Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Advertisements

ICT beurs Gabriel van Tiggelen
Banken en & kredietrapportages SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Gedeelde kennis verbindt meer
Zaakgericht Werken.
Dienstverlening Dyade in het kader van SEPA. Overzicht Quick scan Projectmanagement Advies acceptgiro’s Machtigingenadministratie.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Zaakgericht werken in samenhang
Congres Dataland Ernst Koperdraat, wnd-directeur SVB-BGT
BAG - WOZ, planning en commitment
VIAG themabijeenkomst 7 september 2012
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Gezamenlijk de crisis door
Titel presentatie Bill Nolten Dienst Basisinformatie
MBO passend onderwijs
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Publieke Dienstverlening ‘op de kaart’
Platform Afnemers bedrijven en rechtspersonen Eén digitale overheid: betere service, meer gemak.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Digipoort Eerste bijeenkomst SBR en Digipoort Datum:
Referentiemodel voor de voorzieningen van Logius
Gemeenten kleuren de BGT in
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
KCC4ALL.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Aan de slag met Stelselpedia
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Digitaal mei 2014.
Winstpakkers en vraagbundeling
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Transitie Afnemers Tanja Mundt Coördinator Implementatie BRP afnemers
Tribune Operatie BRP 4 december 2014
Dagbegeleiding informatie avond voor cliënten en mantelzorgers 4 februari 2015.
Update Implementatie en beheer
Joris' werk: Stelsel en NORA
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Basisregistratie Grootschalige Topografie. Programma Stelsel van Basisregistraties Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) De BGT keten Bronbestanden.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
19 september 2016 Digimelding. Digimelding september 2016 Logius, dienst digitale overheid 2 Digimelding Kern Digilevering Stelsel Catalogus Afnemer.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Doorontwikkelen BRON vo
Informatieknooppunt? De regio aan zet!
BRO Basisregistratie Ondergrond Softwareleveranciers- overleg
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Gemeenten kleuren de BGT in
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014 21 maart 2014 Ernst Koperdraat

NHR in het stelsel 21 maart 2014 Ernst Koperdraat

Gemeente is afnemer van NHR

Producten KvK ‘HR Inzien’: u bekijkt online gegevens uit het Handelsregister via www.kvk.nl. Hiervoor ontvangt uw organisatie een toegangscode. ‘HR Dataservice’.: u heeft verbinding met het Handelsregister via een eigen applicatie met een bevragingsmogelijkheid op basis van KvK nummer. U ontvangt Handelsregistergegevens via XML-berichten (applicatie-applicatieverbinding). ‘HR Dataservice Berichten’: via de gemeenschappelijke abonnementenvoorziening Digilevering ontvangt u Handelsregistergegevens op basis van gebeurtenisberichten. Status van de 3 varianten toelichten (december2013): Inzien is beschikbaar, contract afsluiten via accountmanager KvK Bevraging is beschikbaar bij Centric, PINk en Vicrea in concept, Edam Volendam(PINK) is aangesloten, overige leveranciers kunnen functionaliteit inbouwen Dataservice berichten: praktijkbeproeving HR-DL, in maart afgerond

Huidige status Handelsregister Resultaatverplichting: “Voor 1 juli 2014 zijn alle gemeenten aangesloten op het NHR in het kader van de wettelijke plicht voor het gebruik van NHR.” Conclusie pilots: HR Inzien en HR Bevraging zijn grootschalig implementeerbaar. HR Berichten is nog niet implementeerbaar Noodzakelijke NUP-voorzieningen zijn beschikbaar (Digikoppeling, Digilevering, eherkenning) Digimelding: Verwachting Q3 terugmelden via BLT mogelijk. Momenteel pilots over proces van terugmelding Versneller: Bedrijvenversneller start maart 2014 en loopt tot november. Doel: gemeenten laten aansluiten op de juiste productvariant(en) Routekaart: Beschikbaar op www.operatienup.nl Factsheets: maart beschikbaar Financiering: opgelost, nadere uitwerking volgt

NHR- achtergrond 21 maart 2014 Ernst Koperdraat Het verplicht gebruik van het NHR per 1 juli 2014 betekent dat gemeenten: • Geen authentieke gegevens meer opvragen bij de ondernemer • Verplicht gebruikmaken van basisgegevens • Verplicht terugmelden   Ijsberg: HR is nu 1,7 miljoen aan kosten bij KvK. Toekomstig gebruik is nog niet bekend, vanwege alle indieningsvereisten die moeten worden vervangen voor een raadpleging vanuit gemeente HR voorziet daarmee in een latent probleem, waar de gegevensbeheerder een oplossing voor komt aanreiken Valideer met de factsheet de gegevensbehoefte van de 5 processen Dienstverlening (prefill evenementen/horeca) Belastingen (WOZ) Middelen/financien (leges, precario= belasting voor het gebruik van de openbare ruimte) VTH Onderwijs (sociale domein) (economische zaken) Als het meezit, is de eerste factsheet klaar voor aanvang van de academy, waardoor voor 1 proces zowel de gegevens (uitttrekselvariant, of wellicht alleen de atributen) en de gebeurtenissen) Kvk: aansluiten is nu reeds mogelijk, inzien is beschikbaar, webservice voor bevragingen kan worden ingebouwd 21 maart 2014 Ernst Koperdraat

eHerkenning Resultaatverplichting: “Alle gemeenten zijn op 1 januari 2015 aangesloten op eHerkenning. Alle eigen (niet eHerkenning) voorzieningen voor het identificeren en autoriseren van bedrijven zijn dan uitgefaseerd.” Impactanalyse: eHerkenning is grootschalig implementeerbaar. Kosten Implementatie: P.M. Pilot: Niet van toepassing; voldoende praktijkervaring. Impuls: Met 70 gemeenten wordt een maatwerktraject gedaan met eHerkenning Routekaart: Beschikbaar 

Antwoord voor Bedrijven Resultaatverplichting: ““Gemeenten verplichten zich om hun gedigitaliseerde transacties te ontsluiten via het platform van Antwoord voor Bedrijven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een (open) standaard uitwisselingsmogelijkheid.” Impactanalyse: AvB is grootschalig implementeerbaar. Kosten Implementatie: P.M. Pilot: Niet van toepassing; voldoende praktijkervaring. Show case: Met 26 gemeenten zijn generieke transacties via AvB / Ondernemersplein onderzocht Routekaart: beschikbaar  

Ondernemersbouwstenen iNUP Samengevat: HR staat centraal om actuele bedrijfsgegevens te verkrijgen Samen met andere bouwstenen biedt dat nieuwe mogelijkheden: Met eHerkenning en AvB: zorgen dat ondernemers altijd bij het juiste loket komen / de juiste informatie vinden Met eHerkenning: formulieren en documenten vooraf invullen. Met eHerkenning (en evt. AvB) transacties digitaliseren.  

Impact voor gemeenten Bepalen informatiebehoefte per proces, gevolgd door aansluitvariant. Processen aanpassen, zodanig dat gegevens aan de bron worden ontleend. Indieningsvereisten aanpassen Voorkomen dat gegevens ten onrechte bij de organisaties worden bevraagd. Terugmeld proces inregelen en definiëren gerede twijfel Voorkomen van eigen bestanden (Excel, kaartenbakjes etc.), Binnengemeentelijke leveringen organiseren Fysieke aansluiten met Handelsregister regelen voor gemeenten in z’n geheel dan wel per proces

Uitdagingen van projectleider HR Verbinding met de processen tot stand laten komen; Voorkomen dat je “de aap op de schouder krijgt”; Nut en noodzaak helder krijgen; Scenario’s bepalen, impact verschilt per proces; Omgaan met “als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”; Handelsregister is eerste ‘echte’ basisregistratie waar de gemeente geen bronhouder van is.

Wat is een Versneller? Intensivering van de ondersteuning aan gemeenten waarmee een significante stijging van het aantal aansluitingen op NUP-bouwstenen of resultaatsverplichtingen wordt bereikt. 21 maart 2014 Ernst Koperdraat

Actielijnen I-versneller Informeren en stimuleren Bewustwording Best Practices Actiegerichte projectcommunicatie Ondersteunen en faciliteren I-NUP academy Handreikingen, factsheets, tools etc. Regionale workshops leveranciersmanagement Monitoren en begeleiden Nulmeting Dashboard/landkaart aansluitcoach

Individuele ondersteuning Wel vrijwillig, niet vrijblijvend Gemeenten ondersteunen bij de aansluiting volgens de eigen aansluitingsstrategie aansluitcoaches Werkbijeenkomsten die routekaart en strategie volgen Voortgang melden in monitor/projectwebsite