Welkom bij PENTA academie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
Algemene voorlichting
Welkom Geslaagd of bijna ! …..en nu de volgende stappen Samenwerking van PENTA college CSG en Hogeschool Rotterdam.
Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.
Studieloopbaancoaching
Verpleging en Verzorging
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
6VWO Mijn leven ná het JBC..
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ouderavond Klas 5 20 januari 2010 Welkom I. Kaandorp coördinator 5 H. Claassen decaan A. Verbrugge coördinator PWS.
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
De regeling Praktijkleren
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Academie voor algemene beeldende
Voortgangsgesprek fase 1
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Welkom bij DUO DUO.nl Servicekantoor Eindhoven Clausplein 6
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom bij DUO Sonja van Amelsfort Servicekantoor Utrecht.
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop studiekeuze 10 december 2014
WELKOM BIJEENKOMST LEERLINGEN/OUDERS 6 VWO 6 VWO.
Welkom bij DUO.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Arbeidsvoorwaarden en perspectief werkgelegenheid
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding VWO6
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Kiezen voor keuzedelen
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Betaalde Lio bij Meervoud. Stichting Meervoud 18 scholen Christelijke identiteit 4600 leerlingen 480 personeelsleden.
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs Telefoon: – uur Servicekantoor Eindhoven Clausplein XP Eindhoven Internet:
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wat komt er langs? Keuzemogelijkheden Aanmelding studies hbo/wo
VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS
VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Aanleiding en doelstelling
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Voorlichting BPV voor Studenten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Wageningen University and Research Centre
Geld voor school en studie
Onderwijstype en bevoegdheid
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Studiefinanciering: dat regel je zo
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Transcript van de presentatie:

Welkom bij PENTA academie Duaal opleidingstraject docenten voortgezet onderwijs Samenwerking van PENTA college CSG en Hogeschool Rotterdam

Programma Waarom een nieuwe opleiding? Studeren en werken Begeleiding studie en werkgebied Wat houdt functie docentassistent in? Kosten,faciliteiten en voorwaarden Planning en inschrijving

Waarom een nieuwe opleiding ?

Waarom doen we dit ? Het leraarsberoep is een mooi beroep en daarbij past een moderne opleiding Samen opleiden door scholen en hogescholen: duaal traject Vernieuwing van beroepen in het onderwijs Investeren in meer aanbod op de arbeidsmarkt door te investeren in kwaliteiten van onze eigen leerlingen Verantwoordelijk voor goed personeelsbeleid

Wat bieden we je ? Doelgerichte en eigentijdse opleiding Baangarantie na behalen diploma Zeer gunstige bekostiging Behoud van zelfde faciliteiten als andere studenten 2 instellingen bieden begeleiding voor goed verloop van je studie en je werknemerschap

Wat vragen we van je ? Rolverwisseling van leerling naar werknemer Collegiale houding en positief kritisch zijn Stevig kunnen aanpakken en tegen een stootje kunnen Hard werken Kunnen relativeren: ‘betrokken’ zijn en ‘afstand’ kunnen nemen

Wanneer kun je deelnemen ? Is het beroep van leraarschap wel iets voor mij? Welke vak(ken) spreken mij het meest aan? Wil en kan ik zelf vormgeven aan mijn loopbaan? Ben ik in voor ondernemerschap en kan ik tegen enige mate van onzekerheid? Zijn er nog plaatsen beschikbaar? Word ik toegelaten op basis van geschiktheidsonderzoek?

Verschil en overeenkomst met PABO Verschillen: PABO gericht op andere leeftijdsgroepen leerlingen Bredere opleiding, niet in vakken Overeenkomsten Duaal gericht op beroep van leraar In onderbouw voortgezet onderwijs ontwikkeling meer gericht op kernteams en cluster van vakken

Studeren en werken

Duaal studeren, een bijzonder traject…. Werken en leren als opleiding tot ‘het beroep docent’ Bekwaamheid leren in de praktijk en op de hogeschool Opleidingsprogramma in de vorm van een ‘eigen’ portfolio

Het eerste jaar Je hebt 2 sociale omgevingen: collega’s in je werkomgeving en medestudenten op de hogeschool Je werkt meteen aan je portfolio (programma) Start als duo op een andere vestiging dan je vertrouwde school, maar wel in zelfde tutor-groep met ‘mede’-PENTA-studenten Tot de herfstvakantie 5 dagen op de lerarenopleiding Vanaf de herfstvakantie 2 dagen op school en 3 dagen op de lerarenopleiding Even wennen... en direct begeleiding

Begeleiding en werkgebied

Wie zijn je begeleiders op school en de lerarenopleiding ? Op school/werk: begeleiding: de coach beoordeling: directeur onderwijs van de vestiging Op de lerarenopleiding: begeleiding: de tutor beoordeling: docenten Overleg school en lerarenopleiding begeleiding: tutor en coach beoordeling: ambassadeur lerarenopleiding en directeur onderwijs vestiging deelname in tutorgroep

Waar en wanneer inzetbaar met verworven bekwaamheden ? Bij positieve beoordeling door lerarenopleiding m.b.t. studie PENTA m.b.t. functioneren als werknemer (i.v.m. rechtspositie) Docentassistent B: brede inzet onderbouw Docentassistent A: volledige 2e graadsgebied voortgezet onderwijs en als 2e graadsdocent: ………….

De scholen en klassen waar je les mag geven met een tweedegraads bevoegdheid

Wat houdt de functie docentassistent in ?

Algemene en vakgerichte werkzaamheden docentassistent B Vak(ken)gerichte werkzaamheden ondersteuning leerlingen en docenten in lessen, bij ontwikkeling lesmateriaal en van practica en praktische opdrachten in studiehuis/mediatheek, deelname aan vakgroepoverleg Algemene werkzaamheden: afnemen tentamens/examens, buiten- en naschoolse activiteiten, ontvangst van leerlingen basisschool bij voorlichting schoolkeuze, beroepenmarkt, beheer van lesmaterialen

Algemene en vakgerichte werkzaamheden docentassistent A Lestaken onder verantwoordelijkheid van docent/coach, o.a. zelfstandig verzorgen van lessen ontwikkelen lesmateriaal vakgroepoverleg samenstellen, afnemen en correctie van toetsen

Studiekosten Faciliteiten en Voorwaarden voor deelname

Studiekosten en studiefinanciering duaal traject Collegegeld volledig : € 1395,83 Voorgeschreven studieboeken variabel per vak overige kosten Studiefinanciering verschil uitwonend/thuiswonend recht op OV-jaarkaart identieke regels bijverdienen Renteloze aflossingsvrije lening Penta Alleen aflossing bij tussentijdse uitstroom met beperkt risico (aflosvoorwaarden)

Studiefinanciering en inkomen als docentassistent B en A Uitgangspunt is de optimale mix Als werknemer bij PENTA een startsalaris gebaseerd op schaal 4 Omvang van de baan 1e jaar wordt als volgt berekend: inzet als docentassistent B ongeveer 640 klokuur per jaar, dit is 640:1659 = + 03- 0,4 FTE Omvang van de baan 2-4e jaar loopt op tot 0,5 (optimalisatie)

Voorwaarden deelname Positief assessment (toelatingsgesprek met PENTA en HR) Leerovereenkomst van 3 partijen : de student, de school en de lerarenopleiding Arbeidsovereenkomst met PENTA Inschrijving als duale student bij de Hogeschool Rotterdam

Studielening PENTA Oplopende lening ter bekostiging van Jaarlijks collegegeld Voorgeschreven studieboeken Met maximum van 4 jaar Lening is renteloos en wordt pas ‘afgelost’ na behalen diploma Aflossingsvrije lening Penta Alleen aflossing bij tussentijdse uitstroom (met beperkt risico:vrijvalvoorwaarden)

Voorwaarden voor vrijval studielening

Assessment Planning en inschrijving

Assessment School maakt portret van de leerling op basis van model waarin bekwaamheden zijn beschreven Leerling maakt zelfportret en geeft motivatie voor keuze Leerling bereidt zich voor op een oefensituatie: bijvoorbeeld hoe leg ik iets uit omtrent mijn hobby/onderwerp aan leerlingen 3-gesprek waarin simulatie (oefensituatie) plaatsvindt tip:... blijf vooral jezelf en vertrouw op jezelf

Planning uiterlijk 17 april 2002: voorlopige inschrijving bij PENTA en met keuze van vak (of vakken naar voorkeur) bij algemene directie 17 tot 26 april of na afspraak: assessment op school 7 juni: definitieve inschrijving via PENTA 13 juni: 2e informatie-avond over start in september 2002