Workshop Positie in crisisnetwerk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
CALAMITEITEN EN CULTUREEL ERFGOED
Wie gaat daar eigenlijk over?
Verbinden risicobeheersing en incidentbestrijding
Continuïteit in het SLAZ
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Joost Bernsen GHOR Nederland Directeur GGD/GHOR Hollands Midden
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Openbare Gezondheidszorg en veiligheid 5 juli 2006 VNG Joost Bernsen, directeur/RGF.
1 september 2006 Frans Reijnen Vaarweg Incident Management (VIM) Samen Sterk.
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
III Procesdenken in de praktijk
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Plan van aanpak asbestbrand
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Workshop “DPG en herinrichting specialistische spoedeisende zorg” donderdag 10 april 2014 Martin Smeekes directeur GHOR/Ambulancezorg plv. Directeur.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
RISICO-INVENTARISATIE EN EVALUATIE
Hoe stel ik een ondernemingsplan op? Joost Verbeest 11u15 – 12u.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Ommen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Jaap.
Raalte en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Marja.
Zwolle en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Marita.
Kampen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid / Jan.
Dalfsen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Jan Roorda: directiesecretaris Addy Kok: beleidsadviseur.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Modelconvenant Publieke Gezondheid bij rampen en crises GHOR en GGD Nederland 17 mei 2011.
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
De zorgketen voor de Geneeskundige hulpverlening bij calamiteiten: “Zorg en/of Keten voor het lokaal openbaar bestuur ??” Ton van Dijk Regionaal Geneeskundig.
GGD Samen Beter Voorbereid Doorontwikkeling Modelplan GROP Bijeenkomst 26 juni 2012.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Startbijeenkomst 2 11 december 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen.
Algemeen Bestuur GGD Haaglanden - 11 juli 2014 GGD Haaglanden “Zorgen voor en Zorg om Publieke Gezondheid” Wet publieke Gezondheid (WPG)
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
GHOR Crisispartners in zorgcontinuïteit Chi Brouwer – Teamleider Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Joyce Laponder – Ambtenaar Rampenbestrijding Gemeente.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Netwerk OTO 13 maart Themadag ‘Samen beter voorbereid’
1 Regionaal Risicoprofiel Hollands Midden. 2 Dit zal u niet zo snel overkomen….
GGD & GHOR: ‘ Hoe vinden wij elkaar?’ 13 maart 2012.
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
1 Wie / wat is de GHOR?. 2 Definitie GHOR Organisatie voor: Coördinatie, aansturing en Regie geneeskundige hulpverlening Advisering gemeenten en andere.
Stand van zaken implementatie GROP. Hoe ver is de ontwikkeling van het GROP? Aantal verzonden : 28 Aantal ontvangen : 28 Respons: 100%
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Chris de Vogel GHOR Operationele organisatie GHOR Haaglanden
drs. Sylvia Meulensteen-van Esseveld MCDm
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing
STARTBIJEENKOMST RISICOGERICHTE BENADERING ROAZ ZWN
Vaarweg Incident Management (VIM)
Toekomst aandeelhouderschap Eneco Groep
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
GGD-Schakel in GHOR-keten
Transcript van de presentatie:

Workshop Positie in crisisnetwerk Joost Bernsen, GHOR Nederland, directeur GGD/GHOR Hollands Midden Kitty Hahn, crisiscoördinator Groene Hart ziekenhuis geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

Programma workshop 2 Introductie: verwachtingen Veel organisaties buiten de witte kolom Zorgdragen voor je eigen crisisorganisatie - Business Impact & Risicoanalyse Kennen van het totale netwerk? geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

Introductie: verwachtingen Welke verwachtingen? geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

Referentiekader Regionaal Crisisplan Beschrijft de multidisciplinaire organisatiestructuur van de Veiligheidsregio voor de respons op incidenten, die grootschalige of bijzondere inzet verlangen van gemeente(n), brandweer, politie en GHOR. Vervangt gemeentelijke rampenplan. geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

De nieuwe GHOR Nog steeds drie processen: Spoedeisende medische hulpverlening (SMH) Publieke gezondheidszorg (PGZ) Psychosociale hulpverlening bij ongevallen en rampen (PSHOR) geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

De nieuwe GHOR Wie is verantwoordelijk voor de geneeskundige hulpverlening? Zorginstellingen en zorgverleners zijn verantwoordelijk voor het leveren van verantwoorde zorg (Wtzi en Wet BIG) Dat geldt ook voor opgeschaalde situaties en voor de voorbereiding op opgeschaalde situaties. De reguliere zorgcapaciteit is de basis voor de grootschalige hulpverlening. De GHOR kan geen eisen stellen aan het operationeel presterend vermogen van de zorgverleners. geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio 7

Wat betekent dat? Voor de positie in het netwerk? Wie maakt nu afspraken met wie? Wie maakt welke plannen? geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

© Herman van Hijum

Afspraken Binnen witte kolom in ROAZ over acute zorg in alle omstandigheden En over inzet in deelprocessen schriftelijk met GHOR/VR GHOR/VR maakt afspraken met andere ketens bijvoorbeeld: drinkwater, energie, telecom, Rijkswaterstaat, waterschappen, spoorpartijen etc. Instellingen maken voor hun eigen continuïteit ook zelf afspraken indien van toepassing (bijvoorbeeld ziekenhuis en drinkwater) geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

Zorg dragen voor je eigen crisisorganisatie, Business Impact & Risicoanalyse Kitty Hahn, crisiscoördinator Groene Hart Ziekenhuis geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

Kennen en gekend worden vanuit planvorming

Zorgdragen voor je eigen crisisorganisatie

Crisis: intern en extern Plannen: ROP+BHV/BNP+continuïteitsplan. Wanneer schaal je op binnen de witte kolom? Wanneer schaal je op tot buiten de witte kolom? Is dat bekend bij jullie organisatie? Eigen verantwoordelijkheid van de zorgorganisatie. De criteria voor opschaling dienen duidelijk omschreven te zijn. En bij alle sleutelfiguren/kritieke functies bekend te zijn. Hoe helpt het Regionaal Crisisplan hierbij

Plannen: wettelijk verplicht? BNP 2008 ZIROP 2009 Pandemieplan: isloatie en IC bedden Nu tijd voor BCP: eigen verantwoording organisaties in de VR

“When written in Chinese, the word "crisis" is composed of two characters: Danger, & Opportunity.” John F. Kennedy Verschillende manieren van naar een crisis kijken is veranderd door de jaren heen.

When you fail to prepare, you prepare to fail ‘ When you fail to prepare, you prepare to fail Als je de eerste knoop mist, krijg je de jas niet meer goed dicht Crisis do not end of their own accord, they must be terminated (2005) (Boin, Hart, Stern, & Sundelius, 2005). Na een crisis ontstaat er altijd nog een tweede crisis. Deze hebben volgens Boin een lange schaduw en gaan over de verantwoordelijkheid, toerekening en schuld. Pas nadat deze vragen in voldoende mate zijn beantwoord, kan de crisis als afgesloten worden beschouwd. Imago Ik gebruik deze intern om een bedrijfscontinuïteitsplan op te stellen. Dit format gaat ook gelden voor het coöperatie continuïteitsplan. Het doorspreken van een scenario neemt al snel 30 minuten in beslag. Het blijft dan op operationeel/tactische niveau. Dit bottom-up principe is mijns inziens essentieel bij dit onderwerp. Men gaat hierdoor de processen begrijpen. Continuïteit:Business Impact & Risicoanalyse

Business Continuity Management ‘Een holistisch management proces dat potentiële bedreigingen voor een organisatie identificeert en de impact die het op organisatieprocessen, indien manifest, zou veroorzaken. Tevens levert het een raamwerk op voor het opbouwen van organisatorische veerkracht met het vermogen om effectief te reageren en daarmee de belangen van haar belanghebbenden’ reputatie, merk en waarde-creërende activiteiten veilig stelt.’ Een holistisch management proces dat potentiële bedreigingen voor een organisatie identificeert en de impact die het op organisatieprocessen, indien manifest, zou veroorzaken. Tevens levert het een raamwerk op voor het opbouwen van organisatorische veerkracht met het vermogen om effectief te reageren en daarmee de belangen van haar belanghebbenden’ reputatie, merk en waarde-creërende activiteiten veilig stelt.’

Continuïteit binnen zorginstellingen Stel je voor: AMSTERDAM - 24 patiënten VUMC geëvacueerd na binnenbrand op operatieafdeling (2007) DEN HAAG - Brand in Leyenburg Ziekenhuis, gedwongen ontruiming 175 mensen (2010) AMSTERDAM - Brand bij energiecentrale AMC en geen noodstroomvoorziening (2007) Uitval artsen door ….. Uitval verpleegkundigen door …. WINTERSWIJK - Ziekenhuis sluit OK's om lieveheersbeestjes (2010) LEIDEN - Bij LUMC operaties afgelast door wateroverlast ziekenhuis (2009) NIEUWEGEIN - Gebied rond de gaslekkage bij het Sint Antonius Ziekenhuis vrijgegeven DOETINCHEM - Het Slingeland Ziekenhuis complete telefoonuitval na reparatie (2006) GRONINGEN – Uitval serverapparatuur veroorzaakte de dagenlange ict-storing UMCG (2010) Gouda- bom bij spoor (2010) Virussen zoals H1N1 Business Impact & Risico Analyse

Met welke organisaties stem je je interne & externe planvorming af? Intern: binnen eigen organisatie tussen verschillende afdelingen en functiegroepen Extern: met leveranciers, nutsbedrijven Stappenplan: BIARA

Risico’s mis Risicoprofiel van Veiligheidsregio Gevolgen binnen zorginstelling Business Impact (kritische) organisatieprocessen MTU: maximaal toelaatbare uitvalsduur Prioriteren Bepalen maatregelen uitval van nutsvoorzieningen uitval mensen uitval ICT, techniek, gebouw uitval leveranciers (intern en extern) (imagoschade/ financiële schade Wie heeft wat meegemaakt? mis Wat kan er gaan?

Strategie - planvorming Bepalen maatregelen (preventief/repressief) In kaart brengen interne/externe afhankelijkheden Hoe zou uw zorginstelling ermee omgaan? Hoe lang kan/mag uw organisatie uitvallen? Plan – do(awereness) – act - check Andere afdeling/leveranciers. Voor het prioriteren is het nodig dat er awareness gekweekt wordt in de organisatie. Veel mensen vinden hun eigen werk hoge prioriteit. Wissel met verschillende disciplines de prioriteit uit zodat duidelijk wordt hoe het treintje moet gaan lopen. Oefening: wie is van wie afhankelijk? Vragen aan Ziekenhuis: lieveheersbeestje Vragen GGD: telefoonuitval Vragen Veiligheidregio: ICT Wie, hoe en wanneer actie te ondernemen?

geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio

Kennen van het totale netwerk: een brug te ver? Is u bekend wie er in uw netwerk zit , met welke belangen? Is u bekend met welke organisaties u in de voorbereiding (nu) afspraken kunt maken zodat de continuiteit beter geborgd is?

Belangrijkste vraag Regionaal Crisisplan: Wie doet dan wat en wie informeert wie? Wie heeft verantwoording? Wie dient dit allemaal te weten? Is bekend waar de directe afhankelijkheden met elkaar gedeeld kunnen worden? Is bekend met wie contact op te nemen in geval van een crisis? Hoe wordt dit mogelijk?