2. Beïnvloedingsstijlen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Loopbaangesprekken 17 januari 2013.
Leerlingbemiddeling / mediation
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Reflectievaardigheden en instrumenten
(Loopbaan)coaching In de bouw.
Lotgenotencontact.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Slim kwalificeren Slim kwalificeren.
Oplossingsgericht coachen
Ludo Daems.
KERNKWALITEITEN ALLES WAT ONS ERGERT AAN ANDEREN KAN ONS ERTOE BRENGEN
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Workshop landelijk SLB congres Hart & Hoofd 18 juni 2009
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
EFFECTIEF BEINVLOEDEN
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Logische niveaus Bateson en Dilts
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
Het coachende functioneringsgesprek

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
© Inspiration Development Gemeenschapsvorming Vrij-Katholieke Kerk in Nederland Inleidende workshop 18 februari 2006 Markus & Brigitte van Alphen.
Training adviesvaardigheden 1
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
KERNKWADRANTEN.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
De kracht van het netwerken Waar? Wanneer? Hoe?. De eerste indruk Overleven Vriend of vijand? Positief realistisch.
Mondzorg - persoonsgericht
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Het loopbaangesprek.
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Burgerschap Samenwerkend leren
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Begeleiden Les 5.
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 3e les.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Leren leren door feedback
TOOL – Kernkwaliteiten ontdekken
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

2. Beïnvloedingsstijlen 24 januari 2008 1. Overtuigingen 2. Beïnvloedingsstijlen

1.Stellen van de goede vragen 3. Beïnvloedingsstijlen Terugblik: 1.Stellen van de goede vragen 2. Overtuigingen 3. Beïnvloedingsstijlen

Logische niveaus van denken

Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Wat wil ik? Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik? Doe ik het? Het hoe probleem Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem

Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Wat wil ik? Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik Doe ik het? Het hoe probleem Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem

Opdracht: Deelnemer 1 vertelt over zijn werk als ICT-er, wat goed gaat, wat moeizaam is, Deelnemer 2 stelt de goede vragen Deelnemer 3 observeert: De goede vragen Welke overtuigingen?

Beïnvloedingsstijlen Aansporen Overtuigen Onderzoeken Inspireren Duwen Trekken

Coachingsgesprek: Formuleren van de hulpvraag Zoeken naar oplossingen Welke oplossing is reëel en haalbaar? Maken actie plan Evaluatie gesprek Afbakenen tijd!

Deelnemer met coachingsvraag Taak coach Coachingsgesprek: Deelnemer met coachingsvraag Formuleren van de hulpvraag Brainstormen over oplossingen Welke oplossing is reëel en haalbaar? Maken actieplan Taak coach Stellen van vragen Luisteren Doorvragen Samenvatting Tijdsbewaking Evaluatie gesprek

Coaching 22 april 2008

Coaching terugblik 22 januari 2008 Overtuigingen Beïnvloedingsstijlen

Kernkwaliteiten Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik Doe ik het? Het hoe probleem Kernkwaliteiten Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem

Beïnvloedingsstijlen Duwen Aansporen Overtuigen Trekken Onderzoeken Inspireren

Waarom belangrijk: Mensen hebben behoefte aan waardering van hun kwaliteiten. Kwaliteiten moet je kunnen inzetten Kwaliteiten moet je herkennen bij een ander Om mensen te motiveren moeten mensen hun kwaliteiten in mogen zetten.

Kernkwaliteiten

Kernkwaliteiten

Kernkwaliteiten

Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde Kernkwaliteiten kernkwaliteit valkuil Teveel van het goede Wispelturigheid Spontaniteit Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde rechtlijnigheid Consequent zijn Teveel van het goede allergie uitdaging