Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
*** Logo Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt Sophie Veulemans– Liesbet Van Hoef Nele Van Coillie - Niels Castermans – Hans Jacobs.
Fysica van elementair belang
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
<Naam spreker en school/ gemeente
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Infosessies 2011 Datum Locatie Publiek spreker Mina El Mahraoui
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Techniek Eigen inhoud rekening houdend met de toepassingsgebieden:
Technische geletterdheid en onderwijs
SCHOOL EN SAMENLEVING.
Welkom bij de Mavo- Havo afdeling
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Structuur secundair onderwijs
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
2de graad.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
27 april 2011 Gent Greet Draye Datum Locatie Publiek spreker.
Wim Lybaert Panelgesprek Geert Gommers Velt – diensthoofd Kennis
Herlancering educatieve website
Datum Naam school Naam presentator
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht samenwerken
Rekenplein ..
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
Overgang basis naar secundair
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Lancering Traject
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Visie – didactische invalshoeken Elly Quanten 21 maart 2012.
Techniek in de basisschool Met visie op techniekgeletterdheid in de lerarenopleiding BALO – KHLim 21 maart 2012.
Modernisering SO Overgang bao-so/verbrede 1e graad
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Presentatie Rode Bosbes
Welkom! structuur van onze school
Didactiek Lesformulier.
Slotevent Duaal optimaal Workshop 2 Werkplekcomponent
het katholiek basisonderwijs
Infosessies 2011 Sophie Avgoustakis Julie Bracke Annelies Kemps
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken Ingrid Meekers

Profiel van de leerling Leerlingen in 1e leerjaar B-stroom: specifieke beginsituatie Jongeren die het basisonderwijs beëindigden zonder getuigschrift

Profiel van de leerling Jongeren vaak: met leerstoornissen en -achterstand met behoefte aan succeservaring met een andere thuistaal dan het Nederlands met een geringe beheersing van de schooltaal die het basisonderwijs niet beëindigden die op advies de overstap maken naar het 1e leerjaar B die uit het buitengewoon onderwijs komen

Profiel van de leerling Technische kennis Basisonderwijs: techniek in het vak Wereldoriëntatie - “mens en techniek”.

Profiel van de leerling Technische kennis Beginsituatie techniek is verschillend voor elke leerling en afhankelijk van: klemtonen gelegd in de basisschool kennis, competenties, inzichten en vaardigheden van elke leerling of de leerling niet of onvoldoende de eindtermen van het basisonderwijs heeft bereikt

Techniek: de nieuwe visie Leerlingen helpen om hun talenten en mogelijkheden op het gebied van techniek beter in te schatten.

Techniek: de nieuwe visie 3 dimensies 4 kerncomponenten 11 verkenningsgebieden

Techniek: de nieuwe visie 3 dimensies: Hanteren =>90% Begrijpen Duiden

Techniek: de nieuwe visie 4 kerncomponenten: Technisch systeem Technisch proces Hulpmiddelen Keuzes

Techniek: de nieuwe visie 11 verkenningsgebieden: Voeding, verzorging Hout, bouw, metaal, elektriciteit Kunststoffen, schildertechnieken, grafische technieken, tuinbouw ICT

Techniek: de nieuwe visie Techniekprojecten: Vanuit het oogpunt van de hedendaagse techniekgebruiker Gelinkt aan de leefwereld van de jongere Duur: evenwichtig gespreid over het jaar

Een aangepaste begeleiding! Concept Een aangepaste begeleiding!

3 soorten pagina’s Themapagina Concept - opbouw 3 soorten pagina’s Themapagina

3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina Concept - opbouw 3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina

3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina Infopagina Concept - opbouw 3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina Infopagina

Concept - opbouw Veel aandacht voor de lesstructuur Theorie en doe-opdrachten geïntegreerd (=> inductief werken) Duidelijke beelden die de theorie onmiddellijk visualiseren Taalbeleid op school: woordenlijsten voor de leerlingen, juiste vaktaal, standaard- en instructietaal

Concept - opbouw Sluit aan bij de leerstijl en leefwereld van jongeren Is opgebouwd met terugkerende elementen Groot aanbod van diverse werkvormen Leuke experimenten

Concept - opbouw Modulair opgebouwd: de verschillende thema’s worden in aparte boekjes aangeboden Elk thema behandelt verschillende verkenningsgebieden Conform de nieuwe visie, het leerplan, de ontwikkelingsdoelen

Concept - opbouw De themapagina • Probleemstelling • Inleiding • Probleemstelling • Concrete opdrachten • Het experiment • Inhoudsopgave van doe- en infopagina’s • Evaluatie • Het technisch proces • Keuzes maken

Themapagina

Themapagina - inleiding

Themapagina - probleem

Themapagina – keuzes maken

Themapagina - maken

Themapagina - gebruiken

Themapagina - evalueren

Concept - opbouw De doepagina •Dimensie hanteren •Originele werkstukken en activiteiten •Stapsgewijze aanpak

Concept - opbouw De infopagina • Dimensie duiden en begrijpen • Theoretische uitleg bij de opdrachten • Achtergrondinformatie

opdrachtnummer kaarttype verkenningsgebied benodigdheden verwante kaarten werkvorm verhelderende tekeningen en foto’s

Een ontwerp aanvullen

Concept 8 thema’s De robotvlieg Spinnensoep De gsm Dit is mode! Me and my body Het is feest De fotolijst Broodje gezond

Didactische ondersteuning Handleiding Algemene intro per thema en didactische tips Per project: concrete lesdoelstellingen overzicht van alle ontwikkelingsdoelen Kerncomponenten: overzicht en duiding Verkenningsgebieden: overzicht en duiding Overzicht gerealiseerde items uit de mindmap in jaarplan en extra mindmaps

Didactische ondersteuning

Didactische ondersteuning www.averbode.be/gefixtplus Website voor leerkracht Ingevulde versie van alle kaarten Uitbreidingskaarten Documentaires, filmpjes, animaties, links Jaarplan Evaluatie ICT-opdrachten Updates

Didactische ondersteuning Eén leverancier voor alle werkstukken Alle bouwpakketten tijdig beschikbaar

Troeven Het leerplan als leidraad Opbouw volgens het technisch proces Moduleerbaarheid & keuzevrijheid Diverse werkvormen Experimenten 1 leverancier Aangepaste begeleiding Didactische ondersteuning

De methode in vogelvlucht 8 thematische bundels: De robotvlieg € 4,95 Spinnensoep € 4,95 De gsm € 4,95 Me and my body € 4,95 Dit is mode! € 4,95 Het is feest € 4,95 Broodje gezond € 4,95 De fotolijst € 4,95 Handleiding € 35,00 Website iv www.averbode.be/gefixtplus (per school / schooljaar)

Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77         steven.vlieghe@verbode.be Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12         martine.vanzurpele@verbode.be

Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken Ingrid Meekers