Filosofie Op HAVO en VWO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Integratie van ICT in het taalonderwijs: van fanatisme naar realisme William H. Fletcher United States Naval Academy.
Klassiek compatibilisme
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
in de bovenbouw van HAVO en VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
“Zonder taal geen verhaal” .
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
De verlichting Paragraaf 2.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Omgaan met geschiedenis
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Onderwijs en democatisch burgerschap
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
B Het goede ….(en het kwaad)
Wetenschappelijke revolutie
1 Kor. 15:
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
ANW - inductie & deductie
Welkom op deze informatieavond
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
De vrije wil als filosofisch probleem
Ethiek.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
VWO-2: Taal analyse.
Visie & Strategie.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Stage: Basisschool de Klingerberg
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Panamarenko en Da Vinci
Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Tijdvak 7- Tijd van pruiken en revoluties ( ) Achttiende Eeuw
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
1 Welkom,Welkom, ™JNLBos bij de Voorlichting Voorlichting ™JNL.Bos.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Maatschappijwetenschappen Voorlichting ouders. voorlichting maw a3/g3 Maatschappijwetenschappen  Onderwerpen – Schoolexamen  Onderwerpen – Centraal.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Techniekfilosofie: waar komen wij vandaan? Martin Meganck KAHO St Lieven, Studiegebied Industriële Ingenieurswetenschappen KU Leuven, Centrum voor Wetenschap,
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Ontwikkelingspsychologie
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
FILOSOFIE wijsbegeerte.
Maatschappij Wetenschappen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
Ethiek in de branche social work
‘Sapere aude’ V6 'Sapere aude' lesweek 1.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

Filosofie Op HAVO en VWO

Wat is Filosofie? Wetenschappen beantwoorden vragen: Over een eigen onderwerp (object van studie) Op een eigen manier (methode van bestuderen) Filosofie beantwoordt vragen die niet door de wetenschap worden beantwoord. Filosofie beantwoordt vragen door reflectie.

Gevolgen voor de antwoorden Antwoorden zijn daardoor: Persoonlijk Voorlopig Speculatief Aanvechtbaar Voor verbetering vatbaar Verschil van mening is dus mogelijk!

Benaderingswijze Eerst wordt het problematische van een onderwerp of probleemgebied ingezien Dan worden de vragen geïnventariseerd Mogelijke antwoorden vergeleken Het eigen standpunt ontdekt en uitgewerkt Pas dan komen de ‘grote’ filosofen aan bod Invalshoek is dus meer systematisch, dan historisch!

Algemeen HAVO vs VWO Beginnen beide met vaardigheden zoals redeneren en definiëren HAVO is concreter dan VWO qua onderwerpen en qua benaderingswijze Stof en toetsen HAVO meer op directe belevingswereld van leerling gericht Op HAVO meer gesloten opdrachten Op VWO meer zelfstandig denken

Urenverdeling HAVO: 320 slu* 2½ uur in klas 4 2 uur in klas 5 * uren van 60 minuten. VWO: 480 slu* 2 uur in klas 4 3 uur in klas 5 2 uur in klas 6

Examenonderwerpen HAVO: VWO: Wijsgerige antropologie (SE) Ethiek (SE) Sociale filosofie (SE) Esthetica (PO) CSE: Emotie (Vanaf 2011) VWO: Wijsgerige antropologie (SE) Ethiek (SE) Epistemologie (SE) Wetenschapsfilosofie (SE) Eigen onderwerp (PO) CSE: Vrije wil (Vanaf 2012)

Wijsgerige antropologie Op HAVO (SE) èn VWO (SE) Wat is de mens? Verschil: mens / dier; en: mens / machine. Hoe verhouden lichaam en ziel zich? Heb je een lichaam of ben je een lichaam? Heeft de mens een vrije wil? Bepaal je zelf wat je doet of ligt alles al vast? • Wat is zelfbewustzijn? Of rationaliteit?

Ethiek Op HAVO (SE) èn VWO (SE) Wat is goed en wat is kwaad? Is moraal voor iedereen gelijk? Hoe bepaal je of je handelen moreel juist is? Wanneer spreek je van zedelijk handelen? Welke rol spelen principes en gevolgen? Wat is deugdzaamheid? Hoe bereik je het goede leven?

Sociale filosofie Op HAVO (SE) èn VWO (VT) Wanneer is een samenleving rechtvaardig? Hoe verhouden vrijheid en gelijkheid zich? Welke rol speelt macht in een samenleving? En: belangen, vervreemding en schaarste? Welke rol speelt moderne technologie? Hoe verhoudt ideologie zich tot een utopie?

Esthetica Op HAVO (PO) èn VWO (VT) Wat is schoonheid? Noem je iets mooi, omdat het mooi is? Hoe ontstaat een esthetische ervaring? Hoe kom je tot een esthetisch oordeel? Is iets kunst of noem je iets kunst? Waardoor heeft een kunstwerk kwaliteit? Is de kwaliteit van kunst objectief?

Epistemologie Alléén op VWO (SE) Hoe komt de mens aan zijn kennis? Komt kennis van nadenken of waarnemen? Wanneer is er sprake van zekere kennis? Is er verschil in soorten kennis? Komt intuïtie voort uit kennis of uit gevoel? Wat kun je weten en wat moet je geloven?

Metafysica Alléén op VWO (VT) Waarom bestaat er iets en niet veeleer niets? Wat bestaat er zoal? Is alles wat bestaat materieel van aard? Wat is bestaan eigenlijk? (Ontologie) Hoe begrijp ik de wereld in haar geheel? Is er een hiernamaals? Bestaat God? Is ons heelal geschapen uit niets?

Wetenschapsfilosofie Alléén op VWO (SE) Wanneer is een uitspraak wetenschappelijk? Hoe gaan wetenschappers te werk? Hoe verhouden feiten zich tot een theorie? Wat betekent: “deze theorie is waar?” Is er één wetenschappelijke methode? Wat is wetenschappelijke vooruitgang? Moeten wetenschappers ons land regeren?

Benodigdheden Nieuwsgierigheid Interesse in taal en tekst Logisch denken Kritische houding Relativeringsvermogen Open mind Coöperatieve houding

Mogelijke verworvenheden Genuanceerder denken Meer algemene ontwikkeling Meer inlevingsvermogen in anderen Groter intellectueel incasseringsvermogen Beter bestand tegen twijfel & onzekerheid Beter voorbereid op vervolgopleiding Hobby voor de rest van je leven

Tot zover de voorstelling…. …. en nu de reflectie?