Dienst Regelingen in vernieuwing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Document Management Silicon.
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
EHerkenning in de praktijk S.U Kuzay M.R.Y. Merhai.
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Zaakgericht Werken.
Melvin Spooren en Kees Froeling 3 oktober 2007 eHRM en de veranderende organisatie Melvin Spooren (LogicaCMG) en Kees Froeling (KPN)
BAG - WOZ, planning en commitment
Financiering van eHealth innovaties
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Agenda Inkoopprofessionalisering
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
Les 1 M&O.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Office 365 verkrijgen Microsoft Online Services Overstap van BPOS naar Office 365 voor bestaande BPOS-klanten.
27 januari 2011.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
Informatieplattegrond
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Informatievoorziening en VSV:
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Service Oriented Architecture
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Enterprise Document Management Fase
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Digitaal mei 2014.
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Update Implementatie en beheer
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Concept 2: KNOW-FLOW-SHARE Functies ICT Taakondersteunend (KNOW) Procesbesturend (FLOW) Gedeeld (SHARE) Communicatie, Samenwerking en Gegevensservices.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Agrarisch Areaal Nederland BGT Dienst Regelingen EL&I
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Transcript van de presentatie:

Dienst Regelingen in vernieuwing Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw Drs. Johann Schreurs Architect Ir. Gerton Kuis Architect Key Note: "Draagt business analyse bij aan de verandering van de Dienst Regelingen?" Bij Dienst Regelingen (Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) vindt momenteel een fundamentele verandering plaats. Een proces waarbij de focus voor 90% is gericht op cultivering en slechts 10% op structurering. Maar wat betekent dat voor business analisten? Wat kun je als business analist nog met de traditionele, op structuur gerichte instrumenten? Johann neemt op basis van zijn praktijkervaring de aanwezigen mee in deze vraagstukken. Johann Schreurs, Architect, Dienst Regelingen Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Uitvoeringsorganisatie EL&I (een agentschap van voorheen LNV) 183 actieve producten (subsidies, Vergunningen, Erkenningen, Garantstellingen, Certificeringen, Registraties) Op terrein van Voedselproductie, natuurbeheer, Transport (mest en dieren), Im- & Export (flora, fauna) Actieve rol in crisisbeheersing en claimafhandeling (MKZ, Q-koorts, Bommelerwaard, ondergelopen gebieden) Nationale, Regionale maar ook Europese Wet- en Regelgeving (EU-betaalorgaan) Uitdagingen: Vernieuwing, Fusie voormalig EZ en LNV, Implementatie enkele complexe (nieuwe) regelingen Vernieuwing © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Uitdaging voor Dienst Regelingen “Verbeteren van het bestaande levert onvoldoende op.” innovatie Tijd Prestatie Verwachtingen © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Een innovatieve aanpak van innovatie Bedrijfs- plan Een innovatieve aanpak van innovatie Het plan De concepten Hoe het gaat werken Hoe te organiseren GO! White Paper Bedrijfs- plan BIP roadmap StIP Demo Visie & Missie Praktijk proeven Hoog Transitie Transitie- scenario’s Risico’s: Aandacht: Tijd en te veel uit het vaatje tappen Mate van concreetheid Confrontatie Eerste verdieping Visie Laag t heden © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Nu: Optimaliseren voor Papieren Dienstverlening Inwinnen Registreren Beoordelen & Beslissen Effectueren © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Straks: Optimaliseren voor Digitale Dienstverlening Criteria Bekende Gegevens Klantinput © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Vele “ontdekkingen” waaronder … Know-Flow-Share Know-Flow-Share Wendbare inrichting van ICT Taakondersteunend (KNOW) Procesbesturend (FLOW) Gedeeld (SHARE) Communicatie, Samenwerking en Gegevensservices communication, collaboration & content Dynamiek in Wet & Regelgeving Dynamiek in Organisatie KNOW FLOW SHARE Dynamiek in technische innovatie Door technische ontkoppeling van deze functies in de ICT is DR In staat in te spelen op Dynamiek (lees: onvoorspelbaarheid) © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Simulatie fase 1 Diensten Portal Relatie regels diensten Trnsp NHR Inf.architectuur Portal Customer Trnsp NHR Relatie Perc I&R GBA © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Fasen in dienstverlening Fase 1: Inlogfase Klant logt in en ziet een scherm met diensten op maat Fase 2: Administratie- & Oriëntatiefase Klant kan gegevens bijwerken en kan zich oriënteren m.b.t. subsidies en vergunningen Fase 3: Uitvoeringsfase Aanvragen worden verwerkt, maar ook administratieve wijzigingen worden gescand op impact op actuele beslissingen © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

© 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Uitgangspunten © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

(Bedrijfsbeslissing) Gepersonaliseerd portaal voor medewerkers Dienstenregister Case Management Beheer omgeving Analyse en rapportage OBI-EE, SAS “Mijn DR” BRMS- Modelleer omgeving CMS (Portal, Tangelo) Digipoort Data-analyse OBI-EE, SAS eHerkenning eBS, Forms/Apex OWB Oracle SSO ABA/Digid ERB I&R BRP BRMS – Rule Engine (Kwaliteitsregels) Gegevens services Klant Interactie Portaal MDP BMS BRMS – Rule Engine (Bedrijfsbeslissing) services Business Digikoppeling EOD E&F ABBA GBV inzien eHerkenning Data-analyse OBI-EE, SAS “Mijn DR” T&T Virtueel Dossier Engine Virtueel Dossier Engine Case management “Mijn DR” Gepersonaliseerd portaal voor medewerkers © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Dienst- en Zaakmanagement Hoe werkt het (1)? 183 producten met bijbehorende dienstverleningsprocessen Te categoriseren in een beperkt aantal ‘prototypische processen’ Proces Configuratie (data) Subsidie 2-traps met Rangschikking (proces / taken) Deelname (proces / taken) Regel-, dialoog- en document configuratie (Rule Engine) Grondslag (‘profile’, data en services) Specialisatie VLT Specialisatie Demo Specialisatie Derogatie Specialisatie JoLa Specialisatie … Specialisatie … Configuratie (data) Subsidie 2-traps met Rangschikking (data en services) Deelname (data en services) Configuratie (data) Dienst - en Zaakmanagement Configuratie (data) Dienst- en Zaakmanagement (administratie, data & services) © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Hoe werkt het (2)? Klant Medewerker portaal portaal “Hart van het UP” Relaties (services) “Hart van het UP” Percelen (services) … (services) Fin. Afhandelen (services) Documenten (services) © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

© 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

Demonstratie(tje) © 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw

© 2012 Dienst Regelingen, Ministerie van EL&I Op weg naar de uitvoeringsorganisatie van de 21e eeuw