Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Entreeonderwijs in een regionaal netwerk Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 Aanpak Graafschap College 3 oktober 2012 OF.
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Wettelijk kader onderwijstijd
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
L&B in het MBO.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Kansen door samenwerking
Startpagina CWI presentatie.
Taal en rekenen in het mbo
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Energieke doelgerichte regionale aanpak
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Regionale probleemanalyse VSV
Kwalificatiestructuur mbo
VTB Technasium Vakcollege
Hans Everhardt – MBO Groningen
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Entree opleiding Nova College 25 juni 2012
JongerenLoket Zeeuws Vlaanderen Gent, vrijdag 16 november 2012.
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Zwarte schapen tellen. 2 Melden van verzuim en uitval door MBO-instellingen Regionale informatiebijeenkomsten Najaar 2009 Frank Koster
Uitvallers uit de Entree: niemands verantwoordelijkheid?  Welkom  Kort voorstelrondje.
Een ambitieuze studiecultuur
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
De nieuwe kwalificatiestructuur, ervaringen uit de praktijk.
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Ongediplomeerde instroom in het mbo
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
Dag van de beroepskolom
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Inclusieve Arbeidsmarkt NHN Aanpak Jeugdwerkloosheid AJW 2.0
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Servicecentrum Studie en Beroep
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Inleiding bij PROVSO Noord Thema Onderwijs Donderdag 26 maart 2015 Hans Everhardt.
Samen voor Kwetsbare Jongeren
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! Jelle Bosch Marc
Kwaliteitsafspraken mbo
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Entreeschool: samen naar een goede basis
Competentie gericht onderwijs
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen Bas Derks Plv. directeur BVE Ministerie OCW juni 2013 b.j.l.derks@minocw.nl

Entreeopleiding Actieplan Focus op Vakmanschap Inhoud Actieplan Focus op Vakmanschap Waarom entreeopleidingen? Wat wordt er vernieuwd? Tussen Wal en Schip Aanpalend beleid 2 2

Focus op Vakmanschap Kernpunten: De lat omhoog voor onderwijskwaliteit Verminderen van kwalificaties en opleidingen Vereenvoudiging van het BVE stelsel Bestuur en bedrijfsvoering op orde 3 3

Focus op Vakmanschap Wijzigingen: Verkorten en intensiveren opleidingen Nieuwe bekostigingssystematiek Macrodoelmatigheid Vereenvoudiging kwalificatiestructuur Einde drempelloze instroom mbo-2 Entreeopleidingen 4 4

Entreeopleidingen en mbo-2 Waarom? Aanleiding rapport Commissie Oudeman (2010) Complexiteit in opdracht en doelgroep Complexiteit in verwachtingen en beeldvorming

Kwetsbare jongeren Concentratie op mbo-1 Bekostiging onvoldoende Niet elke docent hiervoor geschikt Door drempelloze instroom druk op mbo-2, 3 en 4 6 6

Conclusies voor beleid Advies Cie. Oudeman: Kwalitatieve intake voor mbo-2 Apart bekostigingsmodel voor mbo-1 Focus op Vakmanschap: Vooropleidingseisen mbo-2 Entreeopleidingen met apart bekostigingsmodel Entreeopleidingen alleen voor studenten zonder vooropleiding Bindend studieadvies voor entreeopleidingen

Nieuw in entreeopleiding (1) Nieuwe naam Entreeopleiding: entree tot arbeidsmarkt of tot mbo-2 Uitsluitend voor hen die niet aan de vooropleidingseisen voor mbo (2-3-4) voldoen Studenten die uitvallen uit mbo-2, -3 of -4 kunnen het in een andere mbo-2-opleiding opnieuw proberen, maar niet in entreeopleiding Irma: de vraag is of we dit alleen voor gediplomeerde uitvallers moeten regelen. Zij die via een toelatingstoets zijn toegelaten zijn een andere groep. 8 8

Nieuw in entreeopleiding (2) Intensivering mbo-1, nu entreeopleiding: bol: Minimaal 1000 uren onderwijs, waarvan minimaal 600 uur contacturen (“verbondenheid”) bbl: Minimaal 200 begeleide onderwijsuren bol én bbl: Nominale studieduur: één jaar 9 9

Nieuw in entreeopleiding (3) Beperking duur van de onderwijsinspanning Maximale inschrijvingsduur = bekostigingsduur = twee jaar: een student kan na twee jaar geweigerd worden Na vier maanden alle studenten een studieadvies Bij uitblijven studieresultaten kan studieadvies zijn negatief én bindend; daarna andere entreeopleiding of werk zoeken Max 47000 plaatsen gericht op tekort sectoren Max 2 jaar bekostiging Verhoging lesgeld Flankerend beleid afdracht vermindering 10 10

Nieuw in entreeopleiding (4) bindend studieadvies: Iedere student binnen 4 maanden een studieadvies, positief of negatief Negatief bindend studieadvies alleen n.a.v. gebrek aan studieresultaten over gehele linie (dus niet vanwege 1 vak) Bij gebrek aan studieresultaten heeft instelling de mogelijkheid de opleiding te beëindigen. 8.1.3 derde lid, c: bevat bepalingen omtrent “de wijze partijen uit de overeenkomst voortkomende prestaties vorm zullen geven” 11 11

Nieuw in entreeopleiding (4) bindend studieadvies: Studenten < 18 jaar moeten na negatief bindend studieadvies andere entree opleiding aangeboden krijgen (evt. bij andere instelling) Studenten > 18 jaar kunnen andere entree opleiding aangeboden krijgen Indien student zich daarna meldt bij een andere instelling, kan student alleen geweigerd worden, als deze al 2 studiejaren ingeschreven is geweest bij een entreeopleiding Procedure voor afgeven bindend studieadvies formeel vaststellen (medezeggenschap).

Nieuw in entreeopleiding (5) Andere bekostiging Bekostiging (t-2) wordt apart zichtbaar binnen de lumpsum (totaalbudget van ca. € 100 mln.) Geen diplomabekostiging in de entreeopleiding Bekostiging is aflopend; wegingsfactor 1,2 voor het eerste jaar en 0,6 voor tweede jaar van inschrijving van de student Hoger niveau van bekostiging dan bij mbo-2, 3 of 4 (ca. € 10.000 per student) 13 13

Tussen Wal en Schip Gezamenlijke verantwoordelijkheid hulpverlening, gemeenten en onderwijsinstellingen VNG en MBO Raad organiseerden regionale conferenties over samenwerking en verzamelen best-practices (“Samen voor jongeren”) Gemeenten belangrijke spil, geen eenzijdige doorzettingsmacht 14 14

Tussen Wal en Schip Samenwerking is nodig Over intake: met vmbo, pro, vso Over hulpverlening op school en inzet plus-voorziening: met jeugdhulpverlening, gemeente, vo-instellingen Over stageplaatsen en begeleiding tijdens stage en werk: met leerbedrijven, UWV en werkgevers Over uitvallers en bindende studieadviezen: gemeente (sociale zaken, rmc)

Aanpalend beleid (1) Taal en Rekenen : Meer aandacht voor taal en rekenen Eindniveau is 2F Opleidingen doen ervaringen op 2011-2014 in 2014 besluit over examenregeling Kwalificatiedossiers (KD’s): SBB bekijkt de huidige 29 kwalificaties en komt (wellicht) met advies voor een beperkt aantal KD’s 16 16

Aanpalend beleid (2) Experimenten er zijn geen gevolgen voor lopende experimenten als vakscholen en vm2 mogelijkheid voor het volgen entreeopleiding in vmbo blijft (examinering door een roc) 17 17

Dank voor uw aandacht. b.j.l.derks@minocw.nl