Programma 1. Top Five Regrets of the Dying 2. Ondernemerschap & Verlichting 3. Verlichting/Ondernemerschap/Bildung vandaag 4. De vraag naar de pedagogie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
over het Vaderhart van God.
Advertisements

Voltooid tegenwoordige tijd
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Workshop Over machteloosheid J.H.Wijers
Cartoon van Charles Darwin gemaakt in 1871 voor Vanity Fair
The new Amazon Easy Intuitive Clean Powerful Tags User friendly.
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Leren en doceren in de 21e eeuw
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
In deze powerpoint vind je basis-grammatica: zaken die je na 3 onderbouwjaren eigenlijk niet onbekend voor mogen komen. Klik op een van onderstaande onderwerpen.
Adverb = bijwoord (beschrijft bijvoeglijk naamwoord of werkwoord)
Ondernemen(d) in het onderwijs
Vragen stellen Vormen van ‘to be’ kunnen de enige werkwoorden in de vraagzin zijn. Ben ik je beste vriend? Am I your best friend?
Past Simple Onvoltooid verleden tijd Regelmatige werkwoorden:
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Introductie door: Antoinette van der Woude
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
English and IPC How to teach content through English.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
t Djippos Research Brought to you by : Milan Balk Martin Boon
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 You can walk or you can run You feel sad or you have fun Live today and don’t feel sorrow Don’t think.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
THE FOLLOWING IS A CHINESE GOOD LUCK TANTRA TOTEM. U zal er wellicht niets van geloven, maar toch…! Lees dit alles een keer, misschien kan u er nog iets.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Consultfunctie Ondersteuningscentrum Jeugdzorg Debatlunch COJ 20/11/2015.
Keuzevrijheid: lust of last?
Jan Masschelein (& Maarten Simons)
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Mijn weg voelend door het donker geleid door een kloppend hart Ik weet niet waar de reis gaat eindigen Maar ik weet wel waar het begint.
Vrijwilliger voor de S.I.R.O Woonzorgcentrum Sinnehiem in Haulerwijk Sinnehiem Radio omroep is met spoed op zoek naar een vrijwilliger. Een vrijwilliger.
02_05_2009 mama dank je voor wie ik ben dank je voor alle dingen die ik niet ben vergeef me voor de onuitgesproken woorden en voor de keren.
 De actie is in het verleden begonnen en beëindigd  Duidelijke tijdsbepaling!!
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
Toekomende tijd: met “going to”
IMAGINE John Lennon.
Past Simple vs Present Perfect
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Toekomende tijd: met “will”
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Rekenen in andere vakken
IMAGINE John Lennon.
Who knows something about scenarioplanning?
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
IMAGINE John Lennon.
IMAGINE John Lennon.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Transcript van de presentatie:

Bildung 2.0 Over authentiek zelfmanagement en existentieel ondernemerschap

Programma 1. Top Five Regrets of the Dying 2. Ondernemerschap & Verlichting 3. Verlichting/Ondernemerschap/Bildung vandaag 4. De vraag naar de pedagogie 5. Concrete voorbeelden

1. Top Five Regrets of the Dying

Top Five Regrets of the Dying I wish I'd had the courage to live a life true to myself, not the life others expected of me. "This was the most common regret of all. When people realise that their life is almost over and look back clearly on it, it is easy to see how many dreams have gone unfulfilled. Most people had not honoured even a half of their dreams and had to die knowing that it was due to choices they had made, or not made. Health brings a freedom very few realise, until they no longer have it."

Top Five Regrets of the Dying I wish I'd had the courage to live a life true to myself, not the life others expected of me I wish I hadn't worked so hard I wish I'd had the courage to express my feelings I wish I had stayed in touch with my friends I wish that I had let myself be happier

2. Ondernemerschap & Verlichting Cultuur van Verlichting: Sapere Aude! Cultuur van Praxis: Transformatie van zelf en wereld! vandaag gedacht als ondernemerschap

3. Verlichting/Ondernemerschap/Bildung vandaag?

3. Hoe wordt Ondernemerschap vandaag gedacht?

“Iedereen zegt ons dat de wereld aan het veranderen is aan een duizelingwekkende snelheid en dat, wanneer we ons niet willen ruïneren, we ons aan deze veranderingen zullen moeten aanpassen. Dat we ons met alle kracht moeten overgeven aan een voortdurende ‘modernisering’, dat we zonder mopperen de onvermijdelijke kosten moeten aanvaarden. Gegeven de harde competitieve wereld die ons dagelijks confronteert met nieuwe uitdagingen, zullen we de steile hellingen moeten beklimmen van de productiviteit, budgetbeperking, technologische innovatie en jobflexibiliteit.” (Alain Badiou)

En toch: ook een economisch argument We weten namelijk steeds minder hoe de wereld van morgen eruit ziet “Waarom filosofie studeren, zoiets onpraktisch en "nutteloos"? Simpel! We betreden een tijdperk van grote onzekerheid. (...) En hoe kun je je voorbereiden op onzekerheid? De enige manier is het om niks voor lief te nemen. We moeten leren om elke vaste aanname onderwerp van onderzoek te maken, we moeten leren omgaan met complexiteit en onzekerheid. Hoe kunnen we ons hierop voorbereiden? Het antwoord daarop is een western liberal arts education.” Kishore Mahbubani, decaan aan de Universiteit van Singapore

4. Hoe onze jongeren vormen? Consequenties voor het onderwijs

“Educatie staat voor de manier waarop we beslissen of we wel genoeg van de wereld houden om er verantwoordelijkheid voor op te nemen. Educatie is tevens de manier waarop we - door vernieuwing en de komst van nieuwe generaties - de wereld kunnen redden van het verval.” Arendt, Between Past and Future, p.193

“Onze hoop is altijd gevestigd op het nieuwe dat elke generatie voortbrengt. Maar juist omdat we onze hoop hierop baseren, maken we alles kapot wanneer we proberen het nieuwe te controleren en wanneer wij, de ouderen, diegene zijn die bepalen hoe het nieuwe eruit moet zien. Juist in het belang van het nieuwe en revolutionaire dat in ieder kind zit, moet het onderwijs in zekere zin conservatief zijn.' Arendt, Between Past and Future, p.189

Dolce ruminare

5. Enkele Concrete Voorbeelden Vandaag versus morgen http://www.cobra.be/cm/cobra/videozone/rubrie k/boek-videozone/1.1756997

5. Enkele Concrete Voorbeelden De paradox van het vrije leven/feest vieren

5. Enkele Concrete Voorbeelden Bildung = voortdurend voeden van desem Verbreden/verscherpen van de blik door studie meditatie zodat er ruimte wordt gecreëerd om op een vernieuwende manier met het materiaal om te gaan

5. Enkele Concrete Voorbeelden

Toegepast op onderwijs School als anticipatie op een postkapitalistische samenleving Groot aanbod breed vormende vakken, ook over grenzen van de departementen heen (cf. Amerikaans undergraduate systeem) Koppeling maken tussen breed vormende vakken en meer beroepsspecifieke vakken Schoolbreed werken aan humaniserende cultuur Vergroten van de autonomie van de docent/leerkracht zodat er ook meer ruimte ontstaat voor het niet-functionele Onder docenten/leerkrachten cultuur creëren van inhoudelijke verbreding voorbij de onmiddellijke nuttigheid (minder vergaderen, meer samen nadenken) Ook op organisatieniveau kritische en zelfstandige reflectie aanmoedigen en stimuleren

Educatie: Adoratie Infiltratie Meditatie = Emancipatie Tot Slot Educatie: Adoratie Infiltratie Meditatie = Emancipatie

Bedankt voor uw aandacht Contact Johan.ardui@khlim.be Tom.jacobs@khlim.be