Centrum Artistieke en Technologische Vorming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Masterclass SIEMENS 1 Industriële bussen, netwerken
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ict - beleidsplan
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
-is een beeldschrift: foto, prent, voorstelling, met een betekenis
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Project ZITBANK Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Ouderavond Schooljaar
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Evaluatie Leerlijnen.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Lancering Traject
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Aan de slag met de e-rally ‘Techniek’ in Technopolis en in je klas Femke Gebruers Anne-Marie Tytgat.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Plan van Aanpak Werken in stappen.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
<Geef de titel van het probleem op>
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Centrum Artistieke en Technologische Vorming Voorstellen lesmodel Techn. Opv. Doelen en lesdraaiboek Stappenplan (stroomschema) toepassen Integratie van ICT VOET-en toepassen Takenverdeelschema voor de klas aanwenden Model van foutenanalyse toepassen : evaluatiefiche Kennismaking met kunststof: polycarbonaat Praktijksessie: plooien met lijnbuiger van plaatje kunststof tot agendaklem/ naambadge CATV www.centrumartvorming.be

De dagdagelijkse job van leraar Leerlingen boeien voor je vak Klas managen Eindtermen per vak bereiken Leerlingen evalueren Leraar Zorg- verbreding en voet-en Beheersen inhouden Jaarplan realiseren CATV www.centrumartvorming.be

Technologische opvoeding 1e graad S.O. CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Programma T.O. 1/2e jaar SO 1 Wat is T.O : smaak erin krijgen! 2 Technisch communiceren 3 Elektrische kringloop 4 Overbrengingen 5 Beslissen met poorten 6 Sturingen 7 Materiaal-, energie- en informatiestroom thuis CATV www.centrumartvorming.be

Uitgangspunten Vanaf de 1e les succes laten ervaren: graag doen! Iets concreets leren maken ICT geïntegreerd toepassen (etiketten maken en info opzoeken op het internet) Evaluatie van (kennis), vaardigheden en attitudes(=proces) en het product Stroomschema volgen via stappenplan Taakverdeling toepassen Foutenanalyse toepassen: evaluatiefiche doe- en leeractiviteiten laten plaatsgrijpen CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 1. Kernachtige weergave van het leerplan  Begrippen Basis-vaardigheden Attitudes Reflecteren Technische evolutie Werktuigen Materialen Technische systemen Technologisch proces Oplossen van een probleem aan de hand van een technologisch proces Leren werken volgens een gegeven algoritme Leren veilig werken Een wereld zonder technologie en techniek is ondenkbaar Technische beroepen CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Ontwerp-theorie transformatie divergentie convergentie PROCES PRODUCT CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Werkpunten Technische opleidingen opwaarderen door te moderniseren, te linken aan creatieve opleidingen: imago vernieuwen Practisch/bruikbare/nuttig koppelen aan creatieve opdrachten via materialen en gekende technieken: resultaat een nieuw product na het doorlopen van een ontwerpproces Creatief gerichte opdrachten sluiten vakspecifieke prestaties niet uit! CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 2. Doelstellingen: de leerlingen  1 Maken tijdens deze les kennis met de werkwijze binnen het vak TO en ontwikkelen kennis en vaardigheden die specifiek zijn voor dit vak.   2 Leren aan de hand van een voorbeeld ‘een technologisch proces’ kennen. 3 Leren bij de uitvoering een ‘stroomdiagram gebruiken’. 4 Maken kennis met een modern materiaal en leren een uitvoering maken in kunststof. 5 Leren op een zelfstandige wijze kennis en vaardigheden verwerven. 6 Leren veilig werken. 7 Leren ICT-vaardigheden. CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 3. Vakoverschrijdende eindtermen 1 Leren leren: Leren leren begint bij het leren aanwenden van de schoolagenda als werkinstrument De agendaklem is het middel bij uitstek om hierop de aandacht te trekken.   2 Opvoeden tot burgerzin: Wanneer je met iemand omgang hebt is het vanzelfsprekend dat je mekaar kent. De agendaklem kan als naamschild gebruikt worden, dit is bij de aanvang van het schooljaar zeer goed bruikbaar. CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 1 BEHOEFTE: -        zo vlug mogelijk mekaar leren kennen bij naam -   - een systeem om de schoolagenda open te houden op de huidige dag. 2 MOGELIJKE OPLOSSINGEN -          een gevouwen karton met de naam op dat ook dienst doet als bladwijzer -          een naamkaartje dat met een grote paperclip op de kleding en op de agenda past … -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 3 UITVOERING EISEN: -   moet op een kledingstuk kunnen klemmen, op een schoolagenda kunnen klemmen en eventueel op een tafel kunnen staan zodat de naam leesbaar blijft -  stevig, duurzaam -  mooi -  goedkoop -   te vervaardigen met het gereedschap dat wij kunnen gebruiken recycleerbaar -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 3 UITVOERING EISEN: Materiaal ( in functie van de gestelde eisen) -          hout -          metaal (aluminium, koper, messing, roestvast staal) -          kunststof (PVC, polycarbonaat…) -          onze keuze polycarbonaat  Technische tekening -          zie bijlage 1 (tekening van de producent) -          zie bijlage 2 (tekeningen dienend voor de uitvoering) -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 3 UITVOERING EISEN: Werkmethode -          Hoe aftekenen? -          Hoe kunststof plooien? -          Stroomdiagram bestuderen (zie bijlage)   Productie -          Volgens het stroomdiagram -          Let op veiligheid (draag veiligheidshandschoenen bij gebruik van de warmeluchtblazer) Controle -          Sluiten de benen van de klem? -          Lopen de benen van de klem evenwijdig? -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 4 INGEBRUIKNAME -  Vooraleer we de agendaklem kunnen gebruiken moeten we met de PC de zelfklevers met de naam op vervaardigen. -  Vervolgens deze zelfklevers aanbrengen -  Op een schoolagenda klemmen -  Op een kledingsstuk klemmen -  Recht zetten op een tafel -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 4. Technologisch proces 5 EVALUATIE -  Voldoet de agendaklem aan de gestelde behoeften? -  Voldoet de uitvoering aan de gestelde eisen? -  Wat zouden we best aanpassen, verbeteren? ……? -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 5. Leerlingenopdrachten A algemene vragen B opzoeken in folder(s), boeken… C op het internet -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 6. Etiketten A Ontwerp een logo (PO?) B In WORD etiketten leren maken C Een proefdruk maken D Zelfklevend etiket drukken -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 7. Klasorganisatie Groep 1 Groep 2 Groep 3 Groep 4 agendaklem etiketten opzoeken opzoeken       opzoeken agendaklem etiketten opzoeken -  opzoeken opzoeken agendaklem etiketten etiketten opzoeken opzoeken agendaklem CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 8. Evaluatiefiche Vaardigheden A opening klem 0 mm = 3 2 mm = 2 > 2 mm = 1 B zelfklevers recht gemonteerd beide = 3 één = 2 geen = 1       -  CATV www.centrumartvorming.be

CATV www.centrumartvorming.be Workshop: Agendaklem 8. Evaluatiefiche Attitudes A samenwerking = 3 één opmerking = 2 meerdere opmerkingen = 1 B veiligheid = 3 meerdere opmerkingen = 1       -  CATV www.centrumartvorming.be

Workshop: Agendaklem 1ste trim CATV www.centrumartvorming.be     Workshop: Agendaklem EVALUATIEFICHE Vaardigheden en attitudes   totaal % TECHNOLOGISCHE OPVOEDING 1a JJ schooljaar 2003-2004 1ste trim naam 30 100 1 AERTS BART 2 3 28 93 BAENS ELLEN 27 90 BACHIRI HAMZA         -  CATV www.centrumartvorming.be

Tijd voor kunststoffen                                                                                   CATV www.centrumartvorming.be

Iets over kunststof:polycarbonaat Daarna aan jullie: praktijksessie CATV www.centrumartvorming.be

Eigenschappen polycarbonaat Slagvastheid: 250 x sterker dan glas bij inslag 7x lichter dan staal Afgewerkt product is 98% recycleerbaar CATV www.centrumartvorming.be