Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Advertisements

Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring.
OUDERINFORMATIEAVOND
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Het ontwikkelingsperspectief
VTB Technasium Vakcollege
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Informatieavond GROEP 8.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Leer de namen van de noten 2
Informatie avond groep 8
Het cito-leerlingvolgsysteem
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Diagnostische toetsen voor het MBO
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
indicator op basis van niveau-indicaties
1 inleiding berekening prestatieniveau prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
A H M F K EB C x 87 Afwenden bij A en C, openen en doorlaten (rechtshouden, 1e peloton, dames tussendoor).
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Informatieavond VO 13 september 2010.
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Informatieavond.
Welkom.
WELKOM INFORMATIEAVOND GROEP 8. - Opening - vakken groep 8 - huiswerk/mededelingen klik hierhier - Cito eindtoets / aanmelding VO - Schooladvies/Voortgezet.
Welkom in groep 8 Informatieavond.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Op weg naar het voortgezet onderwijs
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Mijn kind gaat naar het Voortgezet Onderwijs…. En nu?
Kwaliteitsbeleid.
Informatieavond groep 8
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
GROEP 8.
Informatieavond Groep 7 – 8 welkom.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
en het leerlingvolgsysteem
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Welkom op de informatieavond van groep 7/8. De avond zal bestaan uit 3 onderdelen:  Groep 7/8  Kamp  Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond groep 7/8 10 september Onderwerpen 1.Voorstellen leerkrachten 2.Lesgeven in groep 7/8 - Werken met een weektaak 3.Huiswerk 4.Spreekbeurt.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland

Prestatiemonitor 2009 in opdracht van

3 Prestatiemonitor 2009 ontwikkeld door De Loos Monitoring en de IJsselgroep

4 Prestatiemonitor Steenwijkerland. hoe staat het met de prestatie in het basisonderwijs?. hoe is de ontwikkeling bij de kleuters?. zijn er onderwijsachterstanden in Steenwijkerland?. wat zijn actuele aandachtspunten?

Prestatiemonitor alle basisscholen en alle vaardigheden. ingedeeld in competenties begrip, taal en rekenen. een gezamenlijke initiatief gemeente en scholen. prestatiemonitor 2009 volgt op vijf taalmonitors. levering vanuit export geautomatiseerde toetsadministraties. indicator prestatieniveau en indicator uitval

uitkomsten taalmonitor aandacht voor (dalende) prestaties in de bovenbouw;. aandacht voor afname conform handleiding bij kleutertoetsen;. voormalige GOA-scholen kennen slechts beperkt achterstanden; uitkomsten prestatiemonitor 2009?

uitkomsten inventarisatie 2009 inventarisatie vanwege inregelen gemeentebrede verwerking. 16 scholen werken met ParnasSys, 20 scholen met het CITO-LOVS, 2 scholen met Dotcom en 1 school heeft nog geen geautomatiseerde toetsadministratie. alle scholen werken met LVS-toetsen van het CITO. Daarnaast werken 9 scholen met LVS- toetsen van BOOM (mn. Hoofdrekenen is genoemd). Enkele noemen verder Pearson (BLT Aarnoutse), Van Gorcum (KOL Horeb)en PRAVOO (LOVS onderbouw). 19 scholen nemen de EB af (wv. 2 gemeld hebben ook de NT af te nemen). 6 scholen hebben gemeld het NIO af te nemen en 12 scholen het SEO (wv. 1 scholen met het NPV-J). 2 scholen gebruiken het LVS voor kwantitatieve onderbouwing schoolkeuzeadvies. buiten het LVS nemen 17 nemen de entreetoets af (wv. 2 scholen ook eerder dan groep 7) en 3 scholen de NSCCT. er is geen school die toetst ná de 2de week van juni 2009

uitkomsten prestatiemonitor 2009 opbouw presentatie 1.resultaten op begrijpend lezen, woordenschat en studievaardigheden 2.taalvaardigheden 3.rekenvaardigheden 4.prestaties in kleuterklassen 5.vergelijking tussen de groepen 6.zijn er achterstanden?

9 1.hoe staat het met de prestaties op de Steenwijkerlandse basisscholen? profiel begripvaardigheden op alle basisscholen 2008/’09

10 1.hoe staat het met de prestaties op de Steenwijkerlandse basisscholen? niveau begripvaardigheden op alle basisscholen 2008/’09

11 1.hoe staat het met de prestaties op de Steenwijkerlandse basisscholen? niveau begripvaardigheden op alle basisscholen 2008/’09

12 1.hoe staat het met de begripsprestaties op de Steenwijkerlandse basisscholen?

13 2.hoe staat het met de taalprestaties op de Steenwijkerlandse basisscholen?

14 3.hoe staat het met de rekenprestaties op de Steenwijkerlandse basisscholen?

15 4.hoe staat het met de kleuterprestaties op de Steenwijkerlandse basisscholen?

16 5.hoe staat het met de prestaties bij doorlopen van de school? alle scholen en één peuterspeelzaal in 2008/’09 begrip:begrijpend lezen, woordenschat, studievaardigheden, ordenen taal:technisch lezen, spelling, taaltoetsen en taal voor kleuters rekenen:incl. ruimte & tijd

17 6.zijn er achterstanden in Steenwijkerland? indicator uitval op alle basisscholen 2008/’09 let op:landelijke referentie is 25% extra weging van E-leerlingen én beperkte weging van D-leerlingen negatieve pooling (d.w.z. hoger percentage is ongunstiger)

18 6.zijn er achterstanden in Steenwijkerland? indicator uitval op alle basisscholen 2008/’09

19 6.zijn er achterstanden in Steenwijkerland? indicator uitval op alle basisscholen 2006/’ /’09 let op:driejaargemiddelden i.v.m. kleine aantallen

20 6.zijn er achterstanden in Steenwijkerland? vergelijking basisscholen 2008/’09 let op:vier OAB scholen zijn donker ingekleurd deelnemende scholen ontvangen eigen schoolrapport

samenvatting n.a.v. presentatie. wat is uw beoordeling van resultaten prestatiemonitor 2009?. moeten we meer weten?

samenvatting stedelijke rapport. prestaties in Steenwijkerland gunstig!. enige versterking onderwijs woordenschat. versterken van signalerende functie peuter- kleutertoetsen. achterstandsscholen versus laag presterende scholen. meerwaarde van indicator leerwinst. specifieke aandacht competenties en vaardigheden

bespreking. er volgt nog een bovenschoolse bespreking. daarbij ontvangen scholen hun eigen schoolrapport. wat doen we als gemeente en scholen met deze bevindingen?. wat kunnen scholen doen met het schoolrapport?. welke vervolgafspraken zijn er te maken?

25 Marion Kogelman Magriet Pothast Rinus de Loos