KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Niet Aangeboren Hersenletsel
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Samenspel Nieuw Vennep
WELKOM Informatie FTD PPA SD Film semantische dementie Gesprek
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve

Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Agressie na hersenletsel
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
GEDRAGSGEVOLGEN VAN EEN NAH IN EEN THERAPEUTISCHE CONTEXT
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Autismespectrumstoornissen
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Werkgeheugenproblemen bij jongeren met niet-aangeboren hersenletsel
Presentatie contactpersomemnetwerk
Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie):
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme in de dagelijkse praktijk
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Woon ik hier? Lia Hoogendoorn.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
NaH bij kinderen en jongeren Feiten, fabeltjes en interventies E
Depressie bij ouderen.
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Wat doet Parkinson met mij? Een inleiding
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Dementie – diagnose en symptomen
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
De domeinen & Niveau bij ABB.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Neuropsychologisch Onderzoek
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Waarom een psychiater Waarom een psychiater in NAH spreekuur? Dr. M.C. Kasius, psychiater voor Dr. N.H. Bouman, kinder-en jeugdpsychiater.
Syndroom van Korsakoff
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
DEMENTIE.
Informatieverwerking na Niet Aangeboren Hersenletsel CJ Gardien Algemeen manager/Neuropsycholoog.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Dementie en een verstandelijke beperking
De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Hersenletsel en dan weer meedoen. Wat bepaalt de toekomst
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
en palliatieve terminale zorg
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Communicatie- stoornissen na een hersentrauma
DEMENTIE.
MODULE 07 GERIATRIE EN DEMENTIE PPt dementie 1
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS Nathalie Ansoms Gery Smans Revalidatiecentrum Pulderbos 25-03-2011

INHOUD Definitie NAH Gevolgen Casussen Besluiten voor onderwijs Lichamelijke gevolgen Cognitieve gevolgen Gedrag en beleving Sociale context Casussen Besluiten voor onderwijs Informatie

Definitie NAH Plotse breuk in de ontwikkeling Verschillende mogelijke oorzaken - traumatische oorzaak bv. ongeval, val,… - niet-traumatische oorzaak bv. tumor, infectie, zuurstoftekort,… Uiteenlopende gevolgen

NAH Ernstig hersenletsel: coma – toestand van minimale respons – posttraumatische amnesie – lang revalidatieproces (met inschakeling onderwijs) Milde hersenletsels bv. postcommotioneel syndroom

Gevolgen voor de ontwikkeling

Gevolgen van NAH: complex geheel Lichamelijke ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Emotionele ontwikkeling Sociale Contacten

Deel 1: Lichamelijke gevolgen Motoriek bv. hemiplegie, spasticiteit, evenwichtsproblemen, coördinatiestoornissen, spraak, tremor, … Epilepsie Vermoeidheid Hoofdpijn Sensorische stoornissen - visus bv. dubbelzicht, gezichtsveldproblemen, ruimtelijke problemen,… - gehoor, reuk, smaak,tast

Deel 2: Cognitieve gevolgen “Vage” klachten bv. werkhouding, werktempo Ontwikkelingsvertraging/schoolse achterstand bv. taalachterstand Specifieke cognitieve tekorten bv. aandacht, geheugen

Deel 2: Cognitieve gevolgen Tekorten in aandachtsfunctie: - vertraagde informatieverwerkingssnelheid registratie – verwerking – reactie - gerichte aandacht ↑afleidbaarheid;↓ inhibitie - verdeelde aandacht 2 taken tegelijk; handelingen minder automatisch - volgehouden aandacht

Deel 2: Cognitieve gevolgen Geheugenproblemen Info Info

Alertheid, vermoeidheid, infoverwerkingstempo,… KTG LTG info opslaan info visueel/auditief verbaal/nonverbaal oude info/nieuwe info algemene feiten/ persoonlijke info oproepen info

Deel 2: Cognitieve gevolgen “Executieve functies” planning en organisatie, ook van gedrag (anticiperen, doelen stellen, initiatiefname) rekening houden met feedback probleemoplossend denken abstract redeneren generaliseren van ene situatie naar andere

Deel 2: Cognitieve gevolgen Taal - afasie / afatische kenmerken - stoornis in het gebruik van taal * spreken * schrijven * lezen * begrijpen

Deel 3: Gedrag en beleving Primaire gevolgen - niet uniform - moeite met impulscontrole bv. eten, agressie, sexuele ontremming - apathie - verminderde empathisch vermogen - verminderde sociale vaardigheden - beperkt ziekte-inzicht - lagere frustratiedrempel

Deel 3: Gedrag en beleving Secundaire gevolgen: - verlies en rouw - sociale isolatie - aanpassen aan “nieuw” leven - terugkeer naar school = belangrijk moment → buitengewoon onderwijs: verwerking → gewoon onderwijs: stress !!! Lang “vroegere” belevingswereld

Gevolgen voor gezin Ouders: prognose van herstel = onzeker en onduidelijk => verwachtingen moeten voortdurend bijgesteld worden vroegere, vanzelfsprekende opvoedingspatronen worden doorbroken - plots worden andere vaardigheden verwacht - competentiegevoel is belangrijk verschillende verwerkingsmanieren bij partners

Gevolgen voor gezin Broers en zussen: ook voor hen breuk met vertrouwde leven zeker in beginfase nood aan duidelijkheid en houvast (rol van leerkracht!) gamma gevoelens: boosheid, verdriet, schaamte, schuldgevoelens,… vaak “modelkind” tijdens eerste periode en schoolse/gedragsmatige gevolgen in latere fase

Besluit Kind of jongere met NAH op school: vraag naar begeleiding * veranderende noden bij kind – vertaling van neurologische probleem naar neuropsychologische tekorten naar schools functioneren * regelmatige en systematische evaluatie * brochure “Terug naar school” SEN http://www.senvzw.be/wg/sen/content/sen-publicaties

Besluit Kind of jongere met NAH op school: vraag naar herkenning – signaalfunctie! * signaleringslijst Vilans www.vilans.nl www.vilans.nl/docs/producten/SignaleringsinstrumentKinderenNAHdef.pdf

Achtergrondliteratuur: “Over-hoop” Sabine Cockuyt (Epo) “Alles is Leander” Kristien Dieltiens (Clavis) Boeken Zebra-reeks www.rondpunt.be