LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
45 jaar of ouder. Hoe groot is uw kans op diabetes type 2
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Ouderavond 19 september 2011 Van harte welkom. Rol van de mentor(en) Verzorgt ouderavonden Vraagbaak Bespreekt de leerlingen in de leerling bespreking.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Levensvragen Over geluk…..
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Wensen Van het 6de leerjaar.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Een tienkamp voor gelijke onderwijskansen Seminariereeks ‘Onderwijs en Opvoeden in de 21 ste eeuw’ KU Leuven, 25 februari 2008.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Bindelmeer College
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Presentatie Jesse*B en Stefan*F
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
“Een nadenkertje...” Druk op je muis om de beelden te zien...
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Regels en afspraken.
Kinderboekenweek 2014 Lezen is een feestje!.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Diversiteit & Discriminatie
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Ontmoeting softwareleveranciers scholen – donderdag 8 juni 2006 Domein instellingen en leerlingen Wijzigingen voor het schooljaar
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Het 5 gelijke dagenmodel Obs ’t Hunnighouwersgat.
Meer muziek basisonderwijs Leerlingen in het basisonderwijs krijgen meer en beter muziekonderwijs. Minister Bussemaker heeft met Joop van den Ende en het.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Dilemma’s.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Leerlingenoverleg Gent
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Een BSO-klas in het Antwerpse
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Een beetje menselijk doen, graag!
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Rolwisseling van student naar docent
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Transcript van de presentatie:

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN

Hoofdstukken 1: Welk type leerkrachten zijn er? 2: Hoe wordt men leerkracht? 3: Waarom wordt men leerkracht? 4: Hoe zwaar is het leven van een leerkracht? 5: Humor in het onderwijs 6: Een leuk weetje

Hoofdstuk 1 Welk type leerkrachten zijn er? ONDERWIJZER(ES) = Basisonderwijs (Leiding = hoofdonderwijzer of directeur) LERAAR = Voortgezet of Secundair (aanspreking = meneer of mevrouw) HOOGLERAAR, PROFESSOR en DOCENT = Hoger en Universitair onderwijs

Hoofdstuk 2 Hoe wordt men leerkracht? BASISONDERWIJS: driejarige opleiding “Bachelor in onderwijs optie lager onderwijs” Verplicht om in het bezit te zijn van diploma “Secundair onderwijs” BACHELOR: titel die aangeeft dat iemand succesvol een bacheloropleiding heeft voltooid SECUNDAIR ONDERWIJS: driejarige opleiding “Bachelor in onderwijs optie secundair onderwijs” HOGE SCHOOL: minstens in het bezit van diploma “Hoger onderwijs” UNIVERSITEIT: in het bezit van diploma “Doctor op proefschrift” (Doctoraat)

Hoofdstuk 3 Waarom wordt men leerkracht? Afkomstig uit alle lagen van de bevolking Kwart heeft vader of moeder in het onderwijs staan 29% = man, 2% = allochtoon Van de studenten volgde: 53% een ASO-richting 35% een TSO-richting 9% een BSO-richting en 3% een KSO-richting

Hoofdstuk 3 Waarom wordt men leerkracht? Persoonlijke motieven Je blijft ‘eeuwig jong’ tussen de kinderen en jongeren Je kunt levenslang blijven leren Je kunt jezelf blijven om je lessen vorm te geven Een aantal langere onderbrekingen in het werkjaar brengen je rust (vakanties) Je moet veel van jezelf geven maar krijgt enorm veel terug van de kinderen

Hoofdstuk 3 Waarom wordt men leerkracht? Sociale motieven Je mag de persoonlijkheidsvorming van een ‘nieuwe’ mens begeleiden en ondersteunen Je kunt een voorbeeldfunctie geven: vrijheid, medemenselijkheid, ... Je kunt kinderen en jongeren (ook) je eigen ervaringen, inzichten en waarden doorgeven Je maakt deel uit van een team (lerarencorps)

Hoofdstuk 4 Hoe zwaar is het leven van een leerkracht? Leerkrachten vormen en kneden de toekomst: “Onze kinderen” Anderen zeggen: “Zij leven van de ene vakantie naar de andere” Kloppen de vooroordelen of niet? Veel vakantie? Beroepsvakantiegangers? Als leerkracht moet je met deze uitspraken leren leven. Overgrote deel leerkrachten zijn gepassioneerd bezig en dit elke dag. Leerkrachten zijn eigenlijk topmanagers voor de klas. Het vak vergt heel veel van een mens. Iedere dag opnieuw zijn groep leerlingen managen en onder controle houden.

Hoofdstuk 5 Humor in het onderwijs Humor is gezond Humor verandert je denken Humor zorgt voor een goede klassfeer Humor scherpt de creativiteit aan Docenten zijn gemiddeld 2,08 keer grappig per les 10 procent van de humor in de klas is agressief Dankzij humor onthouden de leerlingen beter informatie

Leraar in de bloemetjes zetten Hoofdstuk 6 Een leuk weetje Dag van de leerkracht 5 oktober Leraar in de bloemetjes zetten Datum nooit vergeten

DANK U