Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken Ingrid Meekers
Profiel van de leerling Leerlingen in 1e leerjaar B-stroom: specifieke beginsituatie Jongeren die het basisonderwijs beëindigden zonder getuigschrift
Profiel van de leerling Jongeren vaak: met leerstoornissen en -achterstand met behoefte aan succeservaring met een andere thuistaal dan het Nederlands met een geringe beheersing van de schooltaal die het basisonderwijs niet beëindigden die op advies de overstap maken naar het 1e leerjaar B die uit het buitengewoon onderwijs komen
Profiel van de leerling Technische kennis Basisonderwijs: techniek in het vak Wereldoriëntatie - “mens en techniek”.
Profiel van de leerling Technische kennis Beginsituatie techniek is verschillend voor elke leerling en afhankelijk van: klemtonen gelegd in de basisschool kennis, competenties, inzichten en vaardigheden van elke leerling of de leerling niet of onvoldoende de eindtermen van het basisonderwijs heeft bereikt
Techniek: de nieuwe visie Leerlingen helpen om hun talenten en mogelijkheden op het gebied van techniek beter in te schatten.
Techniek: de nieuwe visie 3 dimensies 4 kerncomponenten 11 verkenningsgebieden
Techniek: de nieuwe visie 3 dimensies: Hanteren =>90% Begrijpen Duiden
Techniek: de nieuwe visie 4 kerncomponenten: Technisch systeem Technisch proces Hulpmiddelen Keuzes
Techniek: de nieuwe visie 11 verkenningsgebieden: Voeding, verzorging Hout, bouw, metaal, elektriciteit Kunststoffen, schildertechnieken, grafische technieken, tuinbouw ICT
Techniek: de nieuwe visie Techniekprojecten: Vanuit het oogpunt van de hedendaagse techniekgebruiker Gelinkt aan de leefwereld van de jongere Duur: evenwichtig gespreid over het jaar
Een aangepaste begeleiding! Concept Een aangepaste begeleiding!
3 soorten pagina’s Themapagina Concept - opbouw 3 soorten pagina’s Themapagina
3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina Concept - opbouw 3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina
3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina Infopagina Concept - opbouw 3 soorten pagina’s Themapagina Doepagina Infopagina
Concept - opbouw Veel aandacht voor de lesstructuur Theorie en doe-opdrachten geïntegreerd (=> inductief werken) Duidelijke beelden die de theorie onmiddellijk visualiseren Taalbeleid op school: woordenlijsten voor de leerlingen, juiste vaktaal, standaard- en instructietaal
Concept - opbouw Sluit aan bij de leerstijl en leefwereld van jongeren Is opgebouwd met terugkerende elementen Groot aanbod van diverse werkvormen Leuke experimenten
Concept - opbouw Modulair opgebouwd: de verschillende thema’s worden in aparte boekjes aangeboden Elk thema behandelt verschillende verkenningsgebieden Conform de nieuwe visie, het leerplan, de ontwikkelingsdoelen
Concept - opbouw De themapagina • Probleemstelling • Inleiding • Probleemstelling • Concrete opdrachten • Het experiment • Inhoudsopgave van doe- en infopagina’s • Evaluatie • Het technisch proces • Keuzes maken
Themapagina
Themapagina - inleiding
Themapagina - probleem
Themapagina – keuzes maken
Themapagina - maken
Themapagina - gebruiken
Themapagina - evalueren
Concept - opbouw De doepagina •Dimensie hanteren •Originele werkstukken en activiteiten •Stapsgewijze aanpak
Concept - opbouw De infopagina • Dimensie duiden en begrijpen • Theoretische uitleg bij de opdrachten • Achtergrondinformatie
opdrachtnummer kaarttype verkenningsgebied benodigdheden verwante kaarten werkvorm verhelderende tekeningen en foto’s
Een ontwerp aanvullen
Concept 8 thema’s De robotvlieg Spinnensoep De gsm Dit is mode! Me and my body Het is feest De fotolijst Broodje gezond
Didactische ondersteuning Handleiding Algemene intro per thema en didactische tips Per project: concrete lesdoelstellingen overzicht van alle ontwikkelingsdoelen Kerncomponenten: overzicht en duiding Verkenningsgebieden: overzicht en duiding Overzicht gerealiseerde items uit de mindmap in jaarplan en extra mindmaps
Didactische ondersteuning
Didactische ondersteuning www.averbode.be/gefixtplus Website voor leerkracht Ingevulde versie van alle kaarten Uitbreidingskaarten Documentaires, filmpjes, animaties, links Jaarplan Evaluatie ICT-opdrachten Updates
Didactische ondersteuning Eén leverancier voor alle werkstukken Alle bouwpakketten tijdig beschikbaar
Troeven Het leerplan als leidraad Opbouw volgens het technisch proces Moduleerbaarheid & keuzevrijheid Diverse werkvormen Experimenten 1 leverancier Aangepaste begeleiding Didactische ondersteuning
De methode in vogelvlucht 8 thematische bundels: De robotvlieg € 4,95 Spinnensoep € 4,95 De gsm € 4,95 Me and my body € 4,95 Dit is mode! € 4,95 Het is feest € 4,95 Broodje gezond € 4,95 De fotolijst € 4,95 Handleiding € 35,00 Website iv www.averbode.be/gefixtplus (per school / schooljaar)
Contact Voor meer informatie kunt u steeds terecht bij onze pedagogisch afgevaardigden: Steven Vlieghe Oost- en West-Vlaanderen, postnummers 1500 t.e.m. 1790 Tel. 0499 51 02 77 steven.vlieghe@verbode.be Martine Vanzurpele Limburg, Antwerpen, Vlaams-Brabant (uitgezonderd postnummers 1500 t.e.m. 1790), arrondissement Brussel Tel. 0478 27 51 12 martine.vanzurpele@verbode.be
Infosessies 2011 Leerkrachten Techniek Johan Van Hevel An Van Grieken Ingrid Meekers