Stichting Danssport op maat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Stichting Danssport op maat
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Lees- en Taalproblemen
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
hoe autismevriendelijk ben ik
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Autismespectrumstoornissen
‘Autismespectrumstoornissen’
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
A H M F K EB C x 88. Korte zijde bij A en C changement met gebroken lijnen (opsluiten!) Daarna rijden.
Een haperend geheugen.
Methodische vaardigheden
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Autismespectrumstoornis
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
Ik heb iets van autisme of zo
Je herkent het pas als je het kent
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Rekenen groep 4.
Is de vereniging auti-proof?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Wat ik wil…..
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Handelen bedrijfsarts bij rugklachten (herzien)
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Samenvatting Havo 5.
Kaarten op tafel.
voor familie en vrienden van
Medicatie bij problemen in dementie
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Gedragsveranderingen bij dementie
Methodiek: Plancyclus
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Dementie en een verstandelijke beperking
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Observeren en begeleiden van kleine groepen
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Stichting Danssport op maat “Dansen zonder beperkingen…” SDN Lesboek korte impressie achtergrondinformatie Stichting Danssport op maat Schrijvers Emmely Lefèvre & Stefan Nijmeijer

Mensen met een verstandelijke beperking Waar denk je aan bij mensen met een verstandelijke beperking?

Niveaus van functioneren * Zwakbegaafd IQ 70 – 85 * Lichte verstandelijke beperking IQ 50 – 70 Ontwikkelingsleeftijd 7-12 jaar * Matige verstandelijke beperking IQ 35 – 50 Ontwikkelingsleeftijd 4-7 jaar * Ernstig verstandelijke beperking IQ 20 - 35 Ontwikkelingsleeftijd 2-4 jaar

Oorzaken voor de geboorte (stoornis in de ontwikkeling van de hersenen bijvoorbeeld middelengebruik door moeder) tijdens de geboorte (bijvoorbeeld door zuurstoftekort of hersenbloeding bij het kind) na de geboorte (bijvoorbeeld door hersenen- of hersenvliesontsteking, ernstige ongevallen waardoor hersenweefsel wordt beschadigd) Afwijkingen in het genetisch materiaal: (bijvoorbeeld syndroom van Down, het Fragiele X syndroom)

Hoe herken je dit? Vraag naar: schoolverleden: speciaal (basis) onderwijs, vaak blijven zitten, wisselingen van school werkverleden: nooit gewerkt, aangepast werk, veel problemen op het werk, veel wisseling van werkgevers sociale contacten: gaat men om met jongere personen, leunt men op familie, hobby's die passen bij jonger persoon lezen/schrijven/rekenen Let op taalgebruik en taalbegrip: spreekt de ander met simpele woorden, kan hij moeilijk oorzaak en gevolg uitleggen, heeft de ander moeite je te begrijpen.

Autisme Waar denk je aan bij mensen met een stoornis in het autistisch spectrum?

Kenmerken 1.Hebben moeite zich bij andere sporters aan te sluiten; 2. Dringen erop aan dat dingen hetzelfde blijven; weerstand tegen veranderingen in de dagelijkse routine; 3. Ongepast lachen en giechelen; 4. Geen angst voor gevaar; 5. Weinig of geen oogcontact; 6. Aanhoudend vreemd spelgedrag; 7. Schijnbaar ongevoelig voor pijn; 8. Echolalie (het herhalen van woorden of zinnen in plaats van normaal taalgebruik); 9. Geven er de voorkeur aan alleen te zijn; zijn op een afstand/gereserveerd; 10. Houden mogelijk niet van knuffelen; 11. Interesse in draaiende voorwerpen, kunnen bijvoorbeeld gebiologeerd voor de wasmachine zitten;

Kenmerken 12. Reageren niet als iets gevraagd of gezegd wordt; doen alsof ze doof zijn; 13. Hechten zich overdreven aan voorwerpen; 14. Hebben moeite met het kenbaar maken van wensen; gebruiken gebaren en wijzen in plaats van woorden te gebruiken; 15. Merkbare lichamelijke overactiviteit of extreme passiviteit; 16. Driftbuien; tonen zich extreem overstuur zonder duidelijke reden; 17. Normale leermethoden hebben niet het gewenste effect; 18. Ongelijk ontwikkelde grove en fijne motoriek; willen bijvoorbeeld niet tegen een bal schoppen maar kunnen wel blokken stapelen; 19. Preoccupatie (herhalend, stereotiep patroon van gedrag, belangstelling en activiteit/datgene wat de geest bezighoudt) (uit: checklist symptomen van autisme op www.autisme-nva.nl)

Doelgroepanalyse 1. Het cognitieve gedrag; denken, waarnemen en geheugen; 2. Het sociaal emotionele gedrag; 3. Het motorische gedrag;

Voorbeeld Het lukt Jan niet om de spin-turn in de Engelse Wals onder de knie te krijgen. Motorische factoren?? gebrek aan dansvaardigheid. Cognitieve factoren?? gebrekkig inzicht in dansen niet begrijpen dat de muziek de maat aangeeft verschil links en rechts niet weten. Sociaal emotionele factoren?? niet samen met iemand kunnen dansen gericht zijn op eigen bewegingen en eigen succes.

Denk MEE Arnoud heeft PDD-NOS. Hij danst altijd met Vera en hier geniet hij van. De basis van de tango heeft hij goed door. Vera besluit hem te ondersteunen bij het aanleren van de linksedraai. Het lukt Arnoud niet. Hij begint op zijn voorhoofd te slaan en begint erg druk te worden in zijn gedrag. Vera weet niet meer wat ze moet doen. Arnoud is nu ook al de basis van de tango kwijt!! 1. Wat denk je dat er aan de hand is? 2. Hoe zou je hierop inspringen? 3. Wat zou je Vera adviseren?

5 puzzelstukjes WAT Wanneer Hoe Wie Waar WAT: Wat gaan we vandaag doen? Wat gaan we nieuw leren? Wanneer: Met welke dans gaan we beginnen? Wanneer starten we met de eerste passen? Hoe: Met/zonder muziek? Hoe moeten de dames draaien? Waarom: Waarom een nieuwe dans? Waarom herhalen? Waarom moet de arm van de heer omhoog als de dame moet draaien?

Denk MEE Vandaag wil je een nieuwe dans gaan aanleren; de rumba! Op dit moment danst de groep de Engelse wals, tango, quickstep en de cha cha. En natuurlijk is er altijd nog tijd voor een aantal fundansen! Over 8 maandjes wil je graag dat de rumba ook op het NK gedanst gaat worden. Opdracht: 1. Maak een groepje van 3 personen 2. Bedenk samen hoe je het aanleren van de rumba gaat aanpakken. Maak gebruik van de vijf puzzelstukjes! (10 minuten) 3. Presenteer met je groepje aan de anderen hoe je dit gaat aanpakken!

Handvatten visualiseren structureren herhalen

Vragen??

Meer informatie? MEE biedt raad en daad voor iedereen met een beperking. MEE is een bureau bij u in de buurt. In elke fase van het leven (van jong tot oud) en op elk gebied (van opgroeien tot wonen en zorg) kan de consulent een eindje meelopen en ondersteuning bieden. Daarnaast geeft MEE voorlichting, informatie en advies aan familie en andere betrokkenen. Bel MEE T 0900 999 8888 (lokaal tarief) of kijk op www.mee.nl

Contact Emmely Lefèvre Projectleider MEE IJsseloevers Vrijwilliger Stichting Trebokama E-mail: e.lefevre@meeijsseloevers.nl