Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

Het secundair onderwijs
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Het secundair onderwijs
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
VIGOM Masterplan Hervorming SO Schaalvergroting
Hervorming secundair onderwijs 4 juni 2013
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST 3 de graad.
DE EERSTE GRAAD VOORAF: CONTOUREN Leerling aanbod van de school Gelijkheid gelijkwaardigheid Differentiatie klassamenstelling Algemene vorming.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
CBE: Centra voor Basiseducatie
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Leerkansen voor alle leerlingen
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Het Voortgezet Onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Voorlichting keuzes Ouderavond klas 2 8 maart 2010.
Kwaliteit en kansen voor elke leerling
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Het Voortgezet Onderwijs
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
De Modernisering van het secundair onderwijs
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Jaarvergadering schoolbesturen Mechelen/Brussel
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
De modernisering van het secundair onderwijs
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Welkom! structuur van onze school
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Infosessie Modernisering SO
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Modernisering Secundair Onderwijs
Startdatum modernisering
Naar het secundair onderwijs
Typisch ‘optie Latijn’
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Modernisering Secundair Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak: geen 100 % consensus •Bescheidenheid –Principes versus concrete invulling –Nieuwe structuren kunnen faciliteren –Nood aan mentaliteitswijziging –Scoop beperkt tot de structuur •Katholiek onderwijs als een constructieve partner

PREMISSEN •SO is niet in crisis: borgen wat goed is, verbeteren waar nodig •LLn zijn niet gelijk –Gelijke behandeling is het doel –Oog voor het ontwikkelingsperspectief •Katholiek onderwijs vraagt de nodige ruimte –Inhoud –Methode –Schoolstructuur/klassamenstelling •Loskomen van de kwalificatiestructuur •Bevestiging van de rol van de SG •Implementatietraject

DOELSTELLING VAN EEN TOEKOMSTIG SO •Transparant continuüm van studierichtingen •Maximaal inspelen op talenten van leerlingen –Gedifferentieerde Algemene Vorming –Types van studierichtingen •Hiërarchische perceptie wegwerken –Brede eerste graad –Continuüm –Diploma na 6 jaar SO •Studieaanbod –Rationeel –Complementair –Gedifferentieerd

FINALITEIT VAN SO •Onlosmakelijk verbonden met visie op vorming •Drie aspecten –Sociaal kapitaal –Cultureel kapitaal –Economisch kapitaal •Katholiek onderwijs voegt aspect toe –Levensbeschouwelijke en zingevende

GETRAPTE STUDIEKEUZE •Behoud van de gradenstructuur •Keuze wordt steeds fijnmaziger

•3de graad –Sterk geprofileerde studierichtingen •1ste graad –Zonder basisopties met klemtoon op algemene vorming –Einde 1ste graad: •keuze voor studiedomein zonder voorafname •situering op het continuüm •2de graad –Brede studierichtingen met overgangsmogelijkheden tijdens en na de 2de graad

ANALYSE VAN DE A-STROOM •15 basisopties met zeer verschillende leerlingenconcentraties •Keuze: abstractieniveau <> interesse •De basisoptie Moderne wetenschappen biedt inhoudelijk kansen … •… maar benut ze nog onvoldoende

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: UITGANGSPUNTEN •Prikkelend voor alle leerlingen •Observerend en oriënterend –Met het oog op een keuze voor een domein in de tweede graad –Met het oog op een studierichting in dat domein •Geen voorafname voor de keuze voor een domein (cf. brede algemene vorming) •Zicht op het abstractievermogen van de leerling

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: ‘A-STROOM’ •Toegang via het behalen van het getuigschrift van basisonderwijs •Verlaten van het onderscheid tussen ‘basisvorming’ en ‘basisopties’ •Inzetten op de brede algemene vorming •Met beheersinsgniveaus

EUROPESE SLEUTELCOMPETENTIES •Communicatie in de moedertaal* •Communicatie in vreemde talen •Wiskundige competentie en basiscompetenties op het gebied van wetenschappen en technologie •Digitale competenties •Leercompetenties •Sociale en burgerschapcompetenties •Ontwikkeling van initiatief en ondernemerszin •Cultureel bewustzijn en culturele expressie •Met correcties: lichamelijke opvoeding en vorming, historische vorming, levensbeschouwelijke vorming

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: ‘A-STROOM’ •Extra ondersteuning voor één of meer aspecten van vorming EN/OF •Verbreding, verdieping of inkleuring van verschillende aspecten van de vorming

DE EERSTE GRAAD IN DE TOEKOMST: ‘B-STROOM’ •Niveauoverschrijdend traject met aandacht voor het individueel ontwikkelingsperspectief •Traject –Start laatste twee jaren BaO –Voorbereiding op kwalificatiegerichte studierichting (2de graad) na twee jaar SO –Instroom naar A-stroom geen uitgangspunt •Gedocumenteerd verslag •Beperking van de schoolse vertraging: automatische bevordering •Brede algemene vorming: focus op functionele geletterdheid

Economie en maatschappij Kunst en creatie Taal en cultuur Welzijn en maatschappij Wetenschappen en techniek transferabelgericht toepasbaar abstractconcreet algemeenspecifiek Continuüm 2° en 3° graad

•Dimensie 1 –Niveau van abstractie en diepte –Gelinkt aan transfervaardigheid, decontextualisering –Breedte en hoeveelheid doelen –Brede versus smalle contexten –Contextloos: dégradé van kleuren •Dimensie 2 –Inhoud: cfr. 5 studiedomeinen CONTINUÜM: DIMENSIES

•Finaliteit op basis van de uitstroom •4 types van studierichtingen gelinkt aan leerlingenprofielen •Einde van de derde graad voorbereiding op: –brede academische doorstroming –gerichte doorstroming (in hoofdzaak professionele bachelor) –arbeidsmarkt (= 1 of meer beroepskwalificaties) en/of beperkte professionele bachelor/HBO 5 en Se-n-Se. –arbeidsmarkt (1 of meer beroepskwalificaties) •Diploma na 6 jaar Secundair •Bijkomende beroepskwalificatie: certificaat via Se-n-Se CONTINUÜM: DIMENSIES

•Binnen elk studiedomein –Invulling in de volle breedte: 4 types zijn aanwezig •Sommige lln maken definitieve keuze na SO •Toetsing huidig studieaanbod –Overlap –Lacunes CONTINUÜM: PRINCIPES

TER AFRONDING •Signaal vanuit het katholiek onderwijs •Stranden … of landen? •Mogelijkheden binnen de huidige structuur