Nabij Meer contact tussen patiënt en medewerker Brede uitrol van een pilotproject
Titel van de presentatie 3-4-2017 3:46 Inhoud Wat houdt het project Nabij in? Welke effecten heeft het project Nabij? Hoe ziet het vervolg er uit?
Titel van de presentatie 3-4-2017 3:46 Ambitie (aanleiding) Nabijheid van medewerkers bij patiënten vergroten Kwaliteit van zorg verbeteren Stijging van patiënttevredenheid Een resultaatgerichte cultuur Kostenreductie realiseren Daartoe verpleegposten anders inrichten Pilotlocatie Kliniek Jelgerhuis Leeuwarden
Doel van het project ‘Nabij’ De intensiteit en kwaliteit van het directe contact tussen verpleegkundigen en patiënten vergroten Werkprocessen optimaliseren
Opbouw van het project 1. Nulmeting 2. Oplossingen 3. Implementatie 4. Effectmonitor 5. Brede uitrol
Het project op hoofdlijnen Titel van de presentatie 3-4-2017 3:46 Het project op hoofdlijnen Fase I - III: Nulmeting, verbetermaatregelen, virtuele meting Fase IV: Business case, keuze verbetermaatregelen door GGZ Friesland Vervolg Fase V: Implementatie verbetermaatregelen Fase VI: Effectmeting en rapportage
Nulmeting Huidige werkprocessen en gebouwen in kaart brengen Pilotlocatie: Kliniek Jelgerhuis Conclusie: met name medicatie en rapportage kunnen slimmer ingericht worden
Oplossingen meer patiëntcontact Innovaties die leiden tot meer patiëntcontact hogere veiligheid voor patiënt & medewerker effectievere behandeling Ondersteund door techniek & bouwkundige aanpassingen
Oplossingen: Medicatie Mobiele kar (afsluitbaar, ‘hufterproof’) Voorraadbeheer door apotheek Elektronisch Voorschrijf Systeem Verstrekken vanuit gezamenlijke ruimte
Oplossingen: Rapportage Werken met laptops Opbergen in beveiligde kast Draadloos netwerk Rapporteren op huiskamer, samen met de patiënt
Bouwkundig Unit B: andere bestemming verpleegpost, evt. ruimte voor extra patiëntkamer Unit A: herinrichting verpleegpost tot multifunctionele ruimte Uitgangspunt: verpleegpost is géén kantoor meer
Oplossingen: aanscherping behandelvisie De presentie theorie als uitgangspunt
Verpleegkundigen… … Zijn vanaf het begin bij dit project betrokken en hebben meegedacht over de invulling … Vinden de medicatiekar prettig werken: noodmedicatie is altijd dichtbij, de kar is hufterproof … Zien dat hun aanwezigheid op de groep zeer de-escalerend werkt … Zien door samen rapporteren meer inzicht bij patiënten in hun behandeling en dus grotere behandeleffectiviteit ….Worden geïnspireerd door presentietheorie
Patiënten… … Zijn, na een periode van gewenning, oha positief … Vinden altijd een verpleegkundige op de huiskamer wel even wennen … Willen wel zelf verantwoordelijkheid dragen voor het ophalen van de medicatie
Effecten Effectievere behandeling: Snellere doorstroom, verkorting van de behandelduur van 40 naar 23 dagen (mede door samenwerking met FACT) Verhoogde patiëntveiligheid: Voorkomen incidenten Lagere werkdruk: Betere kwaliteit van arbeid Meer cliëntcontact: Betere kwaliteit van zorg
Kosten / baten Kliniek Jelgerhuis Titel van de presentatie 3-4-2017 3:46 Kosten / baten Kliniek Jelgerhuis Opbrengsten / jaar (€) Loonkostenbesparing 52.416,00 Verhoogde capaciteit 199.500,00 Totale opbrengsten 251.916,00 Kosten / jaar (€) Exploitatie bouwkundig 1.527,00 Exploitatie technisch 5.574,00 Totale kosten 7.101,00 Baten / jaar (€) Opbrengsten - kosten 244.815,00 Loonkostenbesparing = potentiëel. Verhoogde capaciteit = afhankelijk van productie GGZ-Friesland breed, schatting op basis van vorig begrotingsjaar en moet nog verminderd worden met centrale overheadkosten. Wanneer géén arbeidsbesparing verzilverd wordt, is het resultaat €56.854,55 extra opbrengsten per jaar.
Titel van de presentatie 3-4-2017 3:46 Conclusie Effect op de bedrijfsvoering positief als Capaciteitsverhoging hogere opbrengst oplevert Effect op kwaliteit van zorg arbeidsbesparing: 32 uur / week meer uren op de groep: 32 uur / week meer inzicht in behandeltraject minder medicatiefouten minder incidenten Effectiviteit ↑ Veiligheid ↑
Brede uitrol TNO Handleiding voor teammanagers beschikbaar Interne ondersteuningsgroep van mensen met ervaring Mogelijkheden verkennen voor herverdeling van bedcapaciteit