Zonder onder migratie start bouw. onder architectuur zonder architectuur nieuwe systemenbestaande systemen 1 vakje verdeeld in 4-en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

A5 Management & Organisatie
Appreciative inquiry:
Cirkels…omtrek en oppervlakte
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Beter afspelen.
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 1 maart Universiteit Leiden.
Spel: Koop een euro. Je kan een euro kopen. Mooi, maar er is wel 1 regel: De hoogste bieder krijgt de euro voor het bod, maar de laatste bieder, die er.
Info obligaties aanschaf Probounce banen 8 en 9
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
Workshop harde schijf indelen
Atari ! Ik speel KO, als je niets doet heb je nog maar één oog. Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen dan maar in dat kost je een hele groep Ik splits.
Dynamische tijdbalk Een dynamische tijdbalk geeft een uitvergroot deel van de algemene tijdbalk weer. Hij heet dynamisch omdat hij er voor elke periode.
Hoofdstuk 8 Regels Ontdekken Sebnem YAPAR.
DEN BOEK Algemeen De personen die tafelofficial willen worden moeten aangesloten zijn bij de VBL als (niet) speler Voor meer inlichtingen hieromtrent kan.
3 mavo Betekenis van dit percentage bespreken..
Voorbereiding Clubbridge
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
Regels voor het vermenigvuldigen
Medmec04 – Engagement Les 5
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Samengestelde interest
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
Opdracht 1 37 o a) 1,00 cm = 5,0 N ^ c) De lengte van F span is 5,25 cm 1,00 cm = 5 N ^ 5,25 cm = 26,5 N ^ d) De lengte van F voorwerp is 6,49 cm 1,00.
Spelregels IT-governance game het spel wordt gespeeld door 3 a 4 business units (BU's) ieder bestaande uit een of meer spelers in rondes –bestaande uit.
Mijn spreekbeurt : De hond
VEILIGHEIDSINDEX BOUW
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
1 Vorm tweetallen. 2 Spelmateriaal 1x speelbord2x kaartset (5 kaarten)2x invulblad 2x pion 10x marktaandeelmunt.
Spreekbeurt van Ole, dinsdag 4 maart 2014
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Inhoud Methodiek Aanwijzingen
Onderwerp: Zaal intro 2 symbolen 1 Training van de week. Training 1
Voorraadbeheer en bestellen
Goederen en inkoop H7 Rendement inkoopbeleid Ondernemer detailhandel.
Speltheorie/Experimenten
H.5 Winst en toegevoegde waarde
Door Tjeerd van der veen en Dio de vries
Allard Kamphuisen Hado van Hasselt Wilco Broeders
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Tafelcurus U12. Agenda Twee personen aan de tafel: tijd en scoreformulier. Tijdwaarneming De pijl Het scoreformulier.
Aantekeningen Hoofdstuk 1
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
1 ste jaars E - pupillen Training 7. Aanvallen Thema 1 Aanvallen- positiespel in de opbouw - uitspelen 1 tegen 1 situatie Warming Up (20 minuten) Cock.
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Touroperator SunShine
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste ath 4..
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
De Flexibele Club Competitie
Minimodules voor de 3e klas
Bridge club Heemskerk Ranking systeem Bridge club Heemskerk.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Hoofdstuk 2 groeperen. Hoofdstuk 2 groeperen GROEPEREN & INWISSELEN Paragraaf 2.1 GROEPEREN & INWISSELEN.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
De Open Wijchense Sjoel Kampioenschappen
Atari ! Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen in, dat kost je zo een
Doolhof. doolhof doolhof Maak een routine die de ‘hekken’ tussen de cellen weghaalt Maak een 2-dimensionale array met kolommen en rijen aangeklikt.
Maak Maar Duidelijk!.
Touroperator SunShine
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Leren programmeren met Scratch
Pythagobord.
Transcript van de presentatie:

zonder onder migratie start bouw

onder architectuur zonder architectuur nieuwe systemenbestaande systemen 1 vakje verdeeld in 4-en

opzet spel •het spel wordt gespeeld –door teams – herkenbaar aan hun kleur •teams hebben voor elk vakje op het speelbord een fiche in hun kleur met daarop het nummer van dat vakje –van spelers – herkenbaar aan de vorm van hun pionnen in de kleur van hun team –op een speelbord met vakjes –in rondes

rondes in stappen 1.spelers starten projecten 2.berekenen doorlooptijd en vertraging projecten 3.nieuwe systemen worden bestaand −dit is een administratieve stap 4.spelers financieren projecten 5.berekenen marktaandelen 6.verdienen omzet

projecten •elke speler kan in stap 1 een willekeurig aantal projecten starten –systeem bouwen op een vakje v •de speler zet een van zijn pionnen in de rij start op de bouwplaats in een kolom die nog leeg is •de speler plaatst ondersteboven het fiche van vakje v op de bouwplaats in de kolom van zijn pion •de speler kan kiezen om dat fiche in de rij zonder of onder te zetten

zonder onder start migratie bouw

projecten –de migratie van een systeem z zonder architectuur van deze speler naar een onder architectuur •de speler zet een van zijn pionnen in de rij start op de bouwplaats in een kolom die nog leeg is •de speler plaatst het fiche van systeem z op de bouwplaats in de rij migratie

zonder onder start z migratie bouw z

projecten –een speler kan ervoor kiezen om een project dat hij onder architectuur aangevangen is voort te zetten zonder architectuur •de speler verschuift het fiche van dat project 1 vakje naar boven •gedurende de life cycle van een project kan de speler dat maximaal 2 keer doen –eenmaal zonder architectuur ingezet kan de speler •het systeem migreren naar onder architectuur (niet eerder dan) als het systeem operationeel is •het project stopzetten en opnieuw beginnen

zonder onder start maximaal 2 x z migratie bouw z

doorlooptijd en vertraging •per team t wordt berekend –nz( ) : het aantal nieuwe systemen zonder architectuur van t / het aantal spelers in t –tz( ) : het totale aantal systemen zonder architectuur van t / het aantal spelers in t •pionnen in de rij start worden op de rij bouw gezet en tz ( ) vakjes naar boven geschoven •pionnen op de bouwplaats worden nz ( ) vakjes naar boven geschoven t t t t

zonder onder start nz( ) t z migratie bouw z

zonder onder start tz( ) t z migratie bouw z

zonder onder start nz( )=2 tz( )=2nz( )=1 z migratie bouw z

zonder onder start migratie bouw z z

van nieuw naar bestaand •een systeem dat in het linkerdeel (nieuwe systemen) van zijn vakje staat wordt naar het rechterdeel (bestaande systemen) geschoven •de reden van deze administratieve stap is om nieuwe en bestaande systemen van elkaar te ondescheiden ivm de berekeningen van vertraging (in stap 2) en marktaandelen (in stap 5)

zonder onder start z migratie bouw z

financieren •spelers starten met een startkapitaal van 500 •spelers kunnen –een project een ronde dichterbij realisatie brengen door 50 te betalen •na betaling schuift de pion 1 vakje naar beneden in de richting van zijn doelsysteem •als de pion zijn doelsysteem bereikt heeft wordt –de pion op het desbetreffende vakje op het speelbord gezet »aan de linkerzijde (nieuwe systemen) »zonder of onder architectuur afhankelijk van de rij waarin het fiche zich bevindt –het fiche wordt van de bouwplaats verwijderd

financieren –een project een ronde stilleggen •de speler doet nix –een project stopzetten •de pion en fiche worden van de bouwplaats verwijderd

zonder onder start z migratie bouw z

zonder onder start z migratie bouw

bepalen marktaandelen •dit deel is geautomatiseerd •bereken eerst per team t –n( ) : het aantal nieuwe systemen van t –t( ) : het totale aantal (operationele: nieuwe en bestaande) systemen van t t t

n( ) t v n( )=2 n( )=1 n( )=2

t( ) t v t( )=3 t( )=4 t( )=3

bepalen marktaandelen •bereken daarna per vakje v –eerst voor ieder team t zijn bijdrage b v ( ) •t heeft in v nieuw systeem: b v ( )=t( ) •t heeft in v bestaand systeem: b v ( )=n( ) t t t t t

onder architectuur zonder architectuur nieuwe systemenbestaande systemen b v ( )=t( )=3b v ( )=n( )=1 b v ( )=n( )=2 v n( )=2 n( )=1 n( )=2 t( )=3 t( )=4 t( )=3

bepalen marktaandelen –daarna: •b v =  t  v b v ( ) •c v =  t  v t( )–b v –tenslotte, als om v (s) en nm v (s) het oude respectievelijk het nieuwe marktaandeel in vakje v van speler s van team t zijn, dan is: •nm v (s)=(2*c v *om v (s)+b v ( ))/(2*c v +b v ) –de marktaandelen worden in de applicatie bijgehouden (alternatief: met gum en potlood op het bord schrijven) t t t

bepalen marktaandelen •nieuwe formule •nm v (s)=(2*c v *om v (s)+b v ( )*om v )/(2*c v +b v )*om v •waarbij •om v =  t  v om v ( ) t t

overzicht •n t (t) = # nieuwe systemen van team t op het speelbord –bij verwijderen is dit getal negatief! •t t (t) = totaal # systemen van team t op het speelbord •t(v) =  t  v t t (t) •gps(v,t) = –nieuw systeem: t t (t) –bestaand systeem: n t (t) •gn(v) =  t  v gps(v,t) •gb(v) = t(v)-gn(v) •om(v,t) = oude marktaandeel van t in v •om(v) =  t  v om(v,t) •nm(v,t) = (2*gb(v)*om(v,t)+gps(v,t)*om(v))/ •(2*gb(v)+gn(v))*om(v)

origineel •nm(v,t) = ( 2*gb(v)*om(v,t)+gps(v,t)*om(v) )/ ( 2*gb(v)+gn(v) )* om(v) )

inverse •om(v,t) = ( nm(v,t)* ( 2*gb(v)+gn(v) )- gps(v,t) ) *om(v) / 2*gb(v)

onder architectuur zonder architectuur nieuwe systemenbestaande systemen b v ( )=t( )=3b v ( )=n( )=1 b v ( )=n( )=2 v n( )=2 n( )=1 n( )=2 t( )=3 t( )=4 t( )=3 b v =3+1+2=6 nm( )= (2*4*0,6+2)/(2*4+6)= 6,8/14=49% c v =3+4+3–6=4 nm( )= (2*4*0,4+1)/(2*4+6)= 4,2/14=30% nm( )= (2*4*0+3)/(2*4+6)= 3/14=21% om( )=0%om( )=40% om( )=60%

onder architectuur zonder architectuur nieuwe systemenbestaande systemen b v ( )=t( )=3b v ( )=n( )=1 b v ( )=n( )=2 v n( )=2 n( )=1 n( )=2 t( )=3 t( )=4 t( )=3 b v =3+1+2=6 nm( )= (2*4*0,6+2)/(2*4+6)= 6,8/14=49% c v =3+4+3–6=4 nm( )= (2*4*0,4+1)/(2*4+6)= 4,2/14=30% nm( )= (2*4*0+3)/(2*4+6)= 3/14=21% nm( )=21%nm( )=30% nm( )=49%

omzet verdienen •elk vakje dat systemen heeft keert 100 uit verdeeld over de in het vakje aanwezige systemen naar rato van hun marktaandelen