Basispakket: Stappenplan Informatiemanager

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Masterproef DGK
Advertisements

7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Orde en structuur in de schooladministratie
academisch erfgoed 15 mei 2014
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Integriteit en Preventie: U in de hoofdrol!
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Identificeren van kwetsbare functies
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Projectmatig werken...en dan?
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Kwaliteitssystemen en procedures
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
Informatiebeheer en Het Nieuwe Werken
Kennisnetwerk Informatiemanagement, sessie 11, november 2013
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
6 pijlers van de code in beeld
Informatiebeheer en Het Nieuwe Werken
Laat je netwerk werken.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
MVO en intern management
Cijfers lezen en kritisch interpreteren
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
COACH-AVOND 15 september 2014
Welkom!.
De handtekening als folklore en noodzaak
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Pompen of Verzilten.
1 BOTTOM UP FEEDBACK - WERKJAAR Infosessie BUE werkjaar Intro BUE-kader Verloop BUE-traject en technische instructies Rol als BUE-begeleider.
Handtekeningplaatsing en substitutie
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
onder controle! Trashweek 17 tot 21 maart.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
OPTIMALISATIE VAC Brugge Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert 1-laan 1-2, 8200 Brugge Werkgroep Facilities –
Beheers je informatie en je organisatie! Kennisnetwerk informatiemanagement 19/5/2015.
Digitaal Archief Vlaanderen Duurzame toegankelijkheid voor digitale overheidsinformatie.
Naar digitale duurzaamheid voor miniorganisaties Stuurgroep 18 april 2011.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Certificering van assetmanagement
20 januari 2016 – Herman Bongenaar

Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Train-the-trainer opleidingspakketten informatiemanagement.
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Het E-depot van Rotterdam
Inleiding Prof. Gwendolyn Portzky
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Transcript van de presentatie:

Basispakket: Stappenplan Informatiemanager Van start tot finish!

Inhoud? Wat is informatiehuishouding? Waarom is informatiebeheer zo essentieel? Hoe kunnen we dit doen? Wanneer doen we dit? 3 april 2017

Wat is informatiebeheer? overkoepelende beschrijving voor het beheer van de informatie die binnen processen gebruikt wordt Archief: informatie die is ontvangen of opgemaakt door een persoon of een organisatie tijdens de uitoefening van taken of de verdediging van rechten = procesgebonden informatie; bewijst dat een bepaald proces is uitgevoerd = informatie die archiefwaardig is, die bewaard zal worden Documentatie: alle andere informatie, vb. woordenboeken vloeit niet voort uit bedrijfsprocessen; draagt geen bewijswaarde in zich Meer info: http://www.bestuurszaken.be/procesgebonden-informatie

Wat is informatiebeheer? Meer info: http://www.bestuurszaken.be/procesgebonden-informatie

Procesgebonden informatie Juridische vraag Advies Dit is het proces van een juridische dienstverlening. Waar zien jullie procesgebonden informatie (archiefdocumenten) verschijnen? Waarom is dit procesgebonden? Waarom is het Staatsblad niet procesgebonden? Informatievraag 3 april 2017

Wat? Klassikale oefening Welke documenten heb jij thuis? Waarom hou je die bij? En hoelang hou je die bij? Door voorbeelden te gebruiken uit de persoonlijke levenssfeer wordt dit alles veel duidelijker en kunnen ze de theorie beter kaderen. Ik schrijf deze op het whiteboard en maak twee kolommen. Eén met de archiefdocumenten, één met de motivaties. Verbind deze samen met de cursisten op het einde. Belangrijk is om te duiden dat je soms iets bijhoudt voor twee redenen. Favoriete voorbeelden van mij zijn: Belastingsbrief Factuur van water en gas Trouwboekje Hypotheekakte en notariële akte Familiefoto’s Zorg ervoor dat je wat voorbeelden hebt voor elke motivatie voor goed informatiemanagement: Geef er desnoods zelf één! ter ondersteuning van de bedrijfsvoering (management) => Facturen, rekeninguittreksels, … ter voldoening aan regelgeving (compliancy) => Definitieve aanslagbiljet, kiezerskaart, … ter verantwoording (accountability) => Definitieve aanslagbiljet, Gestempeld kiezerskaart, … ter handhaving van rechten (vindication) => Huwelijkscontract, testament, arbeidsovereenkomst, verzekeringspolis, … Cultureel-maatschappelijk belang (heritage) =>Familiefoto’s, Papieren krijgsgevangene grootvader, … 3 april 2017

Waarom? Vlaamse overheid Wij Opnieuw optillen naar organisatie Waarom is een goede informatiehuishouding zo belangrijk voor een overheid? Voorbeelden van verschillende ‘archiefdocumenten”, die omwille van één of meerdere motivaties worden bijgehouden. Zowel eenvoudige als complexe voorbeelden.

Motieven voor goede informatiehuishouding Primair ter ondersteuning van de bedrijfsvoering ter voldoening aan regelgeving ter verantwoording ter handhaving van rechten Secundair cultureel-maatschappelijk belang

Hoe? Informatiehuishouding Middelen Verantwoor-delijkheden Procedures Om een goede informatiehuishouding op te zetten heb je nood aan sterke, dragende pijlers. Deze moeten elkaar onderling versterken en zijn ook onderling complementair en afhankelijk. Er moeten middelen zijn om het mogelijk te maken (niet alleen maar geld of ict, maar ook tijd, voldoende personeel, …) Er moeten procedures zijn, die de afspraken weergeven die zijn gemaakt om bepaalde acties uit te voeren (bv. procedure vernietiging, naamgeving, …) Er moeten verantwoordelijkheden zijn. Mensen die erop toezien dat de middelen er zijn, dat de procedures worden opgevolgd, en de middelen goed en efficiënt worden aangewend. Het informatiebeleid: Het informatiebeleid van een organisatie omvat de doelen, middelen en wegen om de gewenste informatievoorziening te ontwikkelen en te beheren. Het informatiebeleid is binnen een organisatie kaderzettend voor alle activiteiten die met informatievoorziening te maken hebben. Het informatiebeleid geeft uitgangspunten en randvoorwaarden voor de gewenste informatievoorziening. Het moet zijn afgestemd op het strategisch beleid van een organisatie. Informatie is immers geen doel op zich, maar een middel waarmee een organisatie beter kan functioneren. VRAAG: staan alle pijlers op zich? Wat gebeurt er als er onevenwicht is? Wat gebeurt er als er geen integratie tussen de verschillende pijlers? VRAAG: 3 mogelijke voorstellingen: De Machine: ieder pilaar is een stuk van de machine, bestaande uit grote en kleine tandwielen, die allemaal afhankelijk zijn van elkaar. De lopende band: elk van de zaken is een pilaar: de lopende band = middelen, de operator de verantwoordelijkheden, de handleiding = procedures. De Griekse tempel= de informatiehuishouding (fronton) ziet er uit als een Griekse tempel gesteund door 3 pilaren, die even sterk moet zijn. Als dat niet het geval is, stort het in elkaar. Informatiebeleid 3 april 2017

Wanneer? VRAAG: staan alle pijlers op zich? Wat gebeurt er als er onevenwicht is? Wat gebeurt er als er geen integratie tussen de verschillende pijlers? Wat gebeurt er als er geen aandacht is voor Informatiemanagement? 3 april 2017

Wanneer? Eénmalig: Continu In kaart brengen bestaande situatie Opstellen Informatiebeleid Continu Opvolging van bestaande en nieuwe initiatieven Continue up-to-date houden van het beheersysteem en waken over de drie pijlers Duiden van het belang dat het beheersysteem wordt opgezet en up-to-date gehouden wordt. Het beheersysteem is iets waaraan gebouwd wordt en moet bovendien continu worden opgevolgd en onder controle worden gehouden. Vaak kunnen bestaande praktijken worden opgepikt en geincorporeerd om het beheersysteem op te zetten. 3 april 2017

Stappenplan Aan de slag! 3 april 2017 Verantw; proced; middelen Hoe hoger het percentage, hoe meer ruimte voor projectwerking. 3 april 2017

Stappenplan Breng in kaart wat er is! Dit is de meest belangrijke stap. Door dit te doen, kan je in kaart brengen wat er al is en een beter zicht krijgen op je toekomstige acties. Voor elke organisatie is dit verschillend!

Stappenplan Zoek de gaten in de kaas! De meest belangrijke stap! Waar zijn we al goed bezig? Waar zit de blinde vlek? Waar moet onze organisatie gaan verbeteren? Welke prioriteiten moeten we leggen om onze zuilen gelijkmatig te funderen en op te bouwen?

Stappenplan Bouw gestaag en kies je acties zorgvuldig!

Informatie-beheerders Bouwstenen! Netwerk Geld Tijd Procedures Informatie-beheerders Management Instrumenten gedragenheid door management: informatiemanagement is geen kerntaak maar ondersteunend en dus meestal niet zichtbaar (‘dat komt vanzelf wel in orde’); niettemin cruciaal om kerntaken efficiënt uit te voeren Procedures: wie doet wat wanneer? Maar ook toegangsrechten, overdracht naar archiefruimte … Middelen: tijd, geld, instrumenten Gedragenheid door management Gedragenheid door collega’s Laat je netwerk werken! Wie heeft welke info? Wie kan mij helpen? Probleemanalyse en probleemoplossend denken Wanneer moet wie wat doen en op welke manier? Toewijzen van verantwoordelijkheden Netwerk Informatiebeheerders Rol van management Procedures Wanneer moet welke stap worden ondernomen? Wie staat in voor welke stap? Middelen Tijd Geld Instrumenten

Kritische Succesfactoren Gedragenheid creëren: Management Werkvloer Laat je netwerk werken! Checken met andere slides en opnemen in de rest! Ev. de analogie met de tempel verder uitwerken. (bv. onderhoud, …) 3 april 2017

Hulplijnen: algemeen eerstelijnsadvies? Meer nood aan vitamine i? je informatiebeheerder en beleidsdomeinarchivaris http://www.bestuurszaken.be/netwerk-informatiebeheerders http://www.bestuurszaken.be/beleidsdomeinarchivarissen Meer nood aan vitamine i? http://www.bestuurszaken.be/opleiding 3 april 2017

Hulplijnen: algemeen www.bestuurszaken.be/informatiemanagement informatiemanagement@bz.vlaanderen.be www.bestuurszaken.be/yammernetwerk-informatiemanagement-vlaamse-overheid yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid 3 april 2017