ICT-beschikbaarheid Business Continuity
ICT-beschikbaarheid Wat is beschikbaarheid? Continuïteit Infrastructuur Investeringen Diverse Invalshoeken Functionaliteit PRIMEUR
Wat is beschikbaarheid? Elke organisatie maakt gebruik van ICT => informatie- en communicatietechnologie Veronderstelling dat ICT componenten altijd beschikbaar zijn als men die wil gebruiken Computers Applicaties Telecommunicatie Printers Locatie-onafhankelijk (!?) etc..
Wat is beschikbaarheid? Synoniemen Aanwezig verkrijgbaar Beschikbaarheid = Componenten en processen aanwezig te gebruiken Systemen, toepassingen en communicatiemiddelen businessprocessen businessactiviteiten
Wat is beschikbaarheid? medewerkers moeten kunnen doorwerken! … tot er even iets niet … ergernis, stress … eventueel rendementsverlies … echte rampen : business continuïteit bedreigd! essentiële onderdelen van bedrijfsprocessen weg niets op de back-up tapes enkele dagen e-mails kwijt
Wat is beschikbaarheid? vaststellen gewenste (benodigde) beschikbaarheid van ICT welke technologie en procedures gebruiken + kostenplaatje investeringen versus risico’s
Continuïteit Beschikbaarheid is onderdeel van continuïteit De meeste onbeschikbare momenten : niet aangekondigd gevolg van storingen problemen niet zo snel opgelost zeer hinderlijk voor werknemers en organisatie.
Continuïteit Mogelijke gevolgen van on-beschikbaarheid: financiële effecten (schadeclaims, extra inhuur, overwerk) administratieve/organisatorische effecten (medewerkers kunnen het werk niet verder uitvoeren, oplopen achterstanden) Kostprijs = # verloren uren X # betrokken medewerkers X kostprijs/uur Bv. 98% beschikbaarheid => 35,2 X 10 personen X 50€ = 17.600,-€ externe effecten (niet kunnen voldoen aan verplichtingen)
Continuïteit vele bedreigingen van de bedrijfsprocessen : netwerk uitvallen, een computervirus kan de organisatie binnendringen, er kan ongeoorloofd ingelogd worden, de ruimte waar de servers staan opgesteld kan uitbranden, etc.
Infrastructuur ‘maximale toegestane uitvalsduur’ hoe lang het primaire proces ‘uit de lucht’ mag zijn bepaalt de kosten 24 uur 1 week hogere gewenste beschikbaarheid => meer redundante infrastructuur => hogere kostprijs
Investeringen 4 niveaus: Basis Systemen Redundante Componenten High Availability Systemen Uitwijk Mogelijkheid afhankelijkheid functionaliteit => niveaubepalend
Investeringen Niveau 1: Basis Systemen geen bescherming Informatie (data) mag verloren gaan Bv. laptop om in te loggen op het netwerk, thin client Backup op USB-schijf
Investeringen Niveau 2: Redundante Componenten Beschikbaarheid servers : Servicetijd Oplostijd Backup Redundantie = dubbele componenten Voedingen Disken Netwerkkaarten Etc. mogelijk componenten “HOT” te vervangen => De downtime is nagenoeg gelijk aan nul Bv. fileservers en database servers.
Investeringen Niveau 3: High Availability Systemen ieder Single Point Of Failure (SPOF) geëlimineerd => elke component dubbel uitvoeren Servers Virtueel Hardware-onafhankelijk Bv. productie databases en ERP applicatie servers. internet en mailverkeer : externe factoren! cloud of multisite 100% internetafhankelijk!
High Availability Systemen
Investeringen Niveau 4: Uitwijk Mogelijkheid verlies van het hele datacenter of uitval van alle services geografisch scheiden
Investeringen
Diverse invalshoeken laptop + USB-schijf => niveau 1 Office 365 => niveau 3 tot 4 Internetverbinding Helpdesk Microsoft Online Backup Silicon => niveau 3 - 4 Cloudstorage => niveau 1 tot 4
Diverse invalshoeken Citrix of terminal server Altijd en overal kunnen werken (thuiswerken, …) werken op verschillende sites Niveau afhankelijk van achterliggende infrastructuur RAID-set disken server => niveau 2 ontdubbelde voeding => niveau 2 (ontdubbelde) cloud server => Niveau afhankelijk van achterliggende infrastructuur
Functionaliteit eindgebruikers moeten kunnen werken : Proactief beheer Maken van offertes, prijslijsten, brieven, voorstellen, pakbonnen etc. Gebruiker heeft de applicaties nodig om zijn werk te kunnen uitvoeren. Proactief beheer Monitoring infrastructuur Software => continu metingen servers, infrastructuur en netwerkcomponenten=> melding afwijkingen Periodieke controle Minimaal hinder door geplande tussenkomsten Minder technische storingen Applicatieondersteuning Helpdesk Locatie-onafhankelijk (!?) Bedrijfsprocessen automatiseren Automatische koppelingen tussen pakketten Documentbeheer Groupware (Sharepoint, Exchange, Office 365) Maatsoftware
PRIMEUR Permanentie vanaf 8u ipv 9 u ‘s morgens (5/7) => Hogere Beschikbaarheid! Voor Wie? => klantenovereenkomst Proactief Beheer Beheerscontract Servicepacket
Bedankt voor uw aandacht ! Vragen ?