Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
Advertisements

Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Op weg naar de projectproducten
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Hoekenwerk reeks 2
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Les 7: het voorbereiden van een les
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
Muzische vorming Les 4 Vorige lessen Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
Muzische vorming 2 BaLO les 9
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Muzische vorming Les 6 Vorige lessen Deze les
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
De omtrek van een cirkel
Pass’t Montessorionderwijs ?
De magie van het voorlezen
DIE KEURE EDUCATIEF STELT VOOR
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Onze doelen en visie in beeld
Lancering Traject
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Informatieve bijeenkomst
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
1 Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat? Wat is taalinitiatie en wat zijn de specifieke doelen? Hoe gaan we concreet te werk om die doelen te bereiken?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Vrijdag 17 februari 2017.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren Meerstemmigheid

Materiaal Vormgeving Betekenis Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Leereffecten Materiaal Vormgeving Betekenis Identiteit creativiteit communicatie samenwerken zelfzekerheid zelfstandigheid expressievaardigheden Creëren Beschouwen

Evalueren-Rapporteren-Communiceren Evaluatiefase IN de les Muzische evaluatie VAN de les De kinderen evalueren Zelfevaluatie Rapporteren Doelenroosters Leerplannen Communiceren Muzenbox, muzenbum, website, blogs

Muzisch evalueren Muzisch evalueren kan gaan over: De evaluatiefase in de les Wat, hoe, werkvormen De muzische evaluatie van de les/activiteit: Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v. Hoofddoelen muzische vorming Leereffecten De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’ De cultuureducatieve waarde van de les De kinderen (dit doen we in het derde jaar) De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen Rapporteren, communiceren met de ouders

Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT? Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding) Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, … Vormgeving Hebben de kinderen het goed gedaan? Wat het origineel, met overtuiging.. Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9 De leereffecten Zie bovenstaande dia’s Vaardigheden Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden? ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE? Het hele proces nog eens overlopen: vragen over De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….? Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling? Foto, audio, video > onmiddelijke feedback of klaswebsite Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten Beoordelingsschaal > zie volgende dia Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER? Bij het geven van de opdracht Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan? Tussenevaluatie Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en … Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen. Op ‘t einde van de les Later, bij een volgende les. Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer. De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’. Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn. ----- Notulen (6/11/11 15:05) -----

Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

Beoordelingsschalen: waardeoordeel

Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les Wisselwerking beschouwen en creëren Identiteit van het kind Leereffecten Zelfzekerheid Zelfstandigheid Creativiteit Expressievaardigheden Evaluatie Wat? Hoe? Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis Goede starter, materiaal Thema Originele werkvorm

Meerstemmigheid: herhaling les 5 Wat is meerstemmigheid ? Met meerdere stemmen muziek maken Stem: ding in je keel Muzikale lijn: 1e stem, .. Stemming: sfeer Instrumenten stemmen, op elkaar afstemmen Stemmen herkennen/imiteren

Soorten meerstemmigheid Als metafoor van de samenleving We beluisteren in iTunes de afspeellijst « soorten meerstemmigheid » Vergelijken met tekeningen Vergelijken naar liederen die we vorige jaar al gezongen hebben

echo heterofonie overlapping bourdon ostinato akkoorden parallelle stemmen polyfonie

Meerstemmigheid uitproberen Zingen van meerdere meerstemmige technieken: A suedem I like the flowers Oki doki + bourdon Hurree Hurroo The Lion Sleeps tonight The factory girl Blood and gold Canon in swing

Meerstemmigheid oefenen Met een korte tekst Met stukje van een liedje Met klanken

Meerstemmigheid Cfr word document: voorbeelden van de les

Meerstemmigheid oefenen Terwijl de hond in diepe duisternis zijn weg zocht door de stad, kwamen alle katten samen, maakten een vermetel plan. In twee stemmen, in drie De inzetten dichter bij elkaar Melodisch, ritmisch, stiltes en emoties, herhalingen Klinkers en medeklinkers

Melodische ostinaat

Met aangehouden noten en echo

Tonica voor en na

Nog wat voorbeelden Aria John Cage (stemming > stemmen) Cathy Barberian: Stripsody De lustige lezers Smartlapzangers Zie Itunes Smartlappen