Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

JGZ- richtlijn “Astma bij Kinderen (0-19 jaar)”
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Workshop Dialoog met de ouders als startpunt
Welbevinden bij kinderen met CI
In het bestuursakkoord
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
S.M. Goorhuis - A.M. Schaerlaekens
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
ASS: wanneer zichtbaar?
Beleid en andere instanties
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Praktijksituatie ‘SpraakMakend’ in Groningen
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Vanessa Verschuere Jeugdarts GGD Zeeland
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
De jeugd in beweging.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
JGZ-richtlijn Autismespectrumstoornissen
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
ActPlan DoCheck DD JGZ: rapportages, controlelijsten Scholing, ICT, intervisie Jaar- en beoordelingsgesprekken Evaluatie nieuwe werkwijzen Klein-maar-fijn.
PGO presentatie Wils(on)bekwaamheid
Workshop 3 Hoe signaleert u depressie?
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Zorg voor de jeugd Marjolein Berger Hoogleraar Huisartsgeneeskunde Universitair medisch Centrum Groningen.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Uniforme signalering van taalproblemen bij jonge kinderen
Marieke Guelen Kim Strik 24 november 2008 Logopedische Dienst Maas & Waal.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Logopedie op VVE peuterspeelzalen Themabijeenkomst GGD Rivierenland Tiel 17 april 2009.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
VETC - Voorlichting in Eigen Taal en Cultuur Drs. Robin Kaplan Medewerker Gezondheidsbevordering - VETC Kennis & Expertise Centrum (KEC)
Groepsobservaties peuters Marga van Mil, OnderwijsAdvies Leiden 17 april 2009 Logo_132.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Logopedische ondersteuning in de voor- en vroegscholen van Eysden-Margraten Eduard Rodigas, senior onderwijsadviseur.
VVE activiteiten GGD Flevoland, afdeling Jeugd/Logopedie Nienke Olijhoek
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Logopedie op de peuterspeelzaal
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Een dia met alleen het logo op wit Regiokaart.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Jeugdgezondheidszorg
Taken JGZ preventie/voorlichting vroegsignalering ondersteunen, begeleiden, behandelen verwijzen nazorg Dit is een volledig lijstje van de taken van de.
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Consultatief logopedisch spreekuur
De jeugdgezondheidszorg: Voorschoolse traject
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt

Standpunt ‘Signaleren van taalachterstanden door de JGZ’

Geschiedenis Signaleren van problemen in de communicatie JGZ: Van Wiechen Ontwikkelingsonderzoek Veel signaleringsinstrumenten ontwikkeld:

2007 Rapport van TNO: Aantal veelbelovende instrumenten Lexilijst Nederlands en Begrip GMS (Groninger Minimum Spreeknormen) SNEL (Spraak- en taal Normen Eerste Lijns gezondheidszorg) VTO taal 2-jarigeninstrument

Opdracht aan Centrum Jeugdgezondheid Formuleer standpunt Zet onderzoek in gang

Standpunt 0-4 jaar Voorlopig signaleren van taalachterstanden met het Van Wiechen Onderzoek Bij twijfel: extra contactmoment (in ieder geval bij 2 jaar bij negatieve score van communicatie in Van Wiechen Onderzoek) Bij ernstige twijfel : audiologisch centrum voor nadere diagnostiek

Standpunt 5 jaar Beoordeling door jeugdarts (in sommige gemeenten door logopedist) Bij twijfel verwijzing naar logopedist

Aanbevelingen naar management Biedt terugkerende scholing aan op het gebied van spraak-, en taalontwikkeling in samenwerking met de logopedist van de regionale of lokale GGD Biedt de professional eenmaal per 5 jaar een bijscholing aan gericht op het Van Wiechen Onderzoek

Stroomdiagram Verwijzen Audiologisch Centrum Negatieve score(s) op onderdeel communicatie Van Wiechenonderzoek, spraak- taalproblemen en andere informatie Reden tot bezorgdheid of twijfels Kies vervolgtraject Afhankelijk van leeftijd: Extra contactmoment of verwijzen naar logopedist Ouders informeren en adviseren Nee Ja Blijft reden tot bezorgdheid Follow-up buiten de JGZ houden Controle op verwijzing Casemanagement binnen de JGZ Volgende standaard contactmoment

Omgevingsanalyse

Omgevingsanalyse Eenvoudig hulpmiddel voor de jeugdarts en de jeugdverpleegkundige waarmee het taalaanbod in het Nederlands in de directe omgeving van een kind beoordeeld kan worden. Deze omgevingsanalyse is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar op consensus vanuit de JGZ-professionals. Kan een rol spelen bij het vaststellen van de doelgroep voor VVE door de gemeente

Signalering van onvoldoende taalaanbod in het Nederlands is mogelijk op basis van de volgende 2 items uit de basisdataset: 1. Ouder spreekt geen of nauwelijks Nederlands 2. taalomgeving is onvoldoende stimulerend

Nee Taalomgeving van het kind is voldoende stimulerend (conclusie op basis van professionele inschatting). Als het kind 2 jaar is verwijzen/toeleiden naar peuterspeelzaal of kinderdagverblijf waar een vve-programma wordt aangeboden. Ouders spreken Nederlands. Ja Niet verwijzen/toeleiden naar voorschoolse voorziening met vve-programma op basis van het doelgroepcriterium: ‘kinderen die onvoldoende taalaanbod krijgen in het Nederlands’. Risico op een taalachterstand door onvoldoende taalaanbod in het Nederlands. Geen risico op een taalachterstand door onvoldoende taalaanbod in het Nederlands.

Vragen??