Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Advertisements

De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Erfgoed toegankelijk maken via interactieve kaarten
Financiering van eHealth innovaties
Presentatie nieuwe media
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Financiering Creatieve Industrie
Maatschappelijke Sectoren & ICT
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Faculteit Sociale Wetenschappen
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Projectbeschrijving MNU Presentatie Hogeschool van Amsterdam Carel Hofland 1 februari 2011.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Cultuurparticipatie bij jongeren
E-cultuur Bouwstenen voor praktijk en beleid 4 december 2006 Dag van de Cultuurcommunicatie.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Opschalen succesvolle innovaties in de zorg
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Cultureel burgerschap: een integratieve agenda voor een transdisciplinair debat Masterscriptie Frederik Boven.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Talentontwikkeling in Groningen Onderzoek naar verschillende initiatieven op gebied van culturele talentontwikkeling.
Crowdfunding en subsidies
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Esthetica Leerplandoelstellingen: exemplarisch en activerend werken.
Terugblik & vooruitzicht. De aanleiding: ontgroening en vergrijzing Structurele krapte op de arbeidsmarkt Europese concurrentie op basis van oorlog voor.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
De culturele werkplaats voor jongeren van cc de ploter en jeugddienst ternat.
De stem van de nieuwe topsector van maatschappelijke initiatieven Silvia de Ronde Bresser initiatiefnemer Kracht in NL 18 mei De.
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
KIJKEENBABY Voorstellen Maurice introduceren DAIMH ALV 6 oktober 2015.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
De tijd is rijp voor Open Cultuur Data Door: Tom Kunzler Studiemiddag Archieven en Open Data (29 oktober 2015)
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
SoMeRe.nl Een uitnodiging Sjoerd de Vries & Efthymios Constantinides.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Plaatsbepaling in de gemeenschap
het programmeren voorbij
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Definitie Smart Industry
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Consumenten-gedrag Sociologische blik
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
ECONOMIE en IT (A stroom)
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Transcript van de presentatie:

Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Status van e-cultuur Het beeldlogo van Virtueel Platform is een momentopname van e-cultuur. Het is opgebouwd met data over gebruik en populariteit van de tags op de website van Virtueel Platform Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wie zijn virtueel_platform Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat is e-cultuur ? Het begrip e-cultuur dekt de nieuwe vormen van het maken, spreiden, archiveren van, en participeren aan cultuur onder invloed van informatie- en communicatietechnologie. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat is e-cultuur ? Het begrip e-cultuur dekt de nieuwe vormen van het maken, spreiden, archiveren van, en participeren aan cultuur onder invloed van informatie- en communicatietechnologie. E-cultuur is gedeeltelijk nieuwe discipline (digitale interactieve kunst, generatieve kunst, software kritiek...etcetera) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat is e-cultuur ? Het begrip e-cultuur dekt de nieuwe vormen van het maken, spreiden, archiveren van, en participeren aan cultuur onder invloed van informatie- en communicatietechnologie. E-cultuur is gedeeltelijk nieuwe discipline (digitale interactieve kunst, generatieve kunst, software kritiek...etcetera) Het is vooral een proces van nieuwe uitdrukkingsvormen, praktijken en rollen die zich structureel ontwikkelen in en om het culturele veld. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat is e-cultuur? Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat doet e-cultuur? Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. E-cultuur biedt een zone voor kruisbestuiving tussen nieuwe communicatie technologie, de kunsten, wetenschappelijk- en toegepast (ontwerp) onderzoek, creatieve industrie. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. E-cultuur biedt een zone voor kruisbestuiving tussen nieuwe communicatie technologie, de kunsten, wetenschappelijk- en toegepast (ontwerp) onderzoek, creatieve industrie. E-cultuur blijft nieuwe cultuur produceren, re-organiseert/de cultuur (procesmatig, en in tijd, en in ruimte), betrekt 'het publiek' anders, en articuleert andere publieken. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Wat doet e-cultuur? Het begrip e-cultuur stelt in staat alle transformaties in en rond de cultuur onder invloed van digitale media met één woord aan te duiden. E-cultuur biedt een zone voor kruisbestuiving tussen nieuwe communicatie technologie, de kunsten, wetenschappelijk- en toegepast (ontwerp) onderzoek, creatieve industrie. E-cultuur blijft nieuwe cultuur produceren, re-organiseert/de cultuur (procesmatig, en in tijd, en in ruimte), betrekt 'het publiek' anders, en articuleert andere publieken. E-cultuur innoveert cultuur. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: 1 Onderzoek naar nieuwe vormen Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: 1 Onderzoek naar nieuwe vormen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen In de manier waarop de instrumenten en praktijken van digitale media in de cultuur doordringen, kun je een typische waardeketen herkennen: 1 Onderzoek naar nieuwe vormen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context 3 Onderzoek naar (implementatie van) grootschalige sociaal-technologische innovatie Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen 1 Onderzoek naar nieuwe vormen: (T-Visionarium filmpje) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen 1 Onderzoek naar nieuwe vormen: Wie? Makers en denkers in medialabs, individuele kunstenaars. Voor wie ? Eigen publieksgroepen, gespecialiseerde professionals Resultaten:Kunstwerken,experimentele processen Kwaliteitscriteria: esthetische en cultuurkritische criteria, agenda setting, inhoudelijk Financiering: publiek cultuurgeld Voorbeelden:STEIM, V2, NIMK, WORM. (NetNiet.org) Kennisdeling: aantoonbare inspiratie bronnen voor culturele proessionals Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context (img submarine) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen 2 Onderzoek naar vorm geplaatst in context Wie? Kunstenaars, makers, voorhoede professionals in verschillende sectoren. Voor wie ? Organisaties en publieken die openstaan voor vernieuwing. Resultaten:Demo's protoptypes, kleinschalige systemen Kwaliteitscriteria: bruikbaarheid, effectiviteit, betekenis, bijdrage aan nieuwe doelen Financiering: publiek en privaat geld, uit cultuur en andere sectoren Voorbeelden: De Waag, Submarine, V2_ism Boymans, innovatieve ontwerpbureaus (Incubate) Kennisdeling: verspreiding naar andere contexten en toepassingsgebieden, demo's, presentaties, debat, publicaties Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen 3 Onderzoek naar (implementatie van) grootschalige sociaal-technologische innovatie (img beelden voor de toekomst ) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Culturele waardeketen 3 Onderzoek naar (implementatie van) grootschalige sociaal-technologische innovatie Wie? Instellingen, organisaties voor groter publiek, bewegingen in de samenleving, het publiek, uitvoerende professionals Voor wie ? Het algemene publiek, nieuwe (grote) publieksgroepen Resultaten: grootschalige werkende systemen, structureel veranderde organisaties Kwaliteitscriteria: sociale en economische innovatie, opschaling Financiering: publiek / privaat Voorbeelden: Beelden voor de Toekomst, 3voor12, DOK (Juha van 't Zelfde) Kennisdeling: doorgifte publieke producten via open source, open content en bruikbare API's Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Inzichten Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. • Één type onderzoek wordt vaak beoordeeld met criteria van een ander type onderzoek (te artistieke of te economische criteria) Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. • Één type onderzoek wordt vaak beoordeeld met criteria van een ander type onderzoek (te artistieke of te economische criteria) • Doorgifte en verspreiding van kennis is essentiële kwaliteit en criterium voor elke schakel van een functionerende keten! Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010

Inzichten • De drie soorten onderzoek verschillen naar inhoud, middelen, schaal en resultaat. • Elk type onderzoek is waardevol naar gelang de betekenis voor de (eigen) doelgroep. • Één type onderzoek wordt vaak beoordeeld met criteria van een ander type onderzoek (te artistieke of te economische criteria) • Doorgifte en verspreiding van kennis is essentiële kwaliteit en criterium voor elke schakel van een functionerende keten! E-cultuur is de cultuur van een netwerksamenleving. Wat doet e-cultuur? Kunstraad Groningen, 7 maart 2010