Ontdek het nieuwe werken voor klant en bestuur via een integraal zaaksysteem 17 november 2011 Rob van Agteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The customer centric software company
Advertisements

Records management en informatie-architectuur
MT Zuid André Plat.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Workshop VVSG 10/10/2013 Durven met dienstverlening
Zaakgericht Werken.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
GFO-Zaken Corné Dekker, informatie-architect e-government
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Zaakgericht werken in samenhang
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
De kracht van MySolution
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
(SNEL)vergunningen in Peel en Maas
Adobe formulieren : stand van zaken.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Facility management en inkoop
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
DMS & RMA op basis van SharePoint
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis 11 oktober 2011.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Mozaiek Digitaal kluisje
Informatieplattegrond
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Zaakgericht werken. Stelt de burger centraal Veel processen hebben betrekking op meer dan één afdeling en moeten organisatiebreed afgehandeld worden.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Enterprise Document Management Fase
Documentbeheer voor de lokale besturen
Datum Naam Mobiele telefoons uit aub Stel vragen tussendoor aub v v Naar de agenda Krachtige CRM oplossingen Van harte welkom CRM Online Sales & Marketing.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
FLOWer is… Case Handling Proces management zonodig tot op het bot
Jos Arends Kiezen voor een MidOffice. Hoe kies je een MidOffice uit? Telt Nederland echt 20 verschillende zaaksystemen?? Van visie naar vieze voeten De.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Themamiddag RGBZ en archivering Utrecht, 7 februari 2017
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
Gebruikerstraining Digitaal Zaakgericht september 2015
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
HANDLEIDING VERBETERREGISTER
Transcript van de presentatie:

Ontdek het nieuwe werken voor klant en bestuur via een integraal zaaksysteem 17 november 2011 Rob van Agteren

Inhoud Huidige Informatievoorziening (intern/extern) Zaaksysteem inhoudelijk Demo KIM zaaksysteem Vragen / Antwoorden

Huidige informatievoorziening bij overheidsinstellingen Klant Loket afdeling X Loket afdeling Y Loket afdeling Z Toepassing Afdeling X Afdeling Y Afdeling Z Behandelaars afdeling X Behandelaars afdeling Y Behandelaars afdeling Z

Waarom veranderen? Efficiëntere dienstverlening naar burgers en bedrijven Effectievere handhaving (bestuurbreed alle informatie beschikbaar) Kosten besparing Integratie van kanalen Integratie in de keten Structureren van kennis Verbetering van de bedrijfsvoering Ondersteuning nieuwe werken

Generieke functionaliteit Kanaal integratie Klant Generieke functionaliteit Informeren via productcatalogus, aanvragen via webformulieren, status via zaaksysteem Intranet Website Medewerker t-loket Medewerker f-loket

Ackinas procesmodel Dienstverlening

Het nieuwe werken via Digitale processen Generieke afhandeling van de processen (producten) Dienstverlening functionaliteit voorop (van buiten naar binnen) Statussen opvolgen, geen stappen Kies niet voor vergaande workflows Kies niet voor document workflows, het proces is leidend, niet het document.

Rapporteer alleen de status

Wat is een zaak ? “een samenhangende hoeveelheid werk met een gedefinieerde aanleiding en een gedefinieerd resultaat, waarvan kwaliteit en doorlooptijd bewaakt moet worden” Wat is een zaaksysteem?

Productafhandeling intern/extern Vakspecialist Behandelen Besluiten Generieke Procesbouw-stenen Integraal behandelen & besluiten Backoffice & Bedrijfs Processen Klantcontact Informeren en intake Leveren INTERN Dienstverlenings- Management Besturen Beheren Zaak Bewaken Zaaksysteem Informeren en intake Leveren Besturen Beheren Zaak Behandelen Besluiten Ketenpartners

Zaakgericht werken & gerelateerde zaken Zaak A aanvraag vergunning Zaak C Inspectie nav vergunning Zaak D Bezwaarschrift nav vergunning Zaak E Bezwaarprocedure nav vergunning Zaak B advies milieu mbt vergunning Zaak H Beroepsprocedure nav bezwaarproc. Zaak G Beroepschrift nav bezwaarprocedure Zaak F Hoorzitting mbt bezwaarprocedure

Zaakgericht werken & de zaaktypencatalogus In de zaaktypencatalogus worden, naast de kenmerken per zaaktype ook de kenmerken per resultaattype opgenomen We onderscheiden vier categorieën: E: externe dienstverlening (door een externe klant geïnitieerd vb: aanvragen paspoort) I: interne dienstverlening (door een interne klant geïnitieerd melden vb: storing pc) P: proces (niet direct door een interne of externe klant geïnitieerd vb: inspectie naar aanleiding van een vergunning) M: monitoring (van een zaak die door een derde partij moet worden afgehandeld vb: indienen bezwaar bij provincie’ in het zaaksysteem van een bestuur)

Zaakgericht werken & zaaktypen Per zaaktype legt men kenmerken vast zoals: het organisatieonderdeel dat eindverantwoordelijk is de autorisaties (wie mag zaken van dit type behandelen, wie mag zaken toewijzen en wie mag zaakdossiers raadplegen) de te bewaken doorlooptijden documenttypen, die in zaakdossiers van dit type kunnen voorkomen; de statussen die zaken van dit type zullen doorlopen en de mogelijke resultaten, inclusief de bijbehorende archiefkenmerken, die afhankelijk zijn van deze resultaattypen De kracht van een goed zaaksysteem zit in het feit dat elk nieuw en gewijzigd proces heel eenvoudig in de vorm van een zaaktype kan worden geconfigureerd (zonder hulp van de leverancier)!

Zaakgericht werken & postregistratie Nacontrole registratie Backoffice registratie Zaak / dossier beheer Post intake Web intake ?? S I U D Status Stap Inkomend document Uitgaand Overig Bij een zaaksysteem wordt niet een inkomend document (I), maar een zaak geregistreerd

Functionele invulling Scanning Functionele Postbakjes E-mail Webforms Toewijzen/ creatie zaak Afhandeling Zaak (Digitaal )Loket Zaak communicatie Afsluiting Zaak Archivering Vernietiging Publikatie Zaaktypen catalogus

Voordelen Flexibiliteit KIM zaaksysteem Aanmaken van personal accounts Bericht in geval een event plaats vindt (bouwaanvraag in de omgeving) Aantrekkelijke dienstverlening naar de burger Verras de burger met eigentijdse oplossingen Imago van het traagwerkende overheid omkeren (waardering functioneren bestuur). Complete dienstverlening via digitale kanalen Gevalideerde en complete aanvragen Medewerker tevredenheid verhogen Volledig case management, flexibel in te richten met een voordefinitie via de zaaktype catalogus Intelligente Web-Forms (TripleForms) Integratie met QPR PG of andere BPM tools mogelijk (workflow/rules) Alle vormen van communicatie op elke gewenste activiteit Integratie met QPR Scorecard (BBC en process performance) Lage Cost of ownership

Kenmerken van KIM® KIM®is een generiek zaaksysteem Afhandelen van zaken o.b.v. generieke processen Vervangt geen backoffice systemen maar kan dat wel Eenvoudig in het gebruik en beheer Intuïtief Webbased (alle userinterfaces via webformulieren) Zero coding (90% configurabel) Weining training- en inleertijd Eén omgeving voor intern én extern gebruik Inter- of intranet (online melden) Burgers, klanten, medewerkers, coördinatoren Klantenkantoren/Winkels, Stadskantoren, Afdelingen, Diensten Multikanaals ingezet: brieven, internet, e-mail, KCC, telefoon, Pda, Mijn Loket

Kenmerken van KIM®(2) KIM®biedt o.a. de volgende functionaliteit: Registratie- en (post)intake (via webformulieren) Werkverdeelsysteem E-diensten conform TriplEforms formulieren Geavanceerde Workflow Standaard processen, (In opbouw voor Vlaanderen) Dossier / Zaakbehandeling (Casemanagement) Persoonlijke Internet Pagina (gebaseerd op webformulieren en ontsluiting via webservices) Documentenopslag (filestore of koppeling met DMS) Relatiemanagement (CRM) Medewerkerportaal / Klant Contact Centrum (KCC) Logging / Historievastlegging / Archivering

Kenmerken van KIM®(3) KIM®biedt o.a. de volgende functionaliteit: Documentgenerator (genereren van correspondentie zoals e-mail, brieven in Word, PDF) Dashboard en Prestatie Indicatoren KPI’s Autorisatiemodel (rollen en rechten met mogelijkheid tot koppeling Active Directory) Managementinformatie en rapportage

Enkele publieke referenties

Demonstratie E-loket voorbeeld Stad Antwerpen Volledig front- en midofficesysteem voor burgers, KCC, diensten ten behoeve van Multikanaals Dienstverlening Gebaseerd op TriplEforms en KIM Zaaksysteem Voorbeeld Sluikstort Registratie Afhandeling Beheer achterliggend behandelproces Voorbeeld Uittreksel Geboorteakte Beheer formulier en achterliggend behandelproces Smart Phone App

Vragen? V! A?

Ackinas bvba Prins Boudewijnlaan 30 – bus 10 2550 Kontich +32 3 289 29 00 www.ackinas.com Rob van Agteren rob.vanagteren@ackinas.com