Sociale media: de pleuris breekt uit!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
sociale media: de nieuwe realiteit
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Estro Educatie / 13 januari 2012 / 1 Talking about my generation.
AFSCHEID VAN DE STEENGROEVE ENIGE OPMERKINGEN NAAR AANLEIDING VAN 45 JAAR ACADEMISCH ONDERWIJS.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Verborgen vormen van pesten
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
“Trek ook snel & goedkoop vele nieuwe klanten aan” Exclusief Rayonhouder Social Media Miljonairs Oud-Beijerland, Bernisse, Binnenmaas Marcel van Belle.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig internet Mediawijsheid
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
“Zonder taal geen verhaal” .
Internettoepassingen waarmee we niet (zo) bekend zijn
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
- - - Social Media.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Taak 5a: CRM vs. SCRM Tina Tavernier 3 OFM (AL). Infografiek In welke mate verschilt 'traditionele CRM' van 'SCRM' indien we kijken naar de domeinen van.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Project Handreiking Evenementenveiligheid
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Heeft u in uw woning een mooie parketvloer liggen
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Het nieuwe solliciteren:
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Kennismanagement & Sociale media
Made by: BadBoysBroekhin
Altijd online!.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Iedereen gebruikt social media.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
Wat schrijf je wel en niet op jouw website?? door Mart Rienstra.
De sociale sportvereniging op internet Janne Kuipers
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Big Data.
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Big Data.
1.2 massamedia en internet
Transcript van de presentatie:

Sociale media: de pleuris breekt uit!

Wie ben ik: mijn Twitterprofiel

Tijden veranderen….

Communicatie verandert: de buitenwereld bepaalt het nieuws!

Want wij zijn allemaal journalist geworden!

Vroeger was het nog ‘Massamedia’,

maar nu is het ‘Mediamassa’!

Wat zijn sociale media? Het delen van combinaties van: Tekst Tekst (via Twitter, Hyves, Facebook enzovoort) Video (onder andere met YouTube) Foto (bijvoorbeeld met Flickr) Audio (zoals via iLike) gemaakt met input van gebruikers online of mobiel gedeeld in een sociale omgeving waardoor een conversatie ontstaat.

Wat doet u met sociale media? Ik ben lid van een sociaal netwerk (Hyves/Linkedin/Facebook) Ik bekijk wel eens video’s op Youtube Ik lees wel eens blogs van experts op internet Ik lees wel eens een Twitter bericht Ik heb mobiel internet op mijn telefoon Ik plaats wel eens reacties op een blog Ik twitter zelf Ik blog zelf Ik plaats wel eens foto’s op een sociaal netwerk (Picassa / Twitpic /Flickr et cetera) Ik plaats weleens video’s op Youtube Interactief: iedereen staan en lijstje af. Als iemand een sociaal medium niet gebruikt, dan zitten.

“Wet” van pleuris is resultaat van MCDm onderzoek Van gebeurtenis tot crisis, wanneer breekt de pleuris uit? (2002)

P = VxRxM² Wet van Pleuris 1.0 P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie M= mediageniekheid De V staat voor Verwijtbaarheid: was het te voorzien dat dit kon gebeuren? Is iets soortgelijks al eerder gebeurd? Is er een instantie die hiervan de schuld kan krijgen? Houdt men nog steeds dingen achter? De tweede variabele staat voor maatschappelijke Relevantie, oftewel de symboolfunctie van het incident richting de maatschappij. Is er maatschappelijke onrust na de gebeurtenis? Waar vindt het plaats? De laatste variabele, mediageniekheid, weegt zwaarder dan de andere variabelen. De media gaat op zoek naar foto’s, interviews en films om de gebeurtenis in beeld te brengen. Hoe meer beelden hoe groter de kans op pleuris. Dit is de oude wetmatigheid!

Sociale media zorgen voor meer snelheid en meer interactiviteit …

en bijna onbeperkte deelmogelijkheden zodat …

..mediageniekheid verwordt tot sociale mediageniekheid

“Wet” van Pleuris 2.0 zou moeten zijn: P=VxRx(S)M³ P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie (S)M= sociale mediageniekheid

Verwijtbaarheid Is er een persoon of instantie die de schuld kan krijgen? Hebben deze ook een formele verantwoordelijkheid? Welke rol hebben de verantwoordelijken? Houdt men nog steeds dingen achter? Was de gebeurtenis voorzienbaar? Is zoiets al eens eerder gebeurd? De V staat voor Verwijtbaarheid: was het te voorzien dat dit kon gebeuren? Is iets soortgelijks al eerder gebeurd? Is er een instantie die hiervan de schuld kan krijgen? Houdt men nog steeds dingen achter? Invulling van deze vragen gebeurde op het internet aan de hand van een artikel. Het vermoeden is dat er mogelijk fouten zijn gemaakt.

“Chemie-pack handelde in strijd met vergunningen” (De Pers)

“Heeft de gemeente wel goed gecontroleerd?”

“voortdurende metingen aantonen dat er geen gevaarlijke stoffen in de lucht aan de grond komen in zodanige concentraties dat ze een gevaar zouden opleveren voor de volksgezondheid”

Burgemeester Moerdijk stelt de bevolking gerust: “Zolang niet iedereen weet welke stoffen er zijn vrij gekomen kan ik me voorstellen..”

Relevantie Betreft de gebeurtenis iets wat mensen belangrijk vinden? Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken of ontwikkelingen? Hoe groot is geografische en psychologische afstand? In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? Leidt gebeurtenis tot ontstaan van een vijandbeeld? Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan? Betreft de gebeurtenis iets wat mensen belangrijk vinden? Sluit gebeurtenis aan op belangrijke ontwikkelingen? Tast de gebeurtenis de belangen van mensen aan? Is gebeurtenis symbolisch voor andere zaken? Toont de gebeurtenis inherente fouten in organisatie? In hoeverre is er maatschappelijke onrust waar gebeurtenis op aansluit? Tast gebeurtenis vertrouwen van burger aan? Leidt gebeurtenis tot ontstaan van een vijandbeeld? Wat zijn kosten die met gebeurtenis samenhangen? Hoe groot is geografische en psychologische afstand?

Voor wie geldt nu: wel of geen gevaar?

“Waarom niet direct gewaarschuwd via sirenes “Waarom niet direct gewaarschuwd via sirenes?” “Lopen we nu extra risico?”

Sociale Mediageniekheid Symbolische plaatjes met impact over de gevolgen (slachtoffers of schade)? Is er überhaupt informatie te krijgen (foto’s of interviews)? Is er veel pers aanwezig? Worden de media door andere hypes gedomineerd? Hebben verantwoordelijken een hoge positie? Zijn er eerder fouten gemaakt? Is het probleem begrijpelijk uit te leggen?

Symbolische foto’s in overvloed....

“Grote Vuurbal Jonguh”

World Wide Trending Topic: > 118.000 Tweets Video’s: > 0,5 miljoen views

Voldoende ingrediënten voor stevige Pleuris! “Sociale media haalden de traditionele media in bij Moerdijkbrand” “Sociale media genegeerd bij info over crisis” “Nieuwe communicatieorde dankzij sociale media” “#Twitter oorzaak communicatieproblemen #Moerdijk” “Moerdijk bewijst: overheid nog niet klaar voor sociale media bij crises” “Oud denken bij crisis Moerdijkbrand” “Sociale media oorzaak communicatieproblemen Moerdijk”

Na #Moerdijk is duidelijk: sociale media zorgen voor meer pleuris!

Tijden veranderen….

We kunnen het niet meer ontkennen..

Iedereen is aan de sociale media..

Maar de pleuris kan zo uitbreken!

Als voorbeeld het verhaal van @grotedame

Oftwel een Drenthse politiechef ASSEN - Districtschef Gerda Dijksman van de politie in Zuidwest Drenthe heeft een reprimande gekregen van korpsbeheerder Sicko Heldoorn. Dat blijkt uit onderzoek door RTV Drenthe. Aanleiding is een twitterbericht waarin Dijksman de PVV fascistisch noemt. Ze tweet: 'politiek is nu goed wakker en buitelt over elkaar als het gaat om terechte zorg voor fascistische PVV'. Heldoorn noemt de actie van Dijksman 'ongelukkig communiceren en onhandig'. Dijksman zou inmiddels de korpsbeheerder hebben laten weten het daar mee eens te zijn. Heldoorn weet nog niet of het bij deze reprimande blijft en ook niet of het van invloed is op het gebruik van twitter binnen de politie. Gerda Dijksman was van 1994 tot 1996 Tweede Kamerlid voor de PvdA. Ze wil, evenals de PVV, geen commentaar geven op de tweet. De PVV voert mediastilte in verband met de formatie van het nieuwe kabinet.

Ze plaatste deze Tweet

Er volgt een radiostilte…

want enkele maanden later… Maar de reprimande en de radiostilte mochten niet baten, want enkele maanden later…

..is ze uit haar functie is gezet vanwege de volgende Tweet

‘Hoor net dat er 2 mensen dood in de woning zijn gevonden in Meppel. ( ‘Hoor net dat er 2 mensen dood in de woning zijn gevonden in Meppel.(..) Gaat vast om huiselijk geweld.’ twitterde ze over het Meppeler Kerstdrama, waarbij koolmonoxide de oorzaak was

TWEXIT

Sociale media is ook humor..

Maar wanneer creëer je je eigen pleuris?

Context: Tweet verwijst naar kerstpakket van Polyvison (bedrijf)

Medewerker meldkamer is teleurgesteld over zijn eigen Veiligheidsregio

Burgemeester met een duidelijke mening

Wederom: duidelijke mening …vanuit hetzelfde gevoel?

Ze leert snel bij!

Doe daarom vooral geen dingen die je normaal ook niet doet!

Bekijk zelf eens hoe je online te vinden bent: www. 123people Bekijk zelf eens hoe je online te vinden bent: www.123people.com of www.wieowie.nl Een voorbeeld is een man die zich ziek meldde wegens een hernia maar op zijn Hyves-profiel foto's zette waarop hij aan het springen was tijdens een concert. Hij werd ontslagen!

Sociale media: de pleuris breekt (zo) uit… Of valt het allemaal wel mee?

Mail of Twitter Roy Johannink Mail: johannink@vdmmp.nl Let’s discuss! Mail of Twitter Roy Johannink Senior adviseur Beleid & Onderzoek Mail: johannink@vdmmp.nl Twitter: @hemmelhoes