DOT, samen op weg naar transparantie 8 mei 2014 Welkom DOT, samen op weg naar transparantie 8 mei 2014
Praktijk Prof. Stolz Stichting Medisch Centrum Vrouw Stichting Medisch Centrum Midden Nederland
Programma 14:15 uur Opening 14:45 uur Uitleg Workshops 15:00 uur Workshops 16:45 uur Spreekuur
Samen op weg naar transparantie Wie ben ik? Even voorstellen: Harry Edelijn, Senior manager Divisie Control
Transparantie nodig voor toezicht
Verleiding is groot te kiezen voor een wapenwedloop, slim, slimmer, slimst… We zien toename van commerciële partijen die ziekenhuizen helpen te optimaliseren Zorgverzekeraars die investeren in datamining, ©DCM, etc. Dichtgetimmerde inkoopcontracten; naleving en audits Toezichthouder met focus op ziekenhuizen en zorgverzekeraars Wat levert dit ons op? Korte en lange termijneffecten
Het verbeteren van de zorg is een complexe cyclus waarin transparantie een grote uitdaging is; de media speelt hierin een belangrijke rol De positionering van verschillende spelers door de media bepaalt voor een groot deel de publieke opinie. Verandering van de publieke opinie vraagt om een reactie door spelers in het veld.
Presentatie Control Dorien Bernhardt , Procesmanager Control
Presentatie Control Terugblik afgelopen jaar Transitietijdpad DCM naar voren in de keten Controlegebouw Achmea
Terugblik afgelopen jaar Traag op gang komen DOT declaraties DCM pas uitgestuurd in de zomer NZa, correct declareren Verboden-toegestaan lijst Transitietijdpad
Transitie tijdpad In essentie komt het transitiemodel er op neer dat systeemrisico’s samenhangend met de overgang van budgetbekostiging naar prestatiebekostiging voor iedere instelling wordt verkleind. Om de systeemrisico’s van de overgang te dempen wordt de omzet uit prestatiebekostiging vergeleken met de omzet die zou zijn behaald als de instelling nog op basis van een budget (‘schaduwbudget’) zou zijn bekostigd. Het verschil wordt grotendeels bijgepast (als de budgetbekostiging hoger was geweest) of moet worden afgedragen (als de budget-bekostiging lager was geweest). Per 1-1-2012 overgang van budgetbekostiging naar prestatiebekostiging M.u.v. ZBC’s en GGZ instellingen Voor deze overgang (transitie) heeft de NZa een beleidsregel opgesteld BR/CU-2061 Transitie bekostigingsstructuur medisch specialistische zorg
Transitie tijdpad Het verschil tussen de omzet uit prestatiebekostiging en het schaduwbudget noemen we het transitiebedrag. Transitiebedrag = schaduwbudget 2012 – prestatiebekostiging 2012) Eénmalig wordt het transitiebedrag over 2012 vastgesteld. Het transitiebedrag wordt in 2012 voor 95% verrekend en in 2013 70%. Dit te verrekenen bedrag noemen we het verrekenbedrag. Omzet 2012 = prestatiebekostiging 2012 + 0,95 * (transitiebedrag) De definitieve aanvraag van het transitiemodel moet uiterlijk 1 augustus 2014 worden ingediend bij de NZa
Transitie tijdpad invloed van controles op transitiebedrag Omzet 2012 = prestatiebekostiging 2012 + 0,95 * (transitiebedrag) Schaduwbudget: 100 Prestatiebekostiging 2012: 80 Uitkomst controle: 4 Omzet 2012 = 76 + 0,95 * (100 - 76) = 98,8 Omzet 2013 = 80 + 0,70 * (100 - 76) = 96,8 Omzet 2012 = 80 + 0,95 * (100 - 80) = 99 Omzet 2013 = 76 + 0,70 * (100 - 80) = 90
DCM naar voren in de keten Een aantal controleregels is ingebouwd als vooraf controle (prestatiecontrole) Bv: de duur regels en de controle op diagnose combinatietabel Pilot Gelderse Vallei (gebruiker van de DCM VM2 module) Hoe kunnen we gebruik maken van de uitkomsten van het ziekenhuis? Bv: het ziekenhuis heeft zelf inzicht in crediteringen
Controle gebouw Achmea De meer of minder Quiz
Programma 14:45 uur Uitleg Workshops 15:00 uur Workshops 16:45 uur Spreekuur