Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Verwachtingen?
Inhoud 1. Onderzoek: “Doorstroom mbo-studenten naar lerarenopleidingen op de Hogeschool Rotterdam” • Uitval gegevens • Factoren van invloed op uitval • Maatregelen ter voorkoming van uitval 2. Visie: Welke rol kan het VO spelen?
Uitvalgegevens totaalhavombovwo Uitval na 1 jaar (cohort 2007)17.6%15.0%22.2%7.4% Uitval na 3 jaar (cohort 2005)22.2%17.8%26.9%10.4% Uitval na 5 jaar (cohort 2003)23.2%18.0%27.1%11.9% Rendement* na 5 jaar (cohort 2003)58%53.9%58.8%71.0% Rendement na 8 jaar (cohort 2000)68.3%70.1%66.0%81.8%
Stelling Het hebben van een juist beroepsbeeld is de belangrijkste factor bij een succesvolle studieloopbaan.
Opleidingsgebonden succesfactoren Voor de poort Goede voorlichting, intakegesprekken, assessment, spring- en summercourses Tijdens het eerste studiejaar Kleinschalige groepen, actieve en persoonsgebonden studiebegeleiding, aansluiting op vooropleiding, etc. Na het eerste studiejaar Continuering van intensieve, persoonsgerichte studie- en stagebegeleiding, motivatieverhogende programma’s en keuzeruimte.
Factoren van invloed op uitval 1) De continuïteit van programma inhouden; 2) De verschillen in didactische aanpak; 3) Verschillen in de pedagogische aanpak; 4) Verschillen in de leeromgevingen; 5) Onrealistische verwachtingen die studenten hebben over de opleiding
Maatregelen Summerschools’ om deficiënties aan te pakken. Inzetten op sociale en professionele integratie. Binding met de opleiding bevorderen Extra aandacht voor deficiënties Flexibele en intensieve studieloopbaancoaching binnen het hbo Exitgesprekken
Stelling De inzet van het VO is essentieel voor het studiesucces van leerlingen.
Op welk punt kan het VO het best inzetten om studiesucces te vergroten? 1. Inzetten op samenwerking vo – mbo - hbo om de overgang te verbeteren 2. Betere loopbaanoriëntatie binnen het vo en mbo 3. Investeren in voorlichting 4. Inzetten op doorstroomprogramma’s Opdracht 1
Opdracht 2 Maak een actieplan voor het gekozen punt van opdracht 1. Op welke manier kan het VO zich inzetten? Wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Opdracht 3 Presenteer (de speerpunten van) het plan.