2. Beïnvloedingsstijlen 24 januari 2008 1. Overtuigingen 2. Beïnvloedingsstijlen
1.Stellen van de goede vragen 3. Beïnvloedingsstijlen Terugblik: 1.Stellen van de goede vragen 2. Overtuigingen 3. Beïnvloedingsstijlen
Logische niveaus van denken
Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Wat wil ik? Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik? Doe ik het? Het hoe probleem Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem
Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Wat wil ik? Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik Doe ik het? Het hoe probleem Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem
Opdracht: Deelnemer 1 vertelt over zijn werk als ICT-er, wat goed gaat, wat moeizaam is, Deelnemer 2 stelt de goede vragen Deelnemer 3 observeert: De goede vragen Welke overtuigingen?
Beïnvloedingsstijlen Aansporen Overtuigen Onderzoeken Inspireren Duwen Trekken
Coachingsgesprek: Formuleren van de hulpvraag Zoeken naar oplossingen Welke oplossing is reëel en haalbaar? Maken actie plan Evaluatie gesprek Afbakenen tijd!
Deelnemer met coachingsvraag Taak coach Coachingsgesprek: Deelnemer met coachingsvraag Formuleren van de hulpvraag Brainstormen over oplossingen Welke oplossing is reëel en haalbaar? Maken actieplan Taak coach Stellen van vragen Luisteren Doorvragen Samenvatting Tijdsbewaking Evaluatie gesprek
Coaching 22 april 2008
Coaching terugblik 22 januari 2008 Overtuigingen Beïnvloedingsstijlen
Kernkwaliteiten Logische niveaus Wie ben ik? Identiteit waarden Het wie probleem Identiteit waarden Wat wil ik? Wat vind ik? Het waarom probleem Waarden en normen waarden Capaciteiten Leerbaar? Wat kan ik Doe ik het? Het hoe probleem Kernkwaliteiten Gedrag normen Wat doe ik precies Het wat probleem Omgeving normen Waar reageer ik op? Het waar en wanneer probleem
Beïnvloedingsstijlen Duwen Aansporen Overtuigen Trekken Onderzoeken Inspireren
Waarom belangrijk: Mensen hebben behoefte aan waardering van hun kwaliteiten. Kwaliteiten moet je kunnen inzetten Kwaliteiten moet je herkennen bij een ander Om mensen te motiveren moeten mensen hun kwaliteiten in mogen zetten.
Kernkwaliteiten
Kernkwaliteiten
Kernkwaliteiten
Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde Kernkwaliteiten kernkwaliteit valkuil Teveel van het goede Wispelturigheid Spontaniteit Positief tegenovergestelde Positief tegenovergestelde rechtlijnigheid Consequent zijn Teveel van het goede allergie uitdaging