Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien
Verloop van de presentatie Introductie Onderwerpkeuze en definitie “sociale media” Korte samenvatting van het onderzoek Doelen van het onderzoek Voorbereiding en ontwerp Het onderzoek Het belevingsonderzoek Deelvragen en onderzoeksvraag Conclusies Discussiepunten
Introductie Waarom sociale media? Motivatie Huidige belevingswereld Communicatie Persoonlijke interesse Wat zijn sociale media? Digitaal netwerk van vrienden en bekenden Presentatie van eigen identiteit
Introductie Het onderzoek Is er vraag naar sociale media in de klas? Deelnemende klassen en controlegroepen Wat is het doel en wat willen de leerlingen? Ontwerp Enquête Uitvoering
Is er vraag naar sociale media in de klas? “Lijkt het je handig om voor het vak Duits een Hyves/Facebook of Twitter te hebben? Waarom wel/niet?” 10.10.2011
Waarom wel? Waarom Niet? Meest gegeven antwoorden Kijken wat het huiswerk is Extra uitleg Kijken wanneer de toetsen zijn Ik heb mijn mobiel altijd bij me Meest gegeven antwoorden Ik kijk er toch niet op Ik kan de taal niet goed verstaan
Doelen van het onderzoek Onderzoeksvraag: Welke effecten heeft het inzetten van de “CandeaDuits – Facebook/ Twitter/ Hyves” voor de lessen Duits op de motivatie van de leerlingen uit V2C en H2A van het Candea College in Duiven?
Doelen van het onderzoek Deelvragen: Hoe is de motivatie van de leerlingen voor het vak Duits in de tweedeklassen havo en vwo te beïnvloeden? Voor welke doeleinden gebruiken de leerlingen uit klas 1 en klas 2 sociale media? Op welke manieren zijn sociale netwerken in te zetten tijdens de lessen Duits in de tweede klas havo/vwo? Sluit de lesstof beter aan op de belevingswereld van de leerlingen in de tweede klas havo/vwo wanneer er gebruik wordt gemaakt van sociale media voor de lessen Duits?
Voorbereiding en ontwerp Wensen Realistisch Thuis- en schoolsituatie Verwachtingen Actueel
Wensen van de leerlingen Klas 1 (havo) Meest gegeven antwoorden spelletjes vertaalmachine leertips
Wensen van de leerlingen Klas 2 (vwo) Meest gegeven antwoorden spelletjes huiswerkplanner antwoorden van het huiswerk
Ontwerp
Ontwerp - Huiswerk
Goldmember Hyves
Goldmember Hyves Drukste dag?
Goldmember Hyves
Het belevingsonderzoek Duitslandinstituut Amsterdam Belevingsonderzoek 2010 51 vragen Beleving van het vak Lessen Interesse in de Duitse taal en het land Docent Aangepaste versie 48 vragen Huiswerk Emmerich en omgeving Deel 2 – Candea Duits Hyves/Facebook en Twitter
Conclusies – Deelvraag 1 Hoe is de motivatie van de leerlingen voor het vak Duits in de tweedeklassen havo en vwo te beïnvloeden? 1. Leuke docent 2. Leuke lessen 3. Belangrijk voor toekomstige baan/opleiding
Conclusies – Deelvraag 2 Voor welke doeleinden gebruiken de leerlingen uit klas 1 en klas 2 sociale media? 1. Status-updates en communicatie 2. Online spelletjes 3. Publiceren van en reageren op foto’s
Conclusies – Deelvraag 3 Op welke manieren zijn sociale netwerken in te zetten tijdens de lessen Duits in de tweede klas havo/vwo? 1. Er zijn geen grenzen… 2. Inhaalwerk / huiswerk / planner / mededelingen 3. Leertips / weetjes / foto’s / filmmateriaal / muziek
Conclusies – Deelvraag 4 Sluit de lesstof beter aan op de belevingswereld van de leerlingen in de tweede klas havo/vwo wanneer er gebruik wordt gemaakt van sociale media voor de lessen Duits? 1. Ja, wanneer hier specifiek naar wordt gevraagd 2. Nee, de enquêtes tonen geen verandering 3. Invulling van de sociale netwerken
Conclusies – Onderzoeksvraag Welke effecten heeft het inzetten van de “CandeaDuits – Facebook/ Twitter/ Hyves” voor de lessen Duits op de motivatie van de leerlingen uit klas 1 en klas 2 van het Candea College in Duiven? 1. Het vak Duits wordt als leuker ervaren, wanneer hier specifiek naar wordt gevraagd 2. Geen
Discussiepunten Het is van belang dat de leerlingen een vak als leuk ervaren. Doordat het inzetten van sociale media mij als docent meer tijd kost, doe ik het niet. Wat zijn precies de voordelen van het inzetten van sociale netwerken in het onderwijs? Is het verstandig om sociale media in te zetten in het onderwijs, terwijl de leerlingen hiervan juist zoveel gebruik maken? Moet het gescheiden worden met de thuissituatie?
Bedankt voor uw aandacht