Faalangst Training Zorgportaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Perfectionisme.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
John Vaupell Justin van der Steen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Oplossingsgericht coachen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Deze voorstelling is speciaal voor jou! GENIET!!
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Godsdienst 1.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kanjergroep 4.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Interpreteren van data
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Gedrag op de Wichelroede
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Onderzoeksvaardigheden 3
Groepsdynamica.
ACT voor partners/ouders/vrienden/ kinderen van cliënten. Iemand die met ACT bezig is kijkt graag naar zijn waarden, doelen en dromen. Het idee is dat.
Psychologieles 7 lesweek 7
Welkom ik maak me sterk.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van hun eigen eisen.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
De hoge lat Een lezing voor mensen die moe worden van… zichzelf.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
H2 Een leven lang leren.
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
5 valkuilen & Tips.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Faalangst Training Zorgportaal Met de steun van het Europees Sociaal Fonds en de Koning Boudewijnstichting.

Wat is faalangst? Het gaat om angst om te falen wanneer je prestaties moet leveren en waarbij (zelf) beoordeling een rol speelt

Als faalangst niet op zichzelf staat Soms staat faalangst op zichzelf en heb je geen andere problemen. Soms staat het niet op zichzelf. Op een te hoog leerniveau geplaatst Geen motivatie om te leren Problemen in je leven De omgeving veroorzaakt spanning

Oorzaken van faalangst Niet zo makkelijk. Men kan ervan uitgaan dat het onbewust aangeleerd is. Je heb geleerd: Bepaalde situaties te zien als moeilijk of bedreigend Jezelf zien als iemand die bepaalde taken niet kan Je erg druk maken over de gevolgen hiervan

Vicieuze cirkel Angst om te mislukken Je raakt gespannen Negatieve invloed op de prestatie Resultaat bevestigt de angst

Wanneer heb je verhoogde gevoeligheid voor faalangst Je bent gevoelig voor wat anderen zeggen Je streeft naar zekerheid en controle Je denkt negatief over jezelf

3 gebieden waar faalangst kan optreden Cognitieve faalangst Sociale faalangst Motorische faalangst Opdracht: Welk soort faalangst ervaar jij en wat zijn de gevolgen?

Denken voelen doen Mogelijke effecten van faalangst Spanningsklachten Niet meer kunnen eten of slapen Black-out Hyperventileren Piekeren Moeilijk kunnen concentreren De gevolgen van faalangst situeren zich op ons denken, voelen en doen, de aanpak van faalangst dus ook.

Hoewel angst ook een positief effect kan hebben is angst hoofdzakelijk een destructief gevoel. Faalangst zorgt ervoor dat je uiteindelijk onder je mogelijkheden presteert De doelstelling van de training is een verandering teweeg te brengen in je denken, voelen en doen

Twee types van faalangst Actieve faalangst Je gaat teveel studeren en je durft geen ontspanning te nemen Passieve faalangst Deze behoefte om mislukkingen te vermijden heeft een remmende invloed op de inzet, je stelt uit je vermijdt

Denken Denken kan ons heel erg belemmeren Dus we gaan stil staan bij de gedachten. Is de gedachte waar en helpt de gedachte ons wel vooruit? Remmen de gedachten ons of zijn de gedachten gasgevers? Remmers: irreële gedachten. Gasgevers: reële gedachten. Opdracht: Ga eens bij jezelf na of je gedachten tijdens het leveren van een prestatie kunt herkennen als een remmer of juist als een gasgever? Omschrijf deze gedachten.

Denkpatronen doorbreken Selectief waarnemen Hieronder verstaat men waarnemen wat in je beeld past. Bijvoorbeeld je hebt spijt van een aankoop van een nieuwe trui, 5 mensen reageren positief, één reageert negatief en je zegt zie je wel niemand vindt de trui mooi.

2) Negatief maken Neutrale of zelfs positieve ervaringen worden omgevormd tot negatieve ervaringen. Bijvoorbeeld: Je krijgt een complimentje maar je wimpelt het af.

3) zwart-wit denken Je denkt in uitersten. Grijs bestaat niet. Een vriend heeft iets gedaan wat je niet leuk vindt en voor jou betekent dat het einde van de vriendschap.

4) Generaliseren Als je generaliseert trek je uit bepaalde ervaringen algemene conclusies. Bijvoorbeeld bij autopech denk je het is altijd hetzelfde.

5) Gedachten lezen Sommigen gaan ervan uit dat ze weten wat anderen denken en gedragen zich er dan ook naar. Een vriend passeert je zonder goedendag te zeggen en jij denkt die is boos op mij.

6) Toekomst voorspellen Men gaat ervan uit dat de situatie nooit zal veranderen. Bijvoorbeeld dat zal ik wel nooit leren.

7) Rampdenken of vervreselijken Van teleurstellingen of tegenslagen maak je rampen. Bijvoorbeeld: als ik er niet door ben dan is dat het einde.

8) Eiserigheid of moetens Mensen zetten zich vaak onder druk door hun wensen om te zetten in moetens Ik moet, de ander moet en de wereld moet. Bijvoorbeeld: je hebt de neiging om voortdurend na te gaan of alles eerlijk verloopt.

9) Tunneldenken Je kunt aan niks anders denken. Bijvoorbeeld: je hebt examens en je kunt al vanaf maanden op voorhand aan niks anders meer denken.

10) Absolute afwijzing van ongemak Ongemakken en tegenslagen horen bij het leven.Als je dit niet kan aanvaarden kom je makkelijk in de negativiteit terecht. De computer gaat stuk en je denkt dit moet mij weer overkomen.

11) Voortdurende zelfbeoordeling Teveel met jezelf bezig zijn verhindert dat je adequaat kan reageren op wat iemand zegt of doet. Bijvoorbeeld: ik ga het niet kunnen en je herhaalt dat voortdurend dan werk het remmend op je reactie op vragen.

12) Jezelf met anderen vergelijken Je kijkt teveel naar anderen en vooral naar succesvolle mensen waardoor je je focust op wat je niet kan en wat anderen wel kunnen. Bijvoorbeeld: je vergelijkt jezelf met de beste cursiste.

13) Jezelf hoge maatstaven opleggen Als je de lat hoog legt, de perfectie nastreeft heb je natuurlijk het gevoel van falen. Bijvoorbeeld: een 5 is niet oké als je een 10 verwacht.

14) De foutieve oorzaak Sommige mensen hebben de neiging om succes aan externe factoren toe te schrijven en falen aan interne. Bijvoorbeeld als een examen goed is gegaan heb je geluk gehad met de vragen als een examen slecht is gegaan dan komt het omdat je dom bent.

Concreet Omschrijf een faalangstige gebeurtenis Wat waren je gedachten Wat waren je gevoelens Hoe zou je je willen voelen en gedragen Daag nu je gedachten uit op foutieve denkpatronen. (rampdenken, moetens, eisen,…)

Voelen Faalangstige mensen voelen zich dikwijls Gespannen en angstig. Het negatieve voelen wordt aangepakt op 2 manieren Relaxatie Ego versterkende oefeningen

Doen Het verleggen van je eigen grenzen

concreet Stop er is een probleem Wil ik er iets aan doen? Kan ik er iets aan doen? Wat wil ik bereiken? Ik stuur mijn eigen gedrag in plaats van mij te richten op het resultaat Ik stel concrete doelen Ik stel haalbare doelen

Hoe ga ik het probleem oplossen? Brainstorm Voor en nadelen van enkele oplossingen nagaan

Welke stappen ga ik ondernemen? Ik maak een planning Wanneer start ik? Actie Welke stappen ga ik ondernemen? Ik maak een planning Wanneer start ik? Evaluatie Beloon jezelf Opdracht: vul de verschillende stappen in aan de hand van een concrete situatie die je meemaakte. Waar liep het goed en waar liep het eventueel fout?

Valkuilen Vage probleemstelling Teveel problemen Te weinig brainstorm Oplossingen niet serieus nemen Oplossingen weggooien

Alleen de beste oplossing willen Denken dat het wel vanzelf zal gaan Bezwaren aanvoeren

De 4 pijlers van een student: Lichamelijke gezondheid Sociale contacten Actieve ontspanning studeren

perfectionisme Een perfectionist is voortdurend bezig met zichzelf onder controle te houden, dwingt zichzelf de beste te zijn. De perfectionist raakt van slag als hij fouten Maakt.

De perfectionist ervaart het presteren als middel om het gevoel van eigenwaarde te verhogen. Kritiek daar kunnen ze moeilijk mee om. Ze hebben een sterke innerlijke criticus. En ze moeten in plaats van ze willen.

Vragen en tips om over na te denken Wat zijn je angsten achter je perfectionisme? Waar liggen je eisen te hoog volgens de buitenwereld? Bedenk wat er zou gebeuren als jij je norm met 25% verlaagt? Wat zijn jouw kwaliteiten?

Vraag aan anderen wat jouw kwaliteiten zijn? Zorg voor realistische en haalbare doelen en beloon jezelf. Jezelf niet alleen beoordelen op het resultaat maar ook Op het proces. Niet teveel te doen lijstjes. Wat kan ik leren uit deze fout? Stel je voor om te leven met een perfect iemand? Let op je denkpatronen.

zelfhypnosetekst Wat zijn je werkpunten Positief formuleren Geen moetens Aangename lay-out

bronvermelding GORDEBEKE, T., (2000), Je zenuwen? Je motor! Leren omgaan met faalangst. Uitgeverij H. Nelissen, Baarn. VAN DEN EYNDE, E., (2006) Documentatiemap Faalangst training. niet gepubliceerde cursus, vocb, Mechelen.