Op zoek naar zin Hoe kijken we aan tegen ouderen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Toen God “de vrouw” maakte, was hij al 6 dagen aan’t overwerken.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Eens Ja Klopt Oneens Nee Klopt niet. Ik kijk naar de voice of Holland.
presentatie NPV 10 oktober 2012
Mijn gegevens op het web!?
Denk aan de sociale competentie
Powerpoint gemaakt door
Crisis Tekst J.R..
Blijf bij mij Jolink.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Met Liefdesspreuken Bloemen en Vlinders
‘Zijn alle godsdiensten gelijk?’. Jezus zegt: Bij Mij moet je zijn! Een andere weg is er niet. Alleen door Mij kom je bij God.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Omgaan met geschiedenis
Benieuwd naar wie ik ben ...
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Geluid aan.
Denk aan de sociale competentie
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Onze identiteit in Christus
Oh, nee! Wat Een ramp!.
Psalm 77 vers 8&4 Week 4.
Wat een haan deed om niet vervangen te worden door een jongere.
Door Kato,Niels, Nikita. Wat doet dat Beest daar ? Waarom lig je op je rug ?
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
Wie ik ben.
V.E.G.O.
Mij een zorg!?.
Niets anders dan het kruis!
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
11 February 2014 Toolbox Chemisch afval. Vraag 1 Wie heeft er in zijn werk wel eens te maken met chemisch afval of verwacht er in de nabije toekomst mee.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Leerdoelen SMART maken
Hoe gaat het verder na Bethel?
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Wat is het heerlijk om een man te zijn!!
CEREBRALE PARESE Spreekbeurt van Luuk Cloosterman.
Montessori onderwijs Gemaakt door:.
Wat een oude haan deed om niet vervangen te worden door een jongere...
Aanvaarding en tolerantie
Evangelische gemeente de Brug. Wat is het oude leven? Wat is het nieuwe leven? Waarom moet je gedoopt worden?
‘t Veerlicht Raamsdonksveer Hoe staat het er voor …in je leven? …….in je relatie met God? Welke emotie reflekteert jouw geloofs- leven het.
Mapping the field. ALEX KLAASEN Eigen website Beginpagina is stijlvol en nodigt uit om verder te kijken op de site. Helaas is de inhoud.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Twee kietelaars maken een praatje. „Heb je gehoord, wat ze van ons rondvertellen? We zouden zeer onaangenaam, naar rotte vis ruiken, plakkerig, koud en.
Waar ga ik het over hebben? Wie ben ik (volgens mezelf)? Wat zijn mijn voornaamste interesses? Wat is verder belangrijk voor mij? Hoe denk ik over mijn.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
60 tinten grijs Oh, I still can!. 60 Tinten Grijs.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Een landelijke beweging in beweging?! Presentatie t.b.v. de Studiedag ‘Geestelijke Verzorging buiten de muren’, Groningen, 10 juni 2016 Drs. Gidie Ritzerveld.
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Kwaliteit: Terug naar de kern
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Toerusting voor (pastorale) vrijwilligers in de ouderenzorg
Zorgen voor participatie Kim Putters Directeur Sociaal en Cultureel Planbureau Care Summit, Vaals, 2015.
Transcript van de presentatie:

Op zoek naar zin Hoe kijken we aan tegen ouderen? Drs. G.J. Bouwmeester geestelijk verzorger Livio

Bronnen van informatie Platform levensvragen Rapporten Sociaal en Cultureel Planbureau (Zorg in de laatste jaren) Domein Mentaal Welbevinden (normen verantwoorde zorg) te vinden bij Actiz Publicaties van Hans Becker (Humanitas Rotterdam) Landelijk Overleg Clientenraden

Oud? Uitgewerkt Laatste levensfasen Terugkijken Wat beteken ik? “Nog” Levensverhaal Balans

werk Werken is een basale menselijke activiteit Het geeft economische onafhankelijkheid Het draagt bij aan de samenleving (nut) Het is een belangrijk bestanddeel van je identiteit (“Ik ben……”) Je ontleent er zelfrespect en zelfwaardering aan

Laatste levensfasen Nu is er niemand meer vóór mij Wat valt er te doen? Werken aan vitaliteit (de Plus-generatie) Hechten aan comfort, veiligheid en gezondheid en autonomie Groeiende economische en politieke factor Nieuwe informele organisatievormen Differentiatie in levensfasen

De zeer ouden De generatie > 85 jaar Toenemende zorgbehoefte Toenemende medische consumptie Toenemende zingevingsvragen: wie ben ik en wat beteken ik; wat is de zin van mijn leven; klaar met het leven; wat heb ik van mijn leven gemaakt (het ongeleefde leven) de wereld wordt kleiner

Dilemma’s voor zorgverleners Hoe ga ik met deze vragen om? 1. Ontkennen: “Het valt wel mee, morgen kijkt u er anders tegen aan.” “Ja, dat weet ik ook niet, hoor”. “Daarvoor moet u niet bij mij zijn”.

Erkenning 2. Erkennen. “Ik zie dat u ermee zit”; “U hebt er last van,merk ik”. “Zullen we er eens op doorgaan?” “Ik weet de antwoorden ook niet, maar we kunnen samen op zoek gaan”. “Hebt u er wel eens met anderen over gesproken?”

Perspectief Participatie Geluk Zelfwaardering / zelfrespect Liefdevol en met mededogen Wat komt hierna? Wat zijn je bronnen? Waar haal je zin uit? Wat valt er te doen?