Integratie van ICT in het taalonderwijs: van fanatisme naar realisme William H. Fletcher United States Naval Academy.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Visual Knowledge Building
Het is vandaag Girlsday!
Waarom ben ik hier op aarde?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Men vraagt zich af waarom …??
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Technische geletterdheid en onderwijs
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Mediaopvoeding.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Wat maakt het leven zinvol?
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Paul Vermeer Levensbeschouwing: weg ermee!? Voordracht studiedag VDLG 13 februari 2014.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Proeven doen natuurkunde.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
 Goede communicatieve vaardigheden hebben.  Als goede ICT-Beheerder moet je de Nederlandse en Engelse taal kunnen beheersen.  Kunnen functioneren in.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welkom op deze informatieavond
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
moderniseren van het curriculum.
Jakobus: In moeilijke tijden overeind blijven.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Uitleg persoonsvorm (pv)
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
PROJECT ALGEMENE VAKKEN
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Het beste pensioenstelsel ter wereld - Pensioenlab
Hoe leer je geschiedenis?
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Toekomstgericht onderwijs
Radicalisering en de rol van de lokale setting
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Waar je woont op deze wereld.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
Braziliaanse muziek.
What is the meaning of? Student centered learning
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Vragen, wat voor vragen?.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Rapportage van voortgang of status
Transcript van de presentatie:

Integratie van ICT in het taalonderwijs: van fanatisme naar realisme William H. Fletcher United States Naval Academy

We leven volop in het Infotijdperk

Paradoxen van het Infotijdperk  Hoe meer informatie we hebben, hoe minder we er raad mee weten  Hoe meer technische middelen we toepassen om ons leven efficiënter en produktiever te maken, hoe minder we presteren  Het proces vervangt al te vaak het produkt

Werken met Informatie Al wat intellektueel eigendom geproduceerd, schat?

Vooruitgang (?) Maar… het leven zonder technologie is geen optie meer!

Wat doen we hier eigenlijk?  de technofielen  de technofoben  de “gulden middenweggers”

Wat doen we hier eigenlijk? Hoe kunnen we onze leerlingen het beste voorbereiden op de wereld waarin ze zullen leven en werken?

Wat brengt de toekomst? Eigenlijk hoop ik dat ik later iets doe dat nog niet is uitgevonden.

Wat is de bedoeling van een algemene vorming? •zin van onzin leren onderscheiden •begrijpen en kunnen uitleggen waaróm •kritisch vragen stellen en antwoorden beoordelen •logisch—dus niet associatief —leren analyseren, redeneren en argumenteren “Ontwikkeling is wat er overblijft als je de feiten allang vergeten bent” (of als de feiten niet meer kloppen) Plus ça change…

Hoe kunnen we het Infotijdperk in een Kennistijdperk veranderen? Infonautiek •V inden •E valueren •I ntegreren •T erugvinden

Hoe moeten we de rol van de leraar opnieuw definiëren? Neil en Liam

Hoe moeten we de rol van de leraar opnieuw definiëren? •Data worden pas informatie door een referentiekader en een werkwijze •Informatie wordt pas kennis doordat men die verwerkt, d.w.z. begrijpt, interpreteert en relateert aan een groter verband •We moeten onze leerlingen referentiekaders en werkwijzen bijbrengen om te voorkomen dat ze informatie klakkeloos en onverwerkt overnemen

Waarom doen we ICT? •om “politieke” redenen •omdat we het zelf leuk vinden •omdat we er iets mee kunnen doen wat op geen andere manier te bereiken is, of wat echt efficiënter wordt door de technologische aanpak We moeten de hoge kosten kunnen verantwoorden.

Welke implikaties heeft de toenemende rol van ICT voor ons vak? •meer werk in teamverband •meer zelfstandigheid van de leerling •meer flexibiliteit en kreativiteit •minder “frontaal onderwijs” •minder zekerheid voor de leraar •minder duidelijke basis voor toetsen

Leven we echt wel volop in het Infotijdperk? Een nieuw tijdperk zal pas aangebroken zijn als we niet alleen nieuwe middelen en technieken toepassen… …maar ook nieuwe vaardigheden ontwikkelen en deze op een verantwoorde manier toetsen