporen worden verplaatst en (rol)trappen komen op andere plaatsen moet beantwoorden aan behoeften van 21ste eeuw concept houdt rekening met behoeftenanalyse van de spoorwegen en vervoersmaatschappij De Lijn

Toekomstbeeld: geïntegreerd station hellende tuin vóór het station ondergrondse K&R en taxizone met in- en uitrit aan café Parti nieuwe K&R aan de Sint-Denijslaan/Voskenslaan (gelijkgronds) 10.000 overdekte fietsenstallingen geïntegreerd in het station (thv rode container infopunt) en onder nieuwe busstation watergeultjes als blauwe draad door projectgebied integratie extra groen (hellende tuin, bomen Fabiolalaan, tweede stationsplein, nieuwe openbare ruimte) ruim en overdekt busstation; reeds voor 1/3 klaar (8/11 in gebruik) ruim overdekt tramstation (gesitueerd onder de treinsporen) de ondergrond wordt benut

Hellende tuin vóór het station groene toegangsweg voor voetgangers naar ondergrondse zones (K&R,taxi’s, fietsenstalling, esplanade) Gent stad van bloemen (Floraliën) om extra daglicht in de ondergrond te trekken aanleg start na ingebruikname nieuwe tramtunnel (4 november 2010) tegelijkertijd wordt het tweede deel van de ondergrondse pendelparking uitgegraven

Toekomstig tramstation (2019 in dienst) op straatniveau onder de treinsporen gedeeltelijk op de plaats van de huidige tramtunnel en Voskenstunnel tramsporen diagonaal ingeplant om ruimte optimaal te benutten uitbreiding van 2 naar 4 sporen per tramperron kunnen 3 hermelijntrams achter elkaar (perrons ongeveer 100 m lang en 6 tot 8 m breed) nieuwe tijdelijke tramtunnel in dienst op 4/11/2010, dan start afbraak tramtunnel en Voskenstunnel en wordt ondergrond verder uitgegraven niveau 0: busstation niveau -1: fietsenstalling/ Kiss & Ride/ taxistandplaatsen niveau -2: autoparking niveau -3: autoparking

Prinses Clementinalaan heraangelegd met centrale trambusbaan (08/2007 tot 10/2008) tramhaltes zijn tijdelijk voor een periode van 10 jaar er reed een tram van wereldexpo tot 1963; de tram verdween onder invloed van de auto; en werd vervangen door bussen tramsporen Clementinalaan kaderen in Pegasusplan De Lijn en minderhinder project Gent Sint-Pieters: tegen 2025 tramverbinding voorzien tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort geen fietspad autoverkeer zal in de toekomst gevoelig afnemen; enkel nog bestemmingsverkeer mogelijk straat is optisch versmald om snelheid af te remmen (greppels)

Prinses Clementinalaan plan heraanleg & materiaalkeuze Alain Marguerit Chinese graniet uitgewassen beton zelfde materialen komen terug in heraangelegde Fabiolalaan lindebomen geluids- en trillingsdempende materialen (ingekapselde tramsporen) fietsstraat toegang tot overdekte fietsstallingen op niveau 0 en -1 komt onder treinsporen (thv rode container infopunt) tussen Clementinalaan en Sint-Denijslaan nieuw infopunt project Gent Sint-Pieters bouw ging van start eind september 2009 ingebruik sinds 14 juni 2010

Inrithelling Kiss & Ride inrithelling alleen voor auto’s en taxi’s alleen toegang (in en uit) voor Kiss & Ride en taxistaanplaatsen geen toegang tot de ondergrondse pendelparking bomen tussen in- en uitrijstrook bereikbaarheid Kiss & Ride voor voetgangers via hellende tuin aan de voorzijde van het station via de zachte helling in het station vlotte rechtstreekse verbinding met perrons via liften en roltrappen reizigers comfortabel ophalen of afzetten in het droge zone loopt door in ruime fietsenstalling (onder busstation)

Bouw K&R zone enkel inrithelling is gebouwd; K & R-zone moet nog uitgegraven worden uitgraven terwijl verkeer erboven blijft doorrijden (werfverkeer, fietsers) eerst wordt dakplaat gegoten, nadien worden verdiepingen uitgegraven

Heraanleg Koning Fabiolalaan van 12 meter naar 19,5 m brede(re) voetpaden parkeerstrook met bomen kant huidige bewoning rijweg parkeerstrook met bomen tussen parkeervakken tweerichtingsfietspad voetpad Nieuwe bebouwing

Projectontwikkelingszone Fabiolalaan zone’s A, B en C Realisatie nieuwe woonwijk tussen treinsporen en Fabiolalaan tot aan Snepkaai 2 grondeigenaren NMBS: zone A, boven nieuwe pendelparking stad Gent: zones B en C, vanaf tijdelijke parking tot Snepkaai gemengde functies: wonen, werken, handel en recreatie hoogbouw tussen 60 en 90 m hoog, 2 torens in zone A; 2 in zone C in januari 2011 start bouw 1ste toren: de Link: kantoortoren VAC architectenbureau POLO (Poponcini en Lootens) torengebouw 90 m hoog, ingang niveau +1 via helling tussen seinhuis en nieuw busstation zijarmgebouw, verbonden door loopbrug, 3 verdiepingen, zwevend

Nieuwe, tijdelijke tramtunnel ingebruikname: 4/11/2010 voor een periode van 10 jaar er is een tussenfase nodig om in elke fase tramverkeer mogelijk te maken start nieuw tramstation kan pas aanvatten nadat oude tramtunnel en Voskenstunnel uit dienst zijn geen haltes in tijdelijke tramtunnel wel tijdelijke tramhaltes tussen busstation en Fabiolalaan latere functie: tussenwand wordt afgebroken en tunnel maakt deel uit nieuwe stationshal wand kant Snepkaai vormt grens stationshal daarop geïntegreerd kunstwerk (Beat Streuli) wordt veilige doorgang voor fietsers en voetgangers

Prinses Mathildeplein tweede stationsplein, gelegen aan zuidzijde met bomen en fonteintjes naamgeving met akkoord koningshuis projectontwikkeling door stadsontwikkelingsbedrijf nieuw slangvormig gebouw (insprong voor meer plein) 5 bouwlagen, hoogte gelijk aan hoogste huizen Voskenslaan hoofdzakelijk woonfunctie benedenverdieping: winkeltjes en horecazaken mét terras ondergrondse parkeerplaatsen voor bewoners sloop van woningen in Sint-Denijslaan is feit op deel vrijgekomen zone komen tijdelijk fietsenstallingen

Nieuwe stationsgevel kant Prinses Mathildeplein bakstenen buitenmuur verdwijnt over zone van 300 meter (tot aan Ganzendries) station op poten opengewerkte benedenruimte transparante glazen wand op perronhoogte om leesbaarheid te verhogen krijgt elk perron kleurcode die oplicht als de trein op perron staat

Nieuwe stationsinfrastructuur Jacques Voncke, ir. Architect, Eurostation, is architect van het nieuwe stationsconcept hecht veel belang aan leesbaarheid station functionaliteit oog voor detail duurzame en sfeervolle materialen

Nieuwe stationsinfrastructuur vernieuwd station visitekaartje voor Gent ambitie: verdubbeling aantal reizigers grote open hal onder de sporen (300 m lang en 120 m breed) station komt op kolomstructuur 12 sporen/perrons blijven behouden maar perrons worden enkele meters breder goederenperrons worden hiertoe gesloopt ruimte wordt toegevoegd aan perrons (glazen vloer) werkzaamheden spoorinfrastructuur gestart aan spoor 12 (27/09/2010) Eerste fase: vernieuwing spoor 12 t/m spoor 8 (boven- en onderbouw) Sporen 12 en 11: duurtijd 2 jaar Werkwijze: volledige perron wordt definitief afgewerkt inclusief overkapping en perronvoorzieningen/liften/trappen/roltrappen worden eveneens afgewerkt (concessies & voorzieningen later) Werkzaamheden worden uitgevoerd in fasen/ er worden max. 2 sporen tegelijkertijd buiten dienst gesteld Station blijft langs verschillende kanten toegankelijk voor treinreizigers

Nieuwe stationsinfrastructuur nieuwe invulling met publieke en commerciële functies meer comfort voor iedereen liften, ruime trappen, roltrappen brede treinperrons overkapping treinperrons, lichtdoorlatende constructie moderne wachtinfrastructuur goed leesbaar station veilig station, ‘s nachts afsluitbaar met glazen wand volwaardige en aantrekkelijke ingang aan de zuidzijde tijdens de werken blijft het station bereikbaar langs de beide kanten

Ondergrondse fietsenstalling 10.000 ondergrondse parkeerplaatsen geïntegreerd in het station fietsenstallingen west (onder busstation): ingebruikname februari 2012 fietsenstallingen oost (thv rode container): ingebruikname in later stadium deels bewaakt en deels onbewaakt (verhouding nog niet bekend)

Valentin Vaerwijckweg ingebruikname: 11/2010 verbindt de R4 met Sint-Denijslaan biedt rechtstreekse toegang naar ondergrondse pendelparking

Timichegtunnel & mobiliteitsverhaal Toegang tot ondergrondse pendelparking Maar in later stadium via Boentweg ook wijkverbinding naar Fabiolalaan gevolg rechtstreekse toegangsweg: minder parkeerplaatszoekende wagens in woonstraten rond station, meer plaats voor bewonersparkeren duurzaam openbaar vervoer stimuleren: alleen parkeerplaatsen voor wie veraf woont of geen beroep kan doen op openbaar vervoer prijsbeleid: STOP principe als uitgangspunt eerst stappers, trappers, openbaar vervoer, privévervoer en prijsbeleid daarop afstemmen abonnement op openbaar vervoer goedkoper dan abonnement voor parking, straatparkeren duurder dan de parking naam tunnel: naamgeving tunnel: tijdens wereldexpo 1913 / Filippijns dorp/ ene mijnheer Timicheg gestorven aan griep: nu postuum eerbetoon

Bouw Timichegtunnel verwijzen naar website voor foto’s en filmpjes + bustentoonstelling schuifoperatie oktober 2008: dakplaat onder sporen kant Sint-Denijslaan schuifoperatie februari 2009: dakplaat onder sporen kant Fabiolalaan uitgraven middendeel tunnel om kolommen te gieten storten van muren schuifoperatie: juni 2009: L-vormige wanden onder dakplaat kant Sint-Denijslaan schuifoperatie: oktober 2009: L-vormige wanden onder dakplaat kant Fabiolalaan november 2009: plaatsen brugligger

Ondergrondse pendelparking 3 niveaus; 2700 plaatsen (nu 2400 pl.) vloerplaat 4 m onder zeeniveau ; 12 m diep ingebruikname: eerste deel: half december 2010 tweede deel : februari 2012 tijdelijk parkeergebouw wordt dit jaar afgebroken beheer: B-Parking (www.b-parking.be) Tarifering afgestemd op STOP-principe Lpg wagens toegelaten Max. toegelaten hoogte 2,10 m Camerabewaking Slagbomen in combi met ticket of parkeerkaart Hoog verlichtingsniveau Grote parkeerplaatsen (netto parkeerplaats meer dan 2,5 meter/parkeerplaats) Buurtbewonersparkeren (tussen 18 u en 8 uur) Betalen in parking alleen met betaalkaart

Nieuw, ruim busstation ligging: gedeeltelijk op plaats van oude postgebouw van 7 naar 12 perrons (24 gelede bussen) perrons: 26 m lang en tussen 3.1 en 4 m breed luifel: 10,5 meter windschermen voorzien op elk perron bussen rijden in kuipje, geen hoogteverschil tussen perron en bus bouw in 3 fasen: op 8/11 worden 7 perrons in gebruik genomen (er is nog een overgangsfase) zal later uitbreiden richting station en onder sporen in tussentijd komen schuilhuisjes aan elk perron fase1: eerste 8 perrons en een derde van de luifel fase 2: aanleg 4 resterende perrons kant Maria- Hendrikaplein (eind 2011) fase 3: verlenging van alle perrons en vervolledigen luifel