Voor elk talent een passend leertraject

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school? SOM-lessen
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Dienst Time Out Projecten
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Autonomie in de derde graad
Realisatie kindcentrum
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
Kandinsky College Malderburchtstraat
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Studieloopbaancoaching
Werken naar onderwijsbehoeften
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Randstad Diversity START TO TALENT
1 ERVARINGEN UIT DE PSYCHIATRISCHE SECTOR D.DE LILLE Symposium Drie campagnes handhygiëne U bent in goede handen 3 MEI 2010.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Studiedag de hoge kouter
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Vernieuwing verzorging
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Introductie workshop 1.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1 ste collegagroep voor zorgcoördinatoren 17 oktober 2013 Beatrijs Van de Casteele & Luc lemarcq PBD Gent.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
BBV- Begrotingscyclus
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
Handelingsgericht samenwerken
De gezonde school en genotmiddelen
Autonomie in de derde graad
Kwesties rond ict verbonden
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
competentieontwikkeling
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
OW GENT in Nieuw Gent - 10 juni INTRO 1.INCLUSIEF = toegankelijk voor iedereen: ---- maatwerk ---- centraal én decentraal 2. SAMEN MET LOKALE.
Medmec04 les 1 Engagement.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Lancering Traject
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
#WATWERKT. Het bevragen en in beeld brengen van jonge werkzoekenden tussen 16 tot 30 jaar over hun zoektocht naar werk, om jongeren te informeren en tips.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Creatopia| Basisonderwijs
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Voor elk talent een passend leertraject Onderwijsloopbaanbegeleiding VCLB Gent en Arteveldehogeschool

Basisprincipes Geïntegreerde OLB Continuüm KT -> LT Betrokkenheid brede school Ontwikkeling van een visie op OLB Ontwikkeling naar een leerlijn ‘leren kiezen’ Kennismaking onderwijsaanbod en materialen Op maat vs uitwisseling: 7 sessies Dialoog tss verschillende onderwijsniveaus

EMPOWERMENT van de school Vanuit eigenheid, met nodige theoretische achtergrond en coaching op maat.

Project in cijfers 3 21 22 43 52

Sessie 1: Kijken naar onderwijsloopbaanbegeleiding bij ons op school Wat wil je continueren? Wat wil je optimaliseren? Wat wil je innoveren? Wat wil je saneren?

Sessie 2: Inzicht krijgen in geïntegreerde OLB Kennismaking Inzichten en achtergrond OLB Sessie 3: Kennismaking met handige tools voor OLB Materialen en werkvormen Portfolio en keuzedossier Leerzorg en gemotiveerd verslag Onderwijsaanbod en regelgeving  Huiswerk Good Practice

Sessie 4: Uitwerking van een good practice voor onze school Titel Good Practice Doelstelling(en) lange termijn Doelstellingen korte termijn Concrete actiepunten Wat nodig? Wanneer? Met wie samen? Wanneer tevreden? Evaluatiemethode? 1. 2. 3. …

Sessie 5: Ontwikkelen van een schooleigen visie op OLB Thematische uitwisseling (niveau-overschrijdend) Vorming Visie-ontwikkeling Huiswerk Visie Missie Good Practice

Dinsdag 8/2/2011 VOORmiddag 9u tot 12u30 Donderdag 10/2/2011 VOORmiddag LVS/KVS digitaliseren GBS Evergem KA Aalst BaO Hansbeke Instroombeleid/imago Don Bosco Sint-Denijs (sec. Ond.) KA Oudenaarde BaO SF Evergem Differentiatie GLS Gooreind (Wuustwezel) BaO Ten Berge BaO Deinze (Petegem a Leie) Leonardolyceum SPIA Hillegem/Borsbeke Zelfconceptverheldering IVV St.Vincentius BaO Voskenslaan COLTD 1 GBS Sint-Jan Arendonk Meervoudige intelligentie GBS Sleidinge BaO St-Martens Latem Methodeschool De Buurt Basisschool Dol-fijn (Rillaar) Stappenplan OLB derde graad Sint-Pietersinstituut Gent KA Wetteren Edugo De Toren Sint-Paulus Gent (sec. ond) Dinsdag 8/2/2011 Namiddag 13u15 tot 16u30 Donderdag 10/2/2011 Namiddag Kiesraak Middenschool De Beeldekens Parkschool Ieperman Wilrijk BaO De Plataan Roeselare Keuzedossier PHTI IVG Lyceum Aalst Leren leren Advies naar ouders toe GBS ‘t Klavertje Wenduine COLTD 4 Kolegem Mariakerke Leerkrachtenbetrokkenheid BaO Londerzeel St-Theresia Instituut Deinze COLTD 2 3. Keuzebekwaamheid en OLB leerlijn Don Bosco college Kortrijk St-Donatus Merchtem COLTD 3

Wat is je het meeste bijgebleven aan deze voorstelling? Wat zijn de mogelijke valkuilen voor de good practice? Wat zijn de specifieke waarden en normen die vanuit deze practice naar voor komen en de eigenheid van de school benadrukken? Wat kan je vanuit jouw eigen ervaringen als tips meegeven aan dit OLB-team?

Opstellen visietekst OLB Wat nodig? Wanneer? Met wie samen? Informatie verzamelen 2. Informatie verwerken Brainstormen en discussiëren Visie formuleren Communiceren naar betrokkenen Evalueren

Sessie 6: Uittekenen van een beleidsplan OLB Uitwisseling per niveau Visie delen Wat kan jij als ‘tips en trics’ vanuit jouw ervaring aan de andere school meegeven? Wat neem je mee voor jezelf uit de voorgestelde good practice? Wat onthoud je voor jezelf uit het voorgestelde proces om tot een visietekst te komen? Vorming rond omgaan met weerstand

Sessie 7: Handvaten voor een leerlijn ‘leren kiezen’ Visietekst optimaliseren Evaluatie inhoud adhv engagementsverklaring Toekomst OLB Aanzet tot leerlijn: matrixmethode Evaluatie project als proces: Expertise bij projectmedewerkers? Gemist in nascholing? Werkwijze aanraden aan andere scholen? Plus- en minpunten in samenwerking Wat neem je mee voor de toekomst? Opbouw van de nascholing? Talentenverhaal als rode draad? Tips voor projectmedewerkers?

Nuttige linkenlijst Kiesraak: www.deschoolbrug.be Inspiratiebubbels: www.averbode.be/Pub/Site_Root/BE/(6367)-Vlaanderen/Catalogus/catalogus_cego/Opleiding/Opleiding-Leeftijd-6-tot-12-jaar.html?detail=38433 VDAB sleutelcompetenties: www.partners.vdab.be VDAB Start van een loopbaan: http://partners.vdab.be/onderwijs/#pakket Eerste hulp bij tafels en de tafel een keer anders: www.bazalt.nl Talentenagenda’s (Abimo): www.abimo-uitgeverij.com/v2/educatieve_uitgaven/index.php?doelgroep=lagereschool&ct=24&pg=detail-&rid=374 Stapstenen voor de toekomst: www.abimo-uitgeverij.com/v2/educatieve_uitgaven/index.php?pg=detail&rid=464 Spiegel jezelf spel: www.spiegeljezelfspel.nl Je studeert voor je het weet: http://vlajo.org Beroepen thuis in de klas: www.beroepenhuis.be http://www4.gent.be/gsiw/gsiw/Subsites.aspx?subsiteID=18 Helden van elke dag: www.beroepenhuis.be/helden_van_elke_dag.html Kwaliteitenspel: www.klasse.be/ouders/files/2011/01/Kwaliteitenspel_LR2.pdf WAI-PASS: www.wai-pass.be  

Bedenkingen Werkvorm aan te raden: coaching en uitwisseling Huiswerk: werkt stimulerend Intake heel nuttig! Bewustwording! Digitaal discussieforum? Verlenging: verdiepen en uitbreiden? Terugkomdag? Inschrijvingen? Uitval?