Visie op verplegen  .

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Nederland participatieland?
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Extra les maken verpleegplannen
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Intercultureel vakmanschap
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Ondersteuningsplannen
TOEZICHT Onderdeel 1.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Presentatie Axel Liégeois
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
DE MENGBAARHEID VAN DE BUURT Leefbaarheid in woonbuurten.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Reflecteren en een knoop
Begeleidingsplannen GGZ
Optimale Parkinsonzorg
Ik heb iets van autisme of zo
Ervaringen Implementatie in Nederland
Excellente Zorg Brigitte de Brouwer Beleidsmedewerker V&VN
HOE KOM IK ERUIT? KORT EN GOED?. INLEIDING  voorstelling  doel: kortdurend praktijkgericht  systeemtheoretisch  dialogische invalshoek  sociaal constructionistische.
Fysieke integriteit.
Ethiek.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Verpleegkundig redeneren
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Beroepshouding en beroepscode
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Jeugdbeschermingskader
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Resultaatgericht Samenwerken
Begeleiden van een zorgvrager
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Ouderen en activiteiten
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Professioneel werken.
Voorlichting, advies en instructie
Begeleiden Les 5.
Gedragsproblemen en stoornissen
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Sint-Jozefsinstituut
Zorgleefplan.
Sint-Jozefsinstituut
Transcript van de presentatie:

Visie op verplegen  

Een patiënt moet gezien worden als een holistische eenheid.   Visie op verplegen Een patiënt moet gezien worden als een holistische eenheid. Een psycho, somatisch en sociaal wezen. Het is een uniek persoon die ook als unicum 'behandeld' moet worden; dit kan d.m.v. patiëntgericht verplegen en door het uitgaan van het individu, met zijn eigen wensen en behoeften. Zelfredzaamheid wordt bevorderd door de patiënt te stimuleren en de mantelzorgers in het zorgproces te betrekken. Wanneer de zelfredzaamheid van de patiënt tekort schiet, grijpt de verpleegkundige in. In het gehele verpleegproces loopt de rode draad van methodisch handelen. Methodisch handelen zorgt ervoor dat de verpleegkundige doelgericht, bewust en procesmatig kan werken".  

Het is een uniek persoon die ook als unicum 'behandeld' moet worden; dit kan d.m.v. patiëntgericht verplegen en door het uitgaan van het individu, met zijn eigen wensen en behoeften. Zelfredzaamheid wordt bevorderd door de patiënt te stimuleren en de mantelzorgers in het zorgproces te betrekken. Wanneer de zelfredzaamheid van de patiënt tekort schiet, grijpt de verpleegkundige in. In het gehele verpleegproces loopt de rode draad van methodisch handelen. Methodisch handelen zorgt ervoor dat de verpleegkundige doelgericht, bewust en procesmatig kan werken".

Het Verpleegkundig Beroepsprofiel "Beroepsmatig verplegen is het herkennen, analyseren alsmede advies en bijstand verlenen ten aanzien van feitelijke of dreigende gevolgen van lichamelijke en/of geestelijke ziekteprocessen, handicaps, ontwikkelingsstoornissen en hun behandeling voor de fundamentele levensverrichtingen van het individu “

En ook; “Verpleegkundig handelen houdt tevens in het zodanig beïnvloeden van mensen, dat menselijke vermogens worden benut met het oog op het in stand houden en bevorderen van gezondheid".  

Henderson Grypdonck van den Brink - TJEBBES van Bergen/Hollands Gordon veel verschillende visies op- en theorieën over verplegen ontstaan door; Henderson Grypdonck van den Brink - TJEBBES van Bergen/Hollands Gordon Roy Orem

Enkele gezamenlijke kenmerken te noemen Enkele gezamenlijke kenmerken te noemen. Zo zien zij allen het verplegen als iets dat; professioneel (met een bepaalde beroepsidentiteit en -autonomie), afgebakend (binnen bepaalde grenzen), planmatig (volgens een bepaalde opzet/systematiek) MOET GEBEUREN OP EEN MANIER WELKE;

Ook; procesmatig (in een gewenste richting), methodisch (volgens een bepaalde werkwijze) en intentioneel (bewust en gericht) DIENT TE VERLOPEN

Wat is “goed” verplegen?

Elementen om te verplegen; De gevoelsmatige aspecten bij- en het sociale belang van de beroepsuitoefening; De technische competentie en vaardigheden die voor de beroepsuitoefening nodig zijn; De systematische kennis en zelfstandige oordeelsvorming van de beroepsbeoefenaar.

Wat is onze visie; …………………… ……………………. ……………………..

Deze presentatie is naar aanleiding van de nieuwe teamindeling na de concentratie van 3 verschillende teams. Lijkt zinnig om met elkaar van gedachen te wisselen waar we nu voor staan. Aan de hand van inkleuren van vlaggen, individueel en daarna in groepjes bespreken kunnen we deze dia’s wellicht als handleiding gebruiken.

“WAT IS DAN DE VISIE VAN DE ISALA?”

EEN HOLISTISCHE MENSVISIE, AANDACHT VOOR LICHAAM, GEEST EN SOCIALE OMGEVING DE ZORGVRAGER (EN/OF FAMILIE) IS CENTRAAL UITGANGSPUNT, O.A AANSLUITEND BIJ ZIJN NORMEN EN WAARDEN

EN; ZORG OP MAAT EEN MENSELIJKE MAAT; VOOR DE ZORGVRAGER EN FAMILIE EEN OVERZICHTELIJK AANTAL HULPVERLENERS!