Welkom Doel: mogelijkheden tonen van ICT in de kleuterklas Niveau van de kleuter de kleuterleerkracht de school Kennis maken met elkaar Inhoud: Stukje theorie De ICT-diamant 10 accenten Software Commercieel – Freeware - Internet Praktijkervaringen en tips Websites voor kleuterleerkrachten Arkorum
Theorie >De ICT-diamant Beschrijving van de diamant vind je ophttp://www.arkorum.be/ark/ICT/diamant/ict.htm Heel wat voorbeelden vind je op http://www.enis.be/diamant/synthese.htm
Theorie >De eindtermen 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Theorie > 10 accenten Een creatief werktuig Software met meerwaarde Eerste positieve contact Correcte houding en muisgebruik Informatie en communicatie Leren communiceren met dit interactief medium Navigatiesysteem hanteren Ovraanbod software Een onmisbaar instrument Feedback
Theorie > 10 accenten Contact met de computer in de klas = eerste vorm van contact met het medium. Positieve ingesteldheid: Emotioneel goed voelen Gemotiveerd zijn Plezier beleven Nieuwsgierig zijn Initiatief (durven) nemen Eerste positieve contact
Theorie > 10 accenten Eerste gebruik van de computer: aandacht voor een correcte houding en juist hanteren van de muis. Correcte houding en muisgebruik
Theorie > 10 accenten Correcte houding: Scherm op ooghoogte Steun in de rug Voorarm vlak Correcte houding en muisgebruik
Theorie > 10 accenten De computer is een INTERACTIEF medium: kleuters moeten leren communiceren met de computer! Leren communiceren met dit interactief medium
Theorie > 10 accenten De computer communiceert in hoofdzaak via visuele elementen - pictogrammen - vorm van de cursor - verborgen klikpunten - … auditieve elementen - aanduiding goed en fout - hulpfiguurtje Leren communiceren met dit interactief medium
Theorie > 10 accenten ZINTUIGLIJKE ONTWIKKELING - Nauwkeurig waarnemen TAAL - Auditieve boodschappen interpreteren en er gepast op reageren - Visuele boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (pictogrammen – muiscursor) KLEINMOTORISCH BEWEGEN - Muishandelingen vlot uitvoeren (gericht bewegen, selectief aanklikken, slepen van figuren) Leren communiceren met dit interactief medium
Theorie > 10 accenten Het begrijpen en kunnen hanteren van het navigatiesysteem, eigen aan het pakket, en de wijze waarop de moeilijkheidgraad kan ingesteld worden. Navigatiesysteem hanteren
Theorie > 10 accenten Keuzes maken uit een menu, zelden op een zelfde manier voorgesteld. Ook via tekst. Het instellen van de moeilijkheidsgraad gebeurt meestal ook niet eenduidig. Navigatiesysteem hanteren
Theorie > 10 accenten De meeste spelletjes bevatten een opdracht, een TAAK. Meestal krijgt de kleuter ook FEEDBACK over het al dan niet goed uitvoeren van de taak. Feedback
Theorie > 10 accenten Om de taak goed uit te voeren moet de kleuter: beschikken over de nodige domeinspecifieke kennis zichzelf kunnen sturen een taak begrijpen, aanvatten, volhouden en afwerken problemen oplossingsgericht aanpakken - aandachtig en geconcentreerd bezig zijn Feedback
Theorie > 10 aacenten Tips: Zorg voor rustige sfeer in de klas Let op de moeilijkheidsgraad Indien individueel: hou rekening met de emotionele ingesteldheid van de kleuter (Voorkom minderwaardigheidsgevoel) Let op voor te vroeg werken met cijfers en letters Feedback
Theorie > 10 accenten De computer is voor veel mensen een onmisbaar werktuig. Daardoor neemt hij een belangrijke plaats in hun leven in. Belangrijk is ook dat kleuters hiermee bij gelegenheid worden geconfronteerd. Tips: Laat bij een BC ook eens de functie van de computer ervaren Getuigenissen Verhaaltjes Een onmisbaar instrument
Theorie > 10 accenten Zelf de computer als creatief werktuig gebruiken Tips: Tekeningen aanvullen of inkleuren Zelf tekening maken (TuxPaint) Een creatief werktuig
Theorie > 10 accenten De computer hanteren als informatie- en communicatie-instrument. Kennismaken met internet. Tips: Afbeeldingen zoeken op het net e-mailtje sturen naar de ouders Skypen met kleuters in een andere klas Informatie en communicatie
Theorie > 10 accenten Softwarepakketten bevatten oefenvormen die rechtsreeks appelleren aan leerplandoelen. Sommige werkvormen zijn analoog aan het werken met ander materiaal. Bepaalde werkvormen zijn enkel mogelijk met de computer, of laten toe om het beoogde doel op een nieuwe manier te benaderen. Een duidelijke meerwaarde! Software met meerwaarde
Theorie > 10 accenten Het overgrote deel van het softwareaanbod richt zich tot het thuisgebruik. Dit maakt dat ze niet steeds geschikt is om gericht te werken aan ontwikkelingsdoelen. Edutainment: Gericht op de thuismarkt Niet doelgroep specifiek Multi-functioneel Geen informatie over leerproces Internationaal Sterk multimediaal Speels van karakter Vakoverschrijdende vaardigheden Overaanbod software
Theorie > 10 accenten Een eigentijds schoolpakket: * Afgebakend aantal doelen (woordenschat verrijken..) * Steunt op een eigentijdse didactische visie op taalleren * Kleine doelgroep: vijf-zesjaren die taalvertraging hebben * Fijnmazige instelling van de moeilijkheidsgraad. * Adaptief ! * Leerkracht kan precies instellen welke kleuter welke oefening maakt * Gedetailleerde informatie over het oefenproces. * Eigentijdse vormgeving * Spijtig : Hollandse uitspraak… Overaanbod software
Software > Commercieel socrates 100 en 101 musti 2 getallenrom spookjes om middernacht klikkerdeklik
Software < Freeware Tekenprogramma (tuxpaint) Kleurboek (colariage) Puzzels (Zebulon) Logisch rangschikken (suites logiques) Constructiespellen (freecolor) Hoekenwerk (vormpje) Geheugenspelletje (sinterklaasmemory) Uw ICT-coördinator heeft een CD-rom met meer dan 100 gratis softwareprogramma’s. VRAAG ERNAAR !!!!
Software > online op het internet http://www.omroep.nl/zappelin/zappflat/index_content.html http://www.4kids2play.nl/ Vooral de klik en sleepoefeningen geef ik in het begin http://www.kleuterspel.be/kinderspel/menu.html http://www.schooltv.nl/schatkast/flash.html http://people.zeelandnet.nl/ribert/index.html Een dikke aanrader http://www.kennisnet.nl/po/kinderen/divers/peent/peent.swf een eenvoudig tekenprogramma voor kinderen. Via de printscreenknop kan je toch een schermafdruk maken http://www.worteldrie.com/kids/dorp.html Zie uitgebreide verzameling op www.arkorum.be
Praktijkervaringen: Hoe wordt ICT in jouw klas een SUCCESVERHAAL? Enkele belangrijke elementen… Persoonlijke houding t.a.v. computergebruik Materiële situatie Organisatie Gebruik van betere software
PRAKTIJK: Demoles in de computerklas Enkele filmpjes 2de kleuterklas (13 lln.) in de computerklas (20 pc’s) De Horizon, hoofdschool in Koolskamp
PRAKTIJK: Demoles in de computerklas Enkele filmpjes 3de kleuterklas (27 lln.) in de computerklas (20 pc’s) De Horizon, hoofdschool in Koolskamp
PRAKTIJK: Demoles in de computerklas Enkele filmpjes 2de EN 3de kleuterklas (30 lln.) in de computerklas (21 pc’s) De Horizon, afdeling De Tassche
PRAKTIJK: Demoles in de computerklas Een uitdaging Begeleiding 1 maal aanbrengen Onmiddellijk oefenen Zelfstandig werk in de computerhoek Computergebruik beperken in tijd 1 lestijd computeren: verloop
PRAKTIJK: De computerhoek 2de kleuterklas in De Boomgaard 3de kleuterklas in de Boomgaard
PRAKTIJK: De computerhoek Eén of meerdere pc’s? Welke computers? Kostprijs voor: Computer (tweedehands) 17 inch scherm (tweedehands) TB + Muis + Hoofdtelefoon (nieuw) 150 euro 5 jaar gebruiken = 30 euro per jaar
PRAKTIJK: De software
PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Musti Bellen blazen Cijferfestijn De computer De indiaan De luchtballon De verkeerslichten Spelletjes Zijn vriendinnetje Zijn vriendjes De dierentuin De kermis Goochelen Het ziekenhuis …
PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Edurom Zwijsen Klanken en rijmen Luistervaardigheid Vormen en letters Woordenrijk Tellen en getallen Zwijsen Maan roos vis Levende letters Spelen met 1 2 3 De letterboom
PRAKTIJK: De software Lannoo Dainamic Overzicht per uitgeverij Klikkerdeklik 1 Klikkerdeklik 2 Klop klop Spookjes om middernacht De klikbijbel Dainamic Studio 4 Studio 5 Pikazo Prefix Circus
PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij OWG Digikidz Puzzelen Kleur en vorm Memospel Toetsie Stiptekenen Kikkermatrix Digikidz Vormenrom groep 1 en 2 Woordenrom groep 1 en 2
PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Averbode Bruna 100 keer griezelen 101 Oefeningen 102 Activiteiten Bruna Breinbrekers Floppie 1 2 3 Tomas de clown
PRAKTIJK: De software Overzicht per uitgeverij Varia De boerderij Andy De droomfabriek Ik zie, ik zie Junior Ik zie, ik zie in de poppenkast Ik oefen – Ik speel – Ik tover Tangram
PRAKTIJK: De software Kleutervriendelijke configuratie Mapje voor de leerkracht Groeimapje voor de kleuters Starten vanaf bureaublad Opstartdiskettes niet gebruikt Cdrom-schijfjes niet nodig Alle programma’s werken vanaf de harde schijf Eénmalige installatie!
PRAKTIJK: Computergebruik in de EERSTE kleuterklas In de klas van juf Veerle filmpje
PRAKTIJK: Computergebruik in de EERSTE kleuterklas De pc als interactieve TV De leerkracht bedient de computer De kinderen kijken en luisteren Voorbeelden: Musti – Hopla – Nijntje - … Materiaal Eén tweedehandspc 21” monitor Stel degelijke boxen Liever DVD dan cd-romspeler
Websites voor kleuterleerkrachten Biebels lespakket Juf Lisette Kennisnet Digijuf Kleutergroep Kennisnet de schatkist Beveiligd: gebruikersnaam = arkorum paswoord = 5oktober
ICT met kleuters Voorleesboeken PPT met kleuters http://www.taalonderwijs.nl/melkweg/leraar/index.html Gezichten Jacobus de Bij …
www.arkorum.be Voorstelling website Arkorum ICT-lln ICT-lkr Beveiligde leerkrachtenpagina Forum > zie menu links Elektronische nieuwsbrief E-mailadres bij Arkorum mail.arkorum.be Persoonlijk Overal toegankelijk meer uitleg vind je op ICT-lkr > Faq
Tot slot Bekijk alles eens rustig thuis. ICT is niet altijd meerwerk, maar vooral meerwaarde Je ICT-coördinator is er voor jou: stuur eens een mailtje Bedankt dat je erbij wilde zijn!